Spinnfiska på Teneriffa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiska på Teneriffa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfiska på Teneriffa?

Jag blev medbjuden till Teneriffa på tisdag nästa vecka och min första tanke var om det gick att spinnfiska från kusten. Går att få nån fisk ifrån land längst kusten på spinn med lite kralligare utrustning? Har letat runt en del och hittat lite flugfiske och trollingtrådar, men det känns inte riktigt aktuellt.
    Vore grymt kul om det gick att popperfiska =)

Så; Vad kan man få för fisk ifrån land och vilka beten kan man tänkas packa med?
    Alla erfarenheter och kunskap mottages tacksamt!

// Totte

Kommer ihåg en artikel i antingen Sportfiskaren eller Fiskejournalen nångång i slutet av åttiotalet eller början av nittiotalet om fiske på Kanarieöarna. Vad jag minns så var det mest mete som testades, både rocka, multe och annan diverse fisk togs upp från bryggor och pirarmar. För bottenmete så föreslogs en liten makrillfisk (minns inte namnet) som gick att få tag på i fiskehamnarna av fiskekärringarna som gick runt och sålde. Det var på en sådan som artkelsförfattaren (Jörgen Larsson) tog en 10 kilos rocka från piren i fiskebyn Arguineguin (som nu är full av turisthotell). Se vad man kommer ihåg även om det säkert är 20 år sedan jag läste artikeln...
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Om jag inte minns fel så figurerade även barracuda i artikeln, tagna från kusten.. De borde ju gå att spinnfiska efter..
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ja har fiskat där för...jadu.. 10 år sedan kanske? Dock med båt, o det var väl inte mkt att hurra för =) Nån bonito, nån rocka, nån bläckfisk.. men inte mkt mer.
        Bör dock funka om du har med dig en ordentlig gäddpåk å kör bottenmete med halv fisk eller liknande. Finns ju rocka lite överallt o varstans där om jag förstått det hela rätt..
        Annars kan man ju bara köpa en kasse öl och en fin solhatt å ha med metspöt

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
          Om jag inte minns fel så figurerade även barracuda i artikeln, tagna från kusten.. De borde ju gå att spinnfiska efter..
          För ett år sedan hårdsurfade jag möjligheterna till spinnfiske efter barracuda på Gran Canaria efter att på plats råkat se lite UV-bilder på barracudastim. Jag hittade ett par filmklipp från Las Palmas hamn där de spinnfiskade med lätta haspelprylar och fångade en del mindre barracuda. Med hjälp av beskrivningar av dykplatser så fann jag ett par platser från Las Palmas och ner till södra delen av ön där det borde gå att spinnfiska efter barracuda. Det fanns fler filmklipp från Teneriffa där det var ett gäng som fångade barracudor och nån skaplig bonito. De på Teneriffa verkade köra med bland annat 10-11 fots Shimano Speedmaster för kastvikter mellan 50 och 100 gram, 5000- & 6000-rullar och typiska kastpirkar för snabbt fiske. Tyvärr minns jag inte vilka spanska sökord som jag använde.

/Robin

Kommentera

Hittade lite youtubevideos...

Verkar finnas firrar lite var stans.
            Ingen som har nå tips om vad man ska leta efter?

Pirar, sandstränder, klippstränder, bottennära eller i ytan?!
            Ja, vad gäller?

Blir nog att ta med ett lite längre spö m multi som pallar saltet.

Kommentera

Det är väl bara att hänga på infödingarna. De bör ju ha läget klart för sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                Hittade lite youtubevideos...

Verkar finnas firrar lite var stans.
                Ingen som har nå tips om vad man ska leta efter?

Pirar, sandstränder, klippstränder, bottennära eller i ytan?!
                Ja, vad gäller?

Blir nog att ta med ett lite längre spö m multi som pallar saltet.
                Den större fisken på ett av klippen var nog en bluefish, de fiskas helst med titantafs precis som barracudorna, precis det motsatta gäller bonito som ser riktigt bra, det gör i och för sig cudorna också vilket man får kontra med fart. Pirar, klippor och steniga uddar som bryter av längs sandstränder och klippkust är nog mina bästa bud. Enstaka barracudor kan du nog träffa på lite varstans, men skall du ha fatt i större grupper av dem så bör du nog satsa på lite bättre vattendjup, säg minst 5-6 meter kring någon markant struktur som drar till sig bytesfisk. Fiska av från ytan och ned till halva vattendjupet. Både vad som gäller bonito och barracuda så är ett högt tempo A & O med hårda spinnbeten. Många hårdbeten som funkar fint i lågt tempo är totalt värdelösa när de skall fiskas i internationell turbofart. Får du fatt på ett par grålackerade och silverblanka Jens Pirkar med rätt vikt så duger det fint till speedfiske på olika djup. Skulle du ha flyt att hitta en plats där du kommer nära rovfiskarna så kan nog en stötvis och snabbt inspunnen Buster Jerk vara precis rätt medicin för att trigga fiskarna till hugg, Salmo Slider 10 eller 12 borde kunna funka till bluefish. Hur som, ett flyktigt presentation av betena är grejen. För ordningens skull måste jag påpeka att jag inte fiskat barracuda vid Kanarieöarna, men jag antar att barracuda är barracuda.

/Robin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                7 svar
                1 534 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sir Fish-a-lot