Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

"Avbryt fisket när behovet av matfisk tillgodosetts."

Det är bara att intala sig själv att man ska ha fest och att matbehovet är en gädda på 20 kilo. Sedan är det bara att fiska hela dagar och släppa tillbaka all fisk som inte uppfyller det behovet. Skulle man mot all förmodan få upp en tidigt på fisketuren, blir man nog så glad att man slutar fiska och fixar en fest.
    Senast ändrad av pikecatcher; 2005-02-11, 06:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rosa Magnum
      Ljohan, du ska nog passa dig för att säga "Man
      kan ju inte ta upp mer än man kan sälja ge bort i det fallet." Sportfiskare som säljer fisk blir aldrig bra... Stefan Fisher är på rätt spår tycker jag. Börja använda begreppet C&R försiktigare, säg selektivt fiske eller bågot som inte låter som en lek.
      Javisst. Att sälja egenfångad fisk är fel, men fortfarande ett alternativ till vad man
      skulle göra med fisken ifall man inte "får" släppa tillbaks den.
      Men vad spelar det för roll vad för uttryck man använder? Ska man byta för att C&R har
      blivit slitet och många är negativt inställda till det? Någon tillfällig förvirring som man
      ska sätta igång eller? Är ju fortfarande samma fiskesätt man kommer tillämpa.
      Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

"Under senare år har allt fler sportfiskare börjat med att regelmässigt återutsätta merparten, eller all fångad fisk, alltså även sådan som är fångstlovlig och lämplig som föda (catch & release). Många upplever detta som ett tillfredsställande av egna lustar utan hänsyn till att fisken i onödan utsätts för obehag eller smärta. Fiska aldrig med syftet att återutsätta. Att onödigt tillfoga någon smärta eller annan form av obehag är per definition en grym handling. Att fiska enbart för att tillfredsställa sin egen njutning, samtidigt som fisken upplever smärta eller annan form av obehag, faller sålunda under begreppet grymhet.
        Fiska alltid med syftet att använda fångsten för egen konsumtion"

1. Där blev precis mina fiskeresor till härjedalen en enda lång matorgie...harr/potäter...eftersom man tydligen inte får släppa tillbaka fisk.

2. Är det inte "egoistiskt" och att "tillfredställa sin egen njutning" att äta fisk, när man kan äta vegetariskt? Jag äter fisk för att det är gott, inte för att jag inte skulle klara mig utan den födan.

Jon; "Jag åker ut på massor med viltolyckor spårar upp vilt eller avlivar på plats.Undrar vad älgen med 3 avkörda ben skulle svara?"

Jag tror ganska säkert att den vill bli avlivad eftersom den inte överlever utan alla fyra benen. Men detta tycker jag inte kan jämföra med en braxen som har fajtat i två minuter och fått ett hål i läppen? Däremot är det klart att man inte ska släppa tillbaka en fisk som är illa tilltygad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jon
          Stitzo

Jag åker ut på massor med viltolyckor spårar upp vilt eller avlivar på plats.Undrar vad älgen med 3 avkörda ben skulle svara?Och jag har vid flertals tillfällen träffat på sk "Djurvänner" som kört på rådjur som sedan ligger och sparkar i diket.Istället för att ta domkraften fälgkors eller kanske en kniv och förkorta lidandet så ringer man polisen och inväntar undertecknad och förlänger lidandet en halvtimme till.
          Det jag skulle skriva var att Storsloken.se ställer sig bakom detta upprop.

Suntförnuft bäst för fisket

Jag tycker inte att man kan jämföra fiskar med däggdjur!!!

Dessutom är det sällan fisken är så skadad som du jämför med tex 3 avkörda ben på en älg... Det vore som en gädda inte har några fenor kvar.

Det värsta med denna diskution blans oss "Sportfiskare" är att det endast kommer att förstöra för oss... Vi borde istället ta upp kampen gemensamt mot sådana som vill förbjuda fiske istället för att köra med denna pajkastning som jag delvis är skyldig till själv... Ut och fiske med et istället!

