Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av funderaren Visa inläggPå hemsidan "Upprop mot sportfiske som bedrivs med syfte att återutsätta fisk" skriver flugfiskekändisen Kenneth Boström och den tidigare chefen för Mörrums kronolaxfiske, Curt Johansson bl.a. citat;” Under senare år har allt fler sportfiskare börjat med att regelmässigt återutsätta merparten, eller all fångad fisk, alltså även sådan som är fångstlovlig och lämplig som föda (catch & release). Många upplever detta som ett tillfredsställande av egna lustar utan hänsyn till att fisken i onödan utsätts för obehag eller smärta. Fiska aldrig med syftet att återutsätta. Att onödigt tillfoga någon smärta eller annan form av obehag är per definition en grym handling. Att fiska enbart för att tillfredsställa sin egen njutning, samtidigt som fisken upplever smärta eller annan form av obehag, faller sålunda under begreppet grymhet.
Fiska alltid med syftet att använda fångsten för egen konsumtion.Detta får dock endast ske i den omfattning som det aktuella fiskevattnet tål att beskattas (ta av räntan, ej av kapitalet). Avbryt fisket när behovet av matfisk tillgodosetts.
Återutsätt fångad fisk enligt gällande fiskeregler och då fisken bedöms som mindre duglig som föda. Fisket skall inriktas på att sådan fångst i möjligaste mån undviks. Exempel på lokala fiskeregler är minimimått och maximimått, antal lovliga fiskar under viss tidsperiod samt fiskeförbud, helt eller artvis, för kortare eller längre tid”. Fiskesnackare - fritt fram att tycka till...
C&R-debatten kommer nog aldrig att dö. Det hade varit skönt om vi hittade någon sorts common ground (i brist på bättre svenskt ord) men vi är ju alla lite olika så det kan bli svårt.
Det jag tyckte var konstigt i citatet ovan är att de två herrarna fiskade med spö (år 2005). Varför tillfoga fisken onödigt lidande? Hade det inte varit bättre att lägga i ett nät och vänta en stund och plocka sin matfisk och sedan släppa resten? Det enda vettiga om man fortfarande vill fiska med spö vore då att alltid fiska med överdimensionerad utrustning för att hålla varje drill så kort som det bara går. Kenneth Boström har jag sett på bild använda ett splitcanespö så vi pratar väl knappast om några forcerade drillningar av de prickiga liven.
Det kan vara farligt/dumt/djärvt att som sportfiskare väcka debatten om djurplågeri. Man argumenterar ju mot sig själv oavsett om man bedriver C&R eller inte.
Det jag ser som positivt är att de två herrarna i alla fall är (var?) för ett fönsteruttag och värderade stora fiskar som en tillgång i vattnet och inte i stekpannan.
Resonemangen tar bort charmen i sportfisket. Dra dina 2-3 matfiskar, drick ditt kaffe och ät din bulle... åk sedan hem till betongen...
Ja, man kan faktiskt stanna och njuta av naturen vilket inte är helt fel men då var i alla fall sportfisket slut.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-26, 22:16.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggFiskar man enbart för att få mat och inte vill "jaga" större eller fler fiskar vad har man då på ett Sportfiskeforum att göra ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggResonemangen tar bort charmen i sportfisket. Dra dina 2-3 matfiskar, drick ditt kaffe och ät din bulle... åk sedan hem till betongen...
Ja, man kan faktiskt stanna och njuta av naturen vilket inte är helt fel men då var i alla fall sportfisket slut.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
-
Tjena! Kan nån som är vass på ekolod beskriva lite i detalj vad man ser på denna ekolodsbild?
...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-04, 20:12 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 952 visningar
1 gilla