Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Konservatisten Visa inlägg
    Haha, lugnt mannen. ;D
    Tack för det :-)

Kommentera

Lausvik, förlåt för den klumpiga formuleringen i den delen du citerar. Det var absolut ingen känga till dig.
      Ditt fiske är på inget sätt charmlöst och jag kallar även det för sportfiske. Men det är inte det enda sanna sportfisket.

Det är helheten i resonemangen i ursprungscitatet som tar bort charmen. Sportfiske är bredare än dessa tankegångar. Bredare än dessa två herrars definition. Låt mig ge ett par exempel.

Karpfisket har redan nämnts. (Karpen är fövisso, enligt mig, en god matfisk men den är fredad i de flesta intressanta karpvatten.)

Jag äter inte sarv men det kan finnas en charm i att jaga stor sarv. Jag blir inte nöjd med 10 småsarvar.

Man kan sportfiska efter fisk med höga dioxin/kvicksilverhalter som inte lämpar sig att äta.

Man kan tävla i internationellt mete (tävlingsmete).

Listan kan göras lång...
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Att dividera med en matfiskare är som att dividera med en religiös, det kan vara underhållande men är i långa loppet lika givande som att dunka huvudet i väggen :P

Blir man medlem på landets största sportfiskeforum och börjar klaga på att folk inte äter den fisk som de får upp( oavsett orsak ) så gör man det av den enkla anledningen att man vill bråka, något som jag inte ser som vidare önskvärt beteende. Så varför inte svälja sin stolthet och låta oss som fiskar för sportens skull göra det? Gör vi något illegalt? Anses vi tortera fisken för att det är DET som glädjer oss? Jag kanske inte förstår orsaken till hatet mot de som fiskar för sportens skull istället för att fånga sina matfiskar ochs edan njuta av kaffe i solskenet.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
          Gör vi något illegalt? Anses vi tortera fisken för att det är DET som glädjer oss?
          Att bonka en fisk är inte heller illegalt. Bonka eller inte, jag bryr mig inte ett skvatt. Det är ett fritt samhälle. Människor får göra precis som dom själva vill med sin fångst. Problemet är följande: Hatet kommer fram så fort någon visar en bild på en bonkad fisk. Då är man snabbt där och kallar personen mördare osv. Så jag undrar vem som vill starta bråk egentligen...

Ps. Jag försvarar ingen! Det är min åsikt bara.

Kommentera

Ursprungligen postat av Konservatisten Visa inlägg
            Att bonka en fisk är inte heller illegalt. Bonka eller inte, jag bryr mig inte ett skvatt. Det är ett fritt samhälle. Människor får göra precis som dom själva vill med sin fångst. Problemet är följande: Hatet kommer fram så fort någon visar en bild på en bonkad fisk. Då är man snabbt där och kallar personen mördare osv. Så jag undrar vem som vill starta bråk egentligen...

Ps. Jag försvarar ingen! Det är min åsikt bara.
            "så fort som" är väl att ta i, fanatikerna på c&R-sidan brukar inte komma fram om det inte är en exceptionellt stor fisk som vetenskapligt bevisat är viktigare än medelstora fiskar för vattnets bestånd. Så att det skulle handla om varenda bonkad fisk är överdrivet. Det finns nog inte mer än max två-tre stycken medlemmar som reagerar så som du beskriver och dessa är lätta att ignorera. Jag har inte heller sett någon dra upp diskussioner om fiskbonkning på evigheter så de har nog lärt sig att det inte är hur man uppför sig.

Däremot har anti-c&R kommit upp flera gånger senaste tiden där man verka ha uppfattningen att det är mass-djurplågeri att dra upp fisk efter fisk och släpper tillbaks istället för att döda dem, eller åtminstone döda några stycken och sedan sluta fiska för dagen. Det är det beteendet jag svarade på.

Kommentera

Till en viss del kan jag hålla med anti C&R folket om djurplågeri. En fet trekrok långt nere i svalget med en fors av blod eller söndertrasslad i ögat på fisken är väl lite djurplågeri ändå? (Jag vet att det är oundvikligt!) Har hänt mig många gånger att kroken har pajat fiskens öga eller att den blöder då väljer jag knappast att sätta tillbaka den, den blir kattmat eller till mig själv beroende på vad det är för slags fisk.

Vi har alla våra egna sätt att fiska på. Låt oss respektera varandras fiskesätt oavsett om bonken har varit i farten! Det finns värre saker i denna värld att lägga energin på än att mothugga personer och deras bonkade fiskar. Skitfiske på er!

Kommentera

Att dividera med en matfiskare är som att dividera med en religiös, det kan vara underhållande men är i långa loppet lika givande som att dunka huvudet i väggen :P

Blir man medlem på landets största sportfiskeforum och börjar klaga på att folk inte äter den fisk som de får upp( oavsett orsak ) så gör man det av den enkla anledningen att man vill bråka, något som jag inte ser som vidare önskvärt beteende. Så varför inte svälja sin stolthet och låta oss som fiskar för sportens skull göra det? Gör vi något illegalt? Anses vi tortera fisken för att det är DET som glädjer oss? Jag kanske inte förstår orsaken till hatet mot de som fiskar för sportens skull istället för att fånga sina matfiskar ochs edan njuta av kaffe i solskenet.
                Jag känner inget hat mot någon grupp, om det är mig du menar. Och självklart ser sporten olika ut för olika utövare. Det är samma som med annan idrott, jag är helt och fullt nöjd att träna för min egen hälsa och mitt välmående. Men det är lika mycket sport/idrott för mig som under de många år jag tävlings idrottat på hög nivå.
                Jag är 44 år, under mina tonår var det inget ovanligt att jag fiskade/seglade/paddlade/idrottade under 18 av dygnets 24 timmar. Jag har vunnit stora segrar, haft fantastiska upplevelser till havs, seglat hem massa öl från Bornholm, fångat grova gäddor, laxar, öringar, torskar. Det är fortfarande lockande, men det behövs inte lika vidlyftiga aktiviteter för att göra mig belåten och nöjd nu förtiden.
                Med åldern har kanske en viss måttfullhet infunnit sig? Eller är det kanske orken som tryter?

