Moraliskt dilemma - felvägda fiskar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Moraliskt dilemma - felvägda fiskar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
    Hej!

På sistone har jag fått många vänförfrågningar på min Facebook av fiskeintresserade ungdomar av en viss anledning. Många av dem vill gärna skriva och fråga mig saker, vilket jag inte har något emot. Deras favoritfråga är dock "Vad är ditt pb på gädda". När jag sedan svarar dem att det är 9,53 kg och 114 cm har det hänt ett par gånger på kort tid att de svarar "mitt är 11,5 kg (eller liknande) och jag har bild på facebook", och sedan länkar de mig en bild på deras gädda. När jag sedan tittar på gäddan kan jag lätt konstatera att gäddan knappt väger 8 kg, 7 om de har tur. På en bild såg jag t.o.m. att det låg en billig fjädervåg på marken.
    Nu till dilemmat - ska jag tala om det för dem? Ska jag säga att deras "stora fisk" är felvägd på ett par kilo och sedan börjar argumentera med dem? Eller ska jag bara låta det vara och låta dem leva i en falsk lögn om hur stor deras PB är på gädda? Jag är klyven, kanske någon på forumet vad som är bästa att göra.

ps. Sådana här moraliska dilemmor älskar jag att diskutera.

Hej Tobias Ekvall;

Om jag vore i dina kläder skulle jag tacka ja till de som önskar bli vän med mig på Facebook och bjuda med dem på några av mina framtida Gäddfisketurer, dvs om de bor inom lagom "kasthåll"... Med lite tur från deras sida blandat med din erfarenhet och skicklighet lyckas du kanske redan i år hjälpa dina nya Facebook-vänner att förbättra sina gamla, personliga Rekord både på Abborre, Gädda, Gös och andra fiskarter...

Både gamla och nya vänner ska man vara rädd om!

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av popcorn Visa inlägg
      Om jag varit i din sits hade jag gratulerat de personer du anser har en felaktigt vägd fisk till en fin fångst då det inte verkar vara personer du känner men de har lagt till dig för att de ser upp till dig, att få kritik av en person man ser upp till kan nog svida ganska rejält, även om du inte menar något illa med det.

Samtidigt är det ju inget som direkt påverkar din vardag att du anser att dessa fiskar är felvägda så låt de här personerna sitta med sina rekord, det blir nog lugnast i slutändan så.
      Jag håller med dig, har hittils varit tyst om att fisken är felvägd. Däremot blir det en aning frustrerande för mig att ett par gånger på kort tid bli påpekad att en ung person som är mycket mindre erfaren och har lagt mycket mindre tid, svett, pengar och tårar på fisket fått en mycket större fisk än mig när de själva verket inte har det. Men som jag skrev innan, jag ska försöka "jobba" med det och inom en snar framtid är mitt mål att bara låta det passera utan att jag blir ett dugg frustrerad.

Kommentera

Enklast är att helt enkelt blockera personerna, var ordförande för MoDos supporterförening i 2 säsonger och det var säkert 200 pers som la till mig och ville chatta konstant, till slut blockade jag alla som jag inte kände privat då det gick ut över min vardag.

Blockerar du personerna i fråga så vet de inte heller att du gjort det utan det ser ut som att du inte längre har ett konto och så behöver de inte känns sig förnedrade eller liknande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Tobias Ekvall;

Om jag vore i dina kläder skulle jag tacka ja till de som önskar bli vän med mig på Facebook och bjuda med dem på några av mina framtida Gäddfisketurer, dvs om de bor inom lagom "kasthåll"... Med lite tur från deras sida blandat med din erfarenhet och skicklighet lyckas du kanske redan i år hjälpa dina nya Facebook-vänner att förbättra sina gamla, personliga Rekord både på Abborre, Gädda, Gös och andra fiskarter...

Old Firehand
          www.trumman.com
          Hej!

Kan faktiskt säga att jag redan har gjort det, jag var ledig i tisdags och bjöd med en "facebook-vän" som tjatat på mig länge om att han vill följa med mig en gång. Han hade sporlov, jag var ledig och mina andra kompisar jobbade så det passade perfekt. Det hela slutade med att jag drog en 114 centimeter lång gädda, han fick sin första ismetade gädda och sist på dagen lyckas han även landa en 104 centimeter lång gädda som vägde 6,8 kg. Kan väl säga att han var glad när vi åkte hem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Tobias Ekvall;

Old Firehand
            www.trumman.com
            Detta är det bästa förslaget om det är genomförbart =)

Kommentera

Får också massa konstiga vänförfrågningar från 11-åringar och konstiga fisketeam, antar att de går in på typ Trummans eller Bromans vänlista och lägger till alla de ser
              Accepterade ett par stycken men de skrev ju aldrig något så antar att de är "vänsamlare" så jag tog bort dem och slutade acceptera förfrågningar ifrån liknande personer.
              -----------PB's!-----------
              Gädda 8,7 kg
              Harr 0,5 kg
              Abborre 0,8 kg
              Torsk 2,4 kg
              Havsöring 3,5 kg
              Näbbgädda
              Strömming
              Mört
              Skrabb

Kommentera

Foton