strunta i resultatfixerat fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

strunta i resultatfixerat fiske

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• strunta i resultatfixerat fiske

Hur många på detta här forum ser fiske som det mest avslappnade och skönaste hobby en människa kan ha, och struntar fullkomligt i det resultat galna och fixerade fiske där storlek och mängd är det som räknas? Jag tycker glädjen vid fisket försvinner - det blir så seriöst istället tycker jag och förutom att det inte tilltalar mig då kan jag inte ens förstå det (det är ej fel att att ha den tillgången till fiske, men då det är mycket annorlunda än vad jag vill ha av fisket då kan jag personligt ej förstå det och vice versa), men varje man har sin häst(kött) och det är fint. För mig är det bara att komma ut, göra det bekvämt, ha det kul, trevligt, göra fisket enkelt, då och då dra upp en fisk och runda av dagen att ta en enkelt, eller en enkelt åt varje sin familjmedlen (beroende på storlek och art) med sig hem som man kan äta tillsammans efter en lång dags mysfiske. Ingenting annat.

FÖR ATT FÖRTYDLiGA: Detta är ej pajkastning. Vill ha fram folk med samma synen som jag på fiske då man annars blir rätt ensam och mister lust att gå på forumet om man inte hittar folk som talar samma språk. För att jag inte kan förstå tävlingsinriktad fiske innebär det inte att det är fel. Om man vill debattera fint, det är sunt att utmana varandra då man tvingas ta ställning kring sig själv, men låt bli att tolka det som nedvärdering av en annan form av fiske. Angående pajkastning: Om någon kastar en paj på dig då ät den för fan - det smakar ju gott
    Senast ändrad av janjoh; 2013-03-03, 08:31. Anledning: Missförstått syfte - ej tänkt som pajkastning som vissa har tolkat.

Resultat - i vart fall resultat som kan uttryckas i siffror - är något alldeles för många fäster alltför stort avseende vid. En sådan resultatfixering kan förvandla vilken lekfull sysselsättning som helst till något som snarare liknar tvång och arbete. Själv har jag inte vägt en fisk på 25 år och mätt bara de jag tänkt behålla och som legat i trakterna av minimimåttet. Fiske är så oerhört mycket mer än att fånga så stora fiskar som möjligt. Det är oerhört mycket mer än att fånga fisk. Strängt taget så är det inte fisken i sig som idén om fisken som är viktig. I vart fall när man som jag ägnar sin mesta tid vid fiskevattnet åt bompass i jakten på havsöring.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Resultat - i vart fall resultat som kan uttryckas i siffror - är något alldeles för många fäster alltför stort avseende vid. En sådan resultatfixering kan förvandla vilken lekfull sysselsättning som helst till något som snarare liknar tvång och arbete. Själv har jag inte vägt en fisk på 25 år och mätt bara de jag tänkt behålla och som legat i trakterna av minimimåttet. Fiske är så oerhört mycket mer än att fånga så stora fiskar som möjligt. Det är oerhört mycket mer än att fånga fisk. Strängt taget så är det inte fisken i sig som idén om fisken som är viktig. I vart fall när man som jag ägnar sin mesta tid vid fiskevattnet åt bompass i jakten på havsöring.
      Jag hade själv fiskepremiär torsdag då det fanns en del öppet vatten vid kusten innan snön kom tillbaks häruppe i umeå, så jag, en kompis och hans hund drog ut och (kast)metade med mask (fast hunden metade alltså inte ) och det var nära det gav utdelning i form av en havsöring men jag fick den inte krokat ordenligt och den kom av. Annars hände det ingenting hela dagen och just för att jag struntar i allt det där då var det inte tråkigt - vi hade det skitkul, trevligt, mysigt, avkopplande och massor dålig humor ändå och laddade med chorizo:-) Och det var skönt bara att få doppat linan :-) Härligt att se andra med liknande filosofi :-). Jag har en våg som jag fick i present men den är fortfarande oanvänd och så har jag en tumstock som jag använder just när det gäller kolla minimimåttet (och för de artar som inte har ett officiellt minimimått om de ligger omkring det jag själv har satt för att vara den minsta jag vill ha med hem - abborre 25 cm och gädda 40 cm t.ex) eller om jag fångar en större fisk av en bestämd art än vad jag är van vid - mera för nyfikenhetens skull - PB - kunde inte bry mig mindre om det :-) Detta trots om jag mäter den vet jag den är omkring PB men det är mer nyfikenheten och om jag har en PB jamen det gör mig inte gladare av de anledningen, eller besviken om jag "inte kom i 10 kg+ klubben". Jag är glad när jag fiskar och får jag en fisk stor, lilla, lagom - alltid lika trevligt :-) Även att fiske löja tycker jag är hur kul som helst även om de bara är avsett som agn och inte bara ett steg innan "jakten på gäddan, abborren eller hungriga havsöringar ska börja" :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
        vi hade det skitkul, trevligt, mysigt, avkopplande och massor dålig humor ändå och laddade med chorizo:-) Och det var skönt bara att få doppat linan :-) Härligt att se andra med liknande filosofi :-)
        Korven och humorn (humorn får gärna vara dålig men jag insisterar på bra korv!) är viktiga. Väl så viktiga som den eventuella fångsten. Detta bevisas genom följande enkla tankeexperiment: Föreställ dig en fisketur med humor och korv men utan fisk. Föreställ dig sedan en humorlös fiskedag utan korv men med en tvåkilosgädda. Fundera sedan över vilken du föredrar.