Jag menar inte att alla ska göra som mig, vill mest visa på bredden i vår fantastiska fritidsysselsättning. Eller måste alla satsa på elitserien?? Finns det ingen korpserie för oss med många andra intressen i livet?

Kommentera

Du kanske inte syftar på mig? Jag har hur som helst inte krävt något förbud mot C&R och heller inte uttryckt något hat mot dem som tillämpar det. Jag har inte ens, som du uttrycker det, klagat på att folk inte äter den fisk de tar upp. Däremot så har jag berättat hur jag själv fiskar.

I den här tråden, som jag hittade när jag sökte på "etik" undrade jag om någon visste var man kan hitta den text till vilken det hänvisas i trådstarten. Detta eftersom jag skulle vilja ta del av den. Det måste väl ändå, på sveriges största sportfiskeforum, vara tillåtet att diskutera frågor om etiken i det vi sysslar med? Jag var inte alls ute efter bråk men så fort man ens snuddar vid detta tydligen extremt känsliga ämne blir det bråk. Du och andra som tydligen inte alls är intresserade av att föra en vettig diskussion utan tvärtom verkar vilja till varje pris tysta den som dristar sig till att ifrågasätta partilinjen är de som bråkar. Det begriper jag inte. Om ni inte vill delta i diskussionen så kan ni väl låta bli istället för att gå in och bråka med dem som vill det? Jag går inte in och sabbar diskussioner i ämnen som inte intresserar mig. Så gör man helt enkelt inte.

Vill du tysta alla som inte tycker och tänker precis som du själv gör? En, i så fall, på det store hela skrämmande och ganska beklämmande inställning. Vad, exakt, är problemet med att den här frågan intresserar mig (och några till) och att jag nu skulle vilja ta del av en text i ämnet? Vad är ditt problem med att jag ger uttryck för att jag förhåller mig till det här med sportfiske på ett annorlunda sätt än vad du gör? Tycker du verkligen, vilket du verkar antyda i ditt inlägg, att forumet borde rensas från oliktänkare? I så fall får du väl vända dig till Bergman och be honom att stänga av oss. Gör han inte det så får du väl acceptera att vi finns och leva med att vi vill diskutera ämnen som du och några andra uppenbarligen inte tycker att man ska få diskutera och ge uttryck för åsikter som du tycker inte borde få förekomma, åtminstone inte här.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Lausvik, förlåt för den klumpiga formuleringen i den delen du citerar. Det var absolut ingen känga till dig.
                    Ditt fiske är på inget sätt charmlöst och jag kallar även det för sportfiske. Men det är inte det enda sanna sportfisket.

Det är helheten i resonemangen i ursprungscitatet som tar bort charmen. Sportfiske är bredare än dessa tankegångar. Bredare än dessa två herrars definition. Låt mig ge ett par exempel.

Karpfisket har redan nämnts. (Karpen är fövisso, enligt mig, en god matfisk men den är fredad i de flesta intressanta karpvatten.)

Jag äter inte sarv men det kan finnas en charm i att jaga stor sarv. Jag blir inte nöjd med 10 småsarvar.

Man kan sportfiska efter fisk med höga dioxin/kvicksilverhalter som inte lämpar sig att äta.

Man kan tävla i internationellt mete (tävlingsmete).

Listan kan göras lång...
                    Det är lugnt. De frågor du tar upp är en av orsakerna till att jag skulle vilja läsa grundtexten. Citatet i trådstarten tycks nämligen vara förvanskat genom att "flugfiske" bytts ut mot "sportfiske". Och fortsätt du att meta dina rudor. Jag har inge som helst moraliska problem med hur du och andra fiskar, däremot med mitt eget fiske. Andra må göra som de vill och ta ansvar för det. Själv svarar jag för vad jag själv gör.

Kommentera

• Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                      Glöm det jag skrev!
                      Jag ändrade mig typ 5ggr sen tog jag bort texten.
                      Jag orkar helt enkelt inte argumentera något mer i frågan.
                      Jag var bara lite förhastad i mitt svar.
                      Hehehe Noterade ditt svar.....
                      Ser egentligen inte heller någon mening med debatten, då vi alla är olika, och har rätt till våra egna tankar och åsikter, men kul att vädra dom ibland.
                      Och nej, jag är inte enbart matfiskare, även om jag uppskattar god och färsk fisk på tallriken. Ser heller inget fel med att vara matfiskare, likväl som jag inte ser något fel med att vara benhård C&R fiskare. Visst är det kul att försöka lura en större och tyngre fisk än man gjort tidigare. Men för mig finns många andra värden i sportfisket, naturupplevelser, köra båt, avslappning, egentid etc. Dessa värden är för mig minst lika viktiga som att fånga rekordfisken......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 952 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art