Kommentera

Hur ställer man sig då till att försöka fånga en viss art med helt nya metoder, eller måste man använda den effektivaste metoden för varje art?

Jag kan ju fortfarande åka ut och fiska med intentionen att fånga gädda på boilie och hair-rig. Det kanske blir många bifångster av karp och sutare, men eftersom jag inte ser dessa som matfiskar får de gå tillbaka.

Okej, intentionen är en annan, gäddan står i fokus, men det vet väl inte fisken om?
            Och behandlingen av fisken blir ju densamma, så den enda skillnade skulle vara att jag fiskar med ett rent samvete fast jag använder exakt samma metoder som om jag vore ute efter karp och sutare i första hand.

Fisken skiter väl i mina intentioner? Det är ju den faktiska behandlingen av fisken som spelar roll? Då är det ju bättre att jag tar med uttrustning för bra behandling av bifångsterna, och till slut hamnar man i ett helt vanligt karpfiske.

Men ni kan inte kalla mig grym, för mina intentioner att fånga matfisk och mitt samvete är sålunda helt rent...
            Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
              Hehe! Jätteroligt...

Jag undrar vad fisken skulle säga ifall dem kunde prata...

Fråga fisken. Vill du leva eller vill du dö efter att jag har plågat dig???

Undrar vad fisken skulle svara. ....
              Men med C&R blir ju frågan så här (iaf i en del fall): Vill du dö eller leva? Om du vill leva så kan jag plåga dig igen när du blivit större, men sen släpper jag tillbaka dig och matar dig ÄNNU lite mer och sen kanske du ger mig ett märke för rekordfisk och jag får lite uppmärksamhet i media...? Och efter det släpper jag tillbaka dig, naturligtvis och kanske eventuellt plågar dig någon annan gång... om och om igen...

Så liiiite sjukt kan det ju tyckas vara för "vanligt" folk eller hur?

Kommentera

Jag tror ändå det inte skulle fungera. Det finns helt enkelt inte tillräckligt starkt
                storfiskbestånd för att alla ska kunna ta upp sin fisk hela tiden. Speciellt inte i hårt
                fiskade storfiskvatten som ännu inte har satt upp några regler.
                Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel
                  Men med C&R blir ju frågan så här (iaf i en del fall): Vill du dö eller leva? Om du vill leva så kan jag plåga dig igen när du blivit större, men sen släpper jag tillbaka dig och matar dig ÄNNU lite mer och sen kanske du ger mig ett märke för rekordfisk och jag får lite uppmärksamhet i media...? Och efter det släpper jag tillbaka dig, naturligtvis och kanske eventuellt plågar dig någon annan gång... om och om igen...

Så liiiite sjukt kan det ju tyckas vara för "vanligt" folk eller hur?
                  Det är inte "vanligt" folk som är problemet utan de som fiskar och absolut måste slå ihjäl varenda fisk. Om jag pratar med nån som inte fiskar på jobbet så är det aldrig några problem, jag berättar att den stora gäddan som syns på bilden i mitt kontor släpptes tillbaka av tre orsaker: 1. Det vore väldigt roligt att få den när den väger 15 kilo. 2. En så där stor gädda är inte god att äta. 3. En såpass stor gädda gör mycket nytta i vattnet där den håller rent bland sina mindre artfränder. Ingen har nånsin ens nämnt något om att plåga fisk eller liknande.
                  De lätt negativa kommentarer som kan förekomma är av folk som fiskar ibland och inte förstår tanken att all fisk inte är mat. Men även de brukar vara resonliga när man tar upp lite om just gäddans funktion som "renhållare".

Kommentera

Ngn som har en fungerande länk till "uppropet"? De angivna funkar inte för mig.

/Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
                      Ngn som har en fungerande länk till "uppropet"? De angivna funkar inte för mig.

/Martin
                      Ja det är konstigt. Den fungerade igår men idag är den borta.
                      Kanske fick de kalla fötter...
                      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 088 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art