strunta i resultatfixerat fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

strunta i resultatfixerat fiske

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vill förtydliga att denna tråd inte är någon pajkastningstråd.

Däremot tycker jag denna vinter på något sätt har genomsyrats av mycket skit. Mycket mer än vanligt.

Jag respekterar allas sätt att se på sitt fiske.
    Samtidigt som jag tycker det är beklagligt om någon försöker trampa ner nybörjaren och vice versa.
    Senast ändrad av karki; 2013-03-03, 08:52.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg

Däremot tycker jag denna vinter på något sätt har genomsyrats av mycket skit. Mycket mer än vanligt.

Samtidigt som jag tycker det är beklagligt om någon försöker trampa ner nybörjaren och vice versa.
      Karki: Exakt - jag respektera fullt ut också andra sätt att fiska på, men det har varit svårt att hitta dem med liknande tillgång till fisket som jag, och det var enda jag ville ha fram i denna tråden fast det ju också är fint om man kan debattera och få nya tankar kring sitt eget tillvägagångssätt osv. Det ar just olikheter som är berikande så därför välkomnas debatten såklart :-)

Jag är ingen pajkastare. Men det är klart att man inte hittar dem som man kan spegla sig i, då mister man lusten att komma hit för man får förutom ökat kunskap (som dock är bra förstås men att kunna dela med andra - den betydelse ska inte underskattas) inget utbyte även om det finns massor snälla och trevliga folk.

Precis likadan skulle en mer tävlingsinriktad fiskare också sluta komma på en sajt som oavsett hur bra den är domineras av mer - vad jag vill kalla - "lust-fiskare" än "sportfiskare" om inte liksinnade folk hittas som man kan dela med - med lust-fiskare menar jag folk som jag som kanske är något större fiskenördar än genomsnitts-befolkningen och som kanske också vet lite/något mer än samma, men som ändå håller sitt fiske ytterst simpelt, och föredrar bryggmetat fram för just den form av fiske som den utpräglade sportfiskaren representerar. Det var den gruppen jag ville ha fram så vi också kan få ökat utbyte av denna sida och chans att kunna dela med varandra. Och jag tycker inte alls det finns anledning att skapa en ny sida då jag menar att denna sajt är tillräcklig stort för både grupper. Jag beklagar om någon har misstolkat det jag ville ha fram och om jag kanske har formulerat mig klantigt men det var inte mer än det jag ville. Fortsätt bara jakten på din trofä-fisk och jag önskar dig allt lycka till med det :-) Peace :-)

Kan dock även tillägga att även jag lär mig något av mer seriösa fiskare och därför tycker jag även det är bra att ni synas - jag skulle ju ljuga om jag sade annat. Men skulle vara trevligt om andra grupper också kunna synas mer i bilden och få samma respekt för vårt sätt att fiske är värd lika mycket som eran och vice versa :-)

Kommentera

Förstår dig. Inser även att mitt inlägg imorse var som att kasta en brandfackla.

Ville bara på något sätt skriva av mig av gällande den här vi och dem trenden på Fs. Nu blev det i denna tråd.

http://www.silverbums.com

Kommentera

Förstår dig. Inser även att mitt inlägg imorse var som att kasta en brandfackla.

Ville bara på något sätt skriva av mig av gällande den här vi och dem trenden på Fs. Nu blev det i denna tråd.

Håller även med dig att det har varit en del mögel på väggen och den eviga C & R diskussion och allt annat strunt. Agående C & R- så länge vi alla lever upp till vårt ansvar (att jag inte överfiskar eller ta de allra största fisken, eller att C & R folk behandlar fisken varsamt så den kan överleva utan problem) då borde det ju inte finnas något att bråka om och fram för allt inte smutskasta och döma varandra :-) Peace out bro :-) Bra att du förstår min intention nu :-)

Kommentera

jag tycker mest forumet verkar petigt angående dubbelposter av ämnen, personligen tycker jag det är roligt när gamla ämnen väcks till liv, tycker det "oftast" gör sig bättre i en ny tråd. har inte uppfattningen att forumet är övertrafikerat och läser gladeligen ämnen som spontant ploppar upp här. är lite drygt om man ska leka detektiv så fort det ska diskuteras nått.

Kommentera

Fiskesnack har aldrig hållit lägre nivå än denna vinter. . . . . Tråkigt att det som en gång byggde denna sida är helt bortsopat...... Fanns ändå en skön och hård anda här tidigare. Respekt för varandras sätt att bedriva sitt fiske.
              Om det så var Mange som lade 12nätter i tält efter en karp som Jalle som rodde ut på sjön för att fånga en sommarsnipa. Nu; Pannkaka deluxe.

