Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Det vet jag tyvärr inte men de har nog inte någon officiell policy i frågan.
    Mitt inlägg var menat som ett sätt att åter lyfta tråden. Likaså detta inlägg.

Kom igen Fonzie, upp med humöret!
    Sorry Sir-Fish, tyckte ditt inlägg var klockrent mtp trådens och andra trådars utveckling och inser nu efteråt att mitt inlägg kunde varit tydligare. Ber 100 ggr om tusen kr, vi är helt på samma våglängd! I'm allways happy

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
      Eyyyy
      Eyyyy

Kommentera

Ursprungligen postat av funderaren Visa inlägg
        På hemsidan "Upprop mot sportfiske som bedrivs med syfte att återutsätta fisk" skriver flugfiskekändisen Kenneth Boström och den tidigare chefen för Mörrums kronolaxfiske, Curt Johansson bl.a. citat;” Under senare år har allt fler sportfiskare börjat med att regelmässigt återutsätta merparten, eller all fångad fisk, alltså även sådan som är fångstlovlig och lämplig som föda (catch & release). Många upplever detta som ett tillfredsställande av egna lustar utan hänsyn till att fisken i onödan utsätts för obehag eller smärta. Fiska aldrig med syftet att återutsätta. Att onödigt tillfoga någon smärta eller annan form av obehag är per definition en grym handling. Att fiska enbart för att tillfredsställa sin egen njutning, samtidigt som fisken upplever smärta eller annan form av obehag, faller sålunda under begreppet grymhet.
        Fiska alltid med syftet att använda fångsten för egen konsumtion.Detta får dock endast ske i den omfattning som det aktuella fiskevattnet tål att beskattas (ta av räntan, ej av kapitalet). Avbryt fisket när behovet av matfisk tillgodosetts.
        Återutsätt fångad fisk enligt gällande fiskeregler och då fisken bedöms som mindre duglig som föda. Fisket skall inriktas på att sådan fångst i möjligaste mån undviks. Exempel på lokala fiskeregler är minimimått och maximimått, antal lovliga fiskar under viss tidsperiod samt fiskeförbud, helt eller artvis, för kortare eller längre tid”. Fiskesnackare - fritt fram att tycka till...
        Ett lite seriösare inlägg från min sida.

C&R-debatten kommer nog aldrig att dö. Det hade varit skönt om vi hittade någon sorts common ground (i brist på bättre svenskt ord) men vi är ju alla lite olika så det kan bli svårt.

Det jag tyckte var konstigt i citatet ovan är att de två herrarna fiskade med spö (år 2005). Varför tillfoga fisken onödigt lidande? Hade det inte varit bättre att lägga i ett nät och vänta en stund och plocka sin matfisk och sedan släppa resten? Det enda vettiga om man fortfarande vill fiska med spö vore då att alltid fiska med överdimensionerad utrustning för att hålla varje drill så kort som det bara går. Kenneth Boström har jag sett på bild använda ett splitcanespö så vi pratar väl knappast om några forcerade drillningar av de prickiga liven.

Det kan vara farligt/dumt/djärvt att som sportfiskare väcka debatten om djurplågeri. Man argumenterar ju mot sig själv oavsett om man bedriver C&R eller inte.

Det jag ser som positivt är att de två herrarna i alla fall är (var?) för ett fönsteruttag och värderade stora fiskar som en tillgång i vattnet och inte i stekpannan.

Resonemangen tar bort charmen i sportfisket. Dra dina 2-3 matfiskar, drick ditt kaffe och ät din bulle... åk sedan hem till betongen...
        Ja, man kan faktiskt stanna och njuta av naturen vilket inte är helt fel men då var i alla fall sportfisket slut.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-26, 22:16.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Vi borde införa förbud mot skadeskjutning under älgjakten också!

Kommentera

msjodin, enda sättet att undvika det är att jaga med bazooka.

Skämt åsido så kan man inte jämföra skadeskjutning med en piercing i läppen.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Äh, jag orkar inte...

Senast ändrad av HenkeW; 2013-06-26, 22:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Fiskar man enbart för att få mat och inte vill "jaga" större eller fler fiskar vad har man då på ett Sportfiskeforum att göra ?
                Så jag får inte vara här?

Kommentera

Glöm det jag skrev!
                  Jag ändrade mig typ 5ggr sen tog jag bort texten.
                  Jag orkar helt enkelt inte argumentera något mer i frågan.
                  Jag var bara lite förhastad i mitt svar.

Kommentera

Haha, lugnt mannen. ;D

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Resonemangen tar bort charmen i sportfisket. Dra dina 2-3 matfiskar, drick ditt kaffe och ät din bulle... åk sedan hem till betongen...
                      Ja, man kan faktiskt stanna och njuta av naturen vilket inte är helt fel men då var i alla fall sportfisket slut.
                      Hmmm... Så jag har missat något? Mitt fiske är tydligen charmlöst, knappt värt att kallas sportfiske, eftersom jag slutar när jag är nöjd? Ursäkta mig, men det resonemanget begriper jag inte. Jag känner inget tvång att fortsätta att dra upp fisk när jag fått den eller de jag behöver. Att det nappar bra är inget skäl att då fortsätta fiska. Och hur det nu är så måste det ju vara skonsammare för den fisk man inte tänker behålla att slippa bli uppdragen, eller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 952 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art