Kommentera

Fiske är inte bara fiske.....fiske är allt.....och förutom goda wurstar kan även bebbe och doodles bidra till att förgylla en dag vid vattnet...

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag förstår inte varför fiskare som inte lägger vikt vid vikt och längd ser det som ett facit. Jag är uppväxt som idrottare och har en stark tävlingsinstinkt. Jag strävar efter att bli bättre på allt jag gör, allt från fiske till att fixa med huset osv. Trots detta kan jag åka ut och köra blue fox buzzer en hel dag på sommaren och medvetet jaga snipor.

För att dra igång debatten med skillnaden mellan att vara fiskare och sportfiskare så anser jag att en grundläggande skillnad är att sportfiskaren försöker bli bättre och en fiskare gör det utan prestationsmål.

Kommentera

hmmm....jag vill gärna tro att det är just så att det är fiskeupplevelsen i sig självt som är det primära och gör att man fortsätter traggla med detta trots många dåliga pass med få eller inga fiskar...Och visst är det så att det är fisketuren och det runtomkring som är den största dragande orsaken till att man ser fram mot varje ledighet och möjlighet till att få komma ut på sjön,men trots allt växer tuppkammen lite grand när man lyckas sätta ett nytt personligt rekord och slå sig själv så att säga,eller att man nån gång får ovanligt mycket fisk... ett litet mått på och en bekräftelse att man fortfarande kan detta och kanske även blivit lite bättre på det....tävlandet i sig pågår dock alltid endast mot mig själv, och möjligen kan det för stunden vara skoj att med glimten i ögat pika den som är med vem som fått störst eller flest.Så lite grand består nog fisket för mig av att mata mitt ego en aning...men även om jag aldrig mer skulle få nåt nytt PB eller fler fiskar än normalt så skulle jag fortsätta med denna verksamhet så länge jag på nåt vis klarar av det, det har liksom blivit en del av en själv och med för långt mellan passen känner man sig lite vilsen...en fisketur ändrar oftast på denna känsla och rensar tankarna rejält, även om resultatet för dagen skulle bli noll och intet...därmed torde det stå klart att inte fångsten utan hobbyn i sig är det man suktar efter och behöver för sitt eget välbefinnandes skull...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                hmmm....jag vill gärna tro att det är just så att det är fiskeupplevelsen i sig självt som är det primära och gör att man fortsätter traggla med detta trots många dåliga pass med få eller inga fiskar...Och visst är det så att det är fisketuren och det runtomkring som är den största dragande orsaken till att man ser fram mot varje ledighet och möjlighet till att få komma ut på sjön,men trots allt växer tuppkammen lite grand när man lyckas sätta ett nytt personligt rekord och slå sig själv så att säga,eller att man nån gång får ovanligt mycket fisk... ett litet mått på och en bekräftelse att man fortfarande kan detta och kanske även blivit lite bättre på det....