Vintern har i princip enbart bestått av massa pajkastning gällande mörkningar och att vissa har en bättre syn än andra på hur fiske ska bedrivas.

Tråkigt som fan. Tråkigaste av allt är att det anses vara fel att köra hårt och i princip lägga sitt liv på denna underbara hobby/livsstil. I alla fall om man frågar majoriteten av fiskesnacks skribenter senaste månaden.
              Själv tycker jag inte att det är skit att inte alla tycker likadant. Inte heller uppfattar jag det som kritik av vad jag själv gör eller hur jag själv tycker att det finns andra som gör och tycker annorlunda. Inte ens om de skriver om det. Det vore (tycker jag) ganska trist om man på ett forum som detta inte skulle kunna skriva vad man tycker utan att få nedkört i halsen att an sänker nivån, att man förstör andan, att man inte respekterar andras sätt att bedriva sitt fiske, kastar paj osv osv. Diskussioner blir, det är i alla fall min absoluta övertygelse, bättre och intressantare om man tycker litet olika. Det förutsätter dock att man kan respektera att andra tycker olika och att de har samma rätt att ge yttryck för vad de tycker som man själv har. En givande diskussion förutsätter vidare (fortfarande enligt min uppfattning) att man bemöter andras åsikter snarare än gnäller över hur trist man tycker det är att de se hyser och ger uttryck för dessa åsikter. Eller får man bara tycka om och förhålla sig till fisket på ett sätt på det här forumet? I så fall kan vi (tycker jag) lika gärna lägga ner på en gång.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Känns också som att många trådar senaste tiden handlar om att ta ställning till sitt eget eller andras fiske
                Kanske jag som verkar bitter men så reagerar jag
                Jag upplever det som att så fort man funderar över och försöker förklara sitt eget förhållningssätt så uppfattar de som tycker annorlunda det som att man hackar på dem. Det begriper jag - uppriktigt! - inte. Än mindre begriper jag varför det ska ge upphov till bitterhet hos dig (eller andra). Själv blir jag inte bitter över att det finns många som tycker annorlunda än vad jag själv gör och jag har inte uppfattat att forumets regler är sådana att diskussioner om varför eller hur vi fiskar är bannlysta.

Kommentera

Allvarligt talat så får du gärna förtydliga ytterligare. Vad är det för skit du menar har genomsyrat denna vinter och varifrån kommer den? Tydligen så har den ingenting att göra med vad som skrivits här eftersom du inte vill kasta paj och respekterar allas sätt att se på fiske. Det låter Ok men gör samtidigt ditt inlägg, åtminstone för mig, helt obegripligt.

Kommentera

Jag har en annan uppfattning och syn på mitt fiske än vad janjoh & Lausvik har. Jag accepterar och respekterar deras fiske och filosofi. "Flow" är bra och något jag eftersträvar i andra aktiviteter.

Riktig tillfredställelse i mitt fiske är när jag har överlistat "Fienden"... Knäckt koden och fått ett kvitto på att jag lyckades med min strategi.

De allra bästa fiskedagarna är de där dagarna då man får jobba hårt för utdelning.
                    Lite för blåsigt & grisigt väder, lite för lågt vatten, allmänt tjuriga och ointresserade gäddor eller för soligt och stilla... Men efter att ha vänt ut och in på beteslådorna, tvingat mig till minutlånga vevstopp, prövat en ny metod, funnit en lösning för att komma ner ytterligare ett par meter med betet, hittat kallare eller varmare vatten och "Plötsligt så bara händer det" - Då känner jag tillfredställelse!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
                      Jag har en annan uppfattning och syn på mitt fiske än vad janjoh & Lausvik har. Jag accepterar och respekterar deras fiske och filosofi. "Flow" är bra och något jag eftersträvar i andra aktiviteter.

Riktig tillfredställelse i mitt fiske är när jag har överlistat "Fienden"... Knäckt koden och fått ett kvitto på att jag lyckades med min strategi.

De allra bästa fiskedagarna är de där dagarna då man får jobba hårt för utdelning.
                      Lite för blåsigt & grisigt väder, lite för lågt vatten, allmänt tjuriga och ointresserade gäddor eller för soligt och stilla... Men efter att ha vänt ut och in på beteslådorna, tvingat mig till minutlånga vevstopp, prövat en ny metod, funnit en lösning för att komma ner ytterligare ett par meter med betet, hittat kallare eller varmare vatten och "Plötsligt så bara händer det" - Då känner jag tillfredställelse!!!
                      Pricken över Ièt är när man får den där fisken som gör att man var bättre än polarn ;o)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 019 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art