Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
    Så nu spelar tiden oxå roll om det är husbehovsfiske lr sportfiske?

Är man troll för man inte delar samma åsikter så finns det nog ganska många "troll" på detta forum.

Det jag syftade på med tiden var skulle du fortsätta fiska om du fick fisken inom 5 minuter eller ej, men 5min, var lite kort säg 30minuter istället.

svarar du att du skulle åka hem efter 30min för att du fått nog med fisk så är du husbehovsfiskare, fortsätter du fiska så fiskar du ju inte enbart för maten, då är du sportfiskare.

Det var inte mot dig jag menade det med troll, men vid dessa diskussionerna brukar det komma fram användare som bara vill trolla och driva diskussionen till vansinne.

Kommentera

• Då ser vi lite olika på saken. Sportfiske för mig är att bedriva fiske med rulle,spö,lina o krok. Sen om man fiskar några min för o få en middag lr om man fortsätter hela dagen tycker jag fiskaren själv får välja. Ibland åker jag hem när ja fått nog o ibland fiskar jag vidare. Sen är det ju inget som säger att man måste ta hem de första fiskarna man får
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Då ser vi lite olika på saken. Sportfiske för mig är att bedriva fiske med rulle,spö,lina o krok. Sen om man fiskar några min för o få en middag lr om man fortsätter hela dagen tycker jag fiskaren själv får välja. Ibland åker jag hem när ja fått nog o ibland fiskar jag vidare. Sen är det ju inget som säger att man måste ta hem de första fiskarna man får
        Vafan, det är ju det sista diskussionen har handlat om

Att om man som fiskare tar upp fisken eller ej...

Visst som sportfiskare kan man ta upp 3 fiskar som man tar hem, och slutar vid den sista, men det beror på situationen, har man fiskat ½timme och fått 3 fiskar som man tagit upp och åker hem för att det är tillräckligt så är det inte sportfiske enligt mig.

kom just på att vi glidit iväg lite långt ifrån fråga "Sluta eller