Vad har ni för gränser? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har ni för gränser?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad har ni för gränser?

Nu på vintern när det är minusgrader så försöker jag alltid att kroka av fisken i vattnet eftersom jag är rädd för att fisken skall ta skada av kylan. Jag tänker, man skall fota, mäta, väga. Det tar en stund. Hur kallt kan det vara utan fisken tar skada. Vad har ni för gränser, knep, metoder, förhållningssätt när det gäller C&R i minusgrader.
    M v h
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
    Nu på vintern när det är minusgrader så försöker jag alltid att kroka av fisken i vattnet eftersom jag är rädd för att fisken skall ta skada av kylan. Jag tänker, man skall fota, mäta, väga. Det tar en stund. Hur kallt kan det vara utan fisken tar skada. Vad har ni för gränser, knep, metoder, förhållningssätt när det gäller C&R i minusgrader.
    M v h
    Bb
    Så gör jag också om jag ska släppa en fisk när det är kallt ute. Personligen har jag svårt för C&R under vinterförhållanden. ycker att det är bättre att fisken får vara ifred om man ändå inte tänker behålla den.

Kommentera

Fiskar inte då det är kallare än -5, fiskar i regel aldrig på vintern men ska jag göra det ska det vara varmt, skönt och ingen risk att fisken skadas.

Kommentera

Så länge det är töväder så tror jag inte att fisken skadas, även om man lägger den på våt is för en kort tid, det är ju ofta typ +0,5°C - +1°C i vattnet, särskilt där det är grunt. Men en avkrokningsmatta är ju att föredra oavsett.

Kommentera

Är det nån som vet vid vilka temperaturer fisken tar skada och hur snabbt det går innan fisken tar skada? (Tänker på ögon och så).

Pimplar jag abborre så brukar jag ta upp fångsten för att ta hem och laga till den. Skulle jag mot förmodan få en havsöring som skall gå tillbaka så eftersträvar jag minimal exponering (avkrokning i håven, snabbt lyft när kameran är redo och sen snabbt tillbaka).

Har i vinter förstått att ismete efter gädda är populärt och att mycket av detta bedrivs som C&R, hörde av han Johan på Fina Fisken att dom brukade lägga ner vid -5. Är det en vedertagen gräns, eller?
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ett par grader kallt borde ju funka,men då får man ju inte stå och mäta å väga för länge.
            Ska man köra c&r på vintern så vill man ju inte kroka av en blind gädda.
            Det är ju djurplågeri an ser jag,Jag har ju sett att det diskuters hur det ej ska frysa i hålen.
            Där tycker jag gränsen går,inte roligt med blinda gäddor.
            Tomas

Kommentera

Sunt förnuft../+grader gäller??

Kommentera

Får jag en stor fisk så brukar jag gå till väga såhär; Håller gäddan i hålet vid avkrokning och håller sedan ner hela handen i hålet när krokarna är borta. Medans Gäddan är i vattnet o får syre så tar kompisen upp vågnät som jag blöter i hålet. Kompisen väger nätet och tar fram avkrokningsmattan. Jag skvätter upp vatten på mattan och fisken dras upp o läggs i nätet. Efter vägningen stoppar vi ner hela nätet med gäddan kvar i i hålet. Där får den ligga i 2min ungefär o vila.
                Sen äre upp för längd och knäppa lite kort på fångsten!
                Man är alltid ett hugg ifrån Succé!

Kommentera

Är det inget fotobart eller något man vill väga så krokar jag av i hålet med vatten över gäddans ögon, drar upp den och vänder ner i hålet igen. Är det något större så gör jag som PelleC, krokar av i hålet, lägger den på en blöt matta och mäter den fort, sen ner i en blöt vågsäck för vägning. I nätet så skadas inte ögonen ändå. Sen upp ur vågsäcken och tar några snabba kort och sen ner i hålet igen
                  Har väl min gräns vid -8 beroende på vind/mulet väder. Är det liksom -8-10 grader, strålande sol och helt vindstilla så åker jag ut.
                  Kolla in bloggen vettja!! http://teamgalgrepp.wordpress.com/

Kommentera

Min gräns går väll på max 10- men jag drar inte ut i 2- om det blåser, snöar och är jävligt väder.
                    Sen beror det lite på hur sugen man är, är man sjukt fiskesugen kanske man drar ut när det blåser en del (dock aldrig när det är under 10-) medan man ibland kanske inte ens drar ut om det är 2- och sol.

Krokar alltid av dom i hålet, sen jag fick mina två stora gäddor för ett par helger sen tror jag inte jag kommer väga om dom inte lär ligga över 10.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art