                Visst, men när man hållit på med det här ett tag så vet man ju att man kan och behöver inte f det bekräftat genom siffror (som i mycket är slumpens skördar), eller hur? Och det där med att få ovanligt mycket fisk, det innebär ju bara att fisketuren tar slut tidigare, åtminstone om man inte håller på med det där att dra upp, mäta/väga och kasta i vad det nu heter... en förkortning... på engelska...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Korven och humorn (humorn får gärna vara dålig men jag insisterar på bra korv!) är viktiga. Väl så viktiga som den eventuella fångsten. Detta bevisas genom följande enkla tankeexperiment: Föreställ dig en fisketur med humor och korv men utan fisk. Föreställ dig sedan en humorlös fiskedag utan korv men med en tvåkilosgädda. Fundera sedan över vilken du föredrar.
                  Jag föredrar en dag med korv och humor och sluta utan fisk än tråkig dag med fisk- fisket är det bästa jag vet men det är mer ett medel fast ett grymt effektivt ett för att uppnå det jag själv önskar - alltså påverka min egen livskvalitet på ett positivt sätt. Fisken - om jag fångar en sådan förhöjer upplevelse en bit ja, men det jag känner om allt annat har gått upp i en högre enhet är 95 % fulländat :-) Om jag fiskar ensam är humorn hemma oftast om man inte pratar med någon tillfällig men då är det naturen, ro osv - jag skulle aldrig fiske på ett ställe där jag vet det är gott om fisk men allting annat omkring inte tillkommer mig i smaken även om detta minskar min chans att få fisk. Det är den barnsliga glädje och bekvämlighets-gubben i mig som får dominera :-) Ut med linan, ned i stolen, slappna av, få en liten kick kanske, och runda dagen meden färsk fisk det är livet för mig - och jag säger för mig - just för att jag säger inte att andra har fel utan exakt som det är - för mig :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av popcorn Visa inlägg
                    Jag förstår inte varför fiskare som inte lägger vikt vid vikt och längd ser det som ett facit. Jag är uppväxt som idrottare och har en stark tävlingsinstinkt. Jag strävar efter att bli bättre på allt jag gör, allt från fiske till att fixa med huset osv. Trots detta kan jag åka ut och köra blue fox buzzer en hel dag på sommaren och medvetet jaga snipor.

För att dra igång debatten med skillnaden mellan att vara fiskare och sportfiskare så anser jag att en grundläggande skillnad är att sportfiskaren försöker bli bättre och en fiskare gör det utan prestationsmål.
                    När man är tävlingsinriktad som du är, då även om det kan vara kul för dem som fungera sådan, då är det en helt annan sorts glädje man får i det man gör och det är på en mer seriös nivå - jag är efter den jordnära barnsliga leken i sig och därför kan jag alltid klara mig undan doping-testen Dvs - att det jag vet om fiske är grundläggande, jag fångar ändå tillräckligt med fisk efter mitt behov av olika artar, och fisket är mer ett medel för livs kvalitet då därför skulle det vara meningslöst för mig att låta det gå professionalism i det jag företar mig, för då blir det en upplevelse som jag inte trivs med. Dessutom är jag en människa som för att fungera behöver de saker där jag kan lämna ifrån mig kontrollen och bara slappna av och där är fisket oerhört effektivt. Och mängden - jag svälter inte kan jag säga, fast jag bryr mig inte en dugg heller om att fylla frysen - som icke-praktiserande C & R håller jag ett ansvar gentemot naturen som jag tar på högsta allvar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 013 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art