Moraliskt dilemma - felvägda fiskar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Moraliskt dilemma - felvägda fiskar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Moraliskt dilemma - felvägda fiskar.

Hej!

På sistone har jag fått många vänförfrågningar på min Facebook av fiskeintresserade ungdomar av en viss anledning. Många av dem vill gärna skriva och fråga mig saker, vilket jag inte har något emot. Deras favoritfråga är dock "Vad är ditt pb på gädda". När jag sedan svarar dem att det är 9,53 kg och 114 cm har det hänt ett par gånger på kort tid att de svarar "mitt är 11,5 kg (eller liknande) och jag har bild på facebook", och sedan länkar de mig en bild på deras gädda. När jag sedan tittar på gäddan kan jag lätt konstatera att gäddan knappt väger 8 kg, 7 om de har tur. På en bild såg jag t.o.m. att det låg en billig fjädervåg på marken.
    Nu till dilemmat - ska jag tala om det för dem? Ska jag säga att deras "stora fisk" är felvägd på ett par kilo och sedan börjar argumentera med dem? Eller ska jag bara låta det vara och låta dem leva i en falsk lögn om hur stor deras PB är på gädda? Jag är klyven, kanske någon på forumet vad som är bästa att göra.

ps. Sådana här moraliska dilemmor älskar jag att diskutera.

gå ur det förba---e facebook....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

...redan Tore Skogman visste hur det brukade gå till när han var ung......
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Skicka dom ett meddelande o säg det där istället.
        Folk kan bli väldigt arga om man får dom att "tappa ansiktet" offentligt...

Kommentera

Hej!

VVF - Våga Vägra Facebook!

Tycker inte att detta är ett moraliskt dilemma låter snarare som om du funderar över "jaget" och huruvida du kan hantera din stolthet i frågan gällande störst gädda!

Du har egentligen ingen personlig vinning i att förklara för dem att de har gjort fel, kanske om du är en genuint god människa, vilket i ärlighetens namn ytterst få är, jag är inte en av dem (genuint goda), läs mitt inlägg därefter!?

Så som jag ser det har du två anledningar till att berätta för dem, nr 1 för att bevara din stolthet eller nr 2 för att du helt enkelt vill dem väl. Det hela blir ju dessutom knepigt om du redan sagt vad ditt PB är, hade du istället helt prestigelöst kunnat förklara för dem att de råkat mäta fel, ja då så....

Äh, förtusan förklara för dem, men du riskerar ju givetvis att de tycker du är en "välj svordom". Är själv från Eksjö och vet hur snacket går i den lilla härliga staden!

Men som sagt på dem bara och förklara att de inte ska läsa poundskalan på vågen

Ett annat alternativ är att hoppa ur Facebook!
          Senast ändrad av Grävlingen; 2013-02-14, 18:24.
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Sv: Moraliskt dilemma - felvägda fiskar.

Finns väl ingen anledning att tala om det, det hjälper väl ingen...
            De kommer på det själva när de växer upp!

Kommentera

Sv: Moraliskt dilemma - felvägda fiskar.

Säg inget utan visa dem en bild på en gädda som verkligen väger det de påstår sin egen väger!
              Finns massor med referenser här på FS så nästa gång, leta fram en korrekt vägd gädda och be dem jämföra själva :-)
              Vill du ha referenser på styva 10,5kg & 11,5kg så kan du få det av mig :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
                Skicka dom ett meddelande o säg det där istället.
                Folk kan bli väldigt arga om man får dom att "tappa ansiktet" offentligt...
                Det är på Facebook de skriver och inte i riktiga livet. De flesta har jag aldrig ens träffat.

Kommentera

t är på Facebook de skriver och inte i riktiga livet. De flesta har jag aldrig ens träffat.
                  Helt betydelselösa personer för ditt liv så tala om för dom vad du tycker, skulle det sen inte passa dom så be dom dra åt helve**

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                    Hej!

Tycker inte att detta är ett moraliskt dilemma låter snarare som om du funderar över "jaget" och huruvida du kan hantera din stolthet i frågan gällande störst gädda!

Du har egentligen ingen personlig vinning i att förklara för dem att de har gjort fel, kanske om du är en genuint god människa, vilket i ärlighetens namn ytterst få är, jag är inte en av dem (genuint goda), läs mitt inlägg därefter!?
                    Det är faktiskt båda delarna, en blandning. Dels vill jag att de ska veta sanningen och inte gå runt och säga det till andra (ja, jag är en sådan person IBLAND), men dessutom är det frustrerande när de påpekar att de har fått en större gädda än mig när det inte stämmer. En person med god självinsikt skulle strunta i det och låta dem tycka att de är "bättre fiskare än mig bara för att de fått en större gädda", något jag har gjort hittils. Dock kan jag inte säga att det tagit emot en aning, ibland, att strunta i det. Är faktiskt, om jag får säga det själv, en hederlig tävlingsmänniska som gör allt för att vinna och bli bäst. När jag sedan förlorar en rättvis kamp analyserar jag varför jag förlorar och kämpar extra hårt för att vinna nästa gång. Om jag däremot förlorar ovärdigt, de fuskar eller de är bättre än mig på något sätt som inte stämmer (som t.ex. gäddfallet) blir jag en aning frustrerad. Det här är inget problem, för har aldrig sårat någon person, det är mer att jag själv retar mig på det och går och funderar över det hyfsat länge. Kanske får jag jobba med det här så jag inom snar framtid kan skaka bort det helt och låta dem tro att de är bättre än mig utan att det stör mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 132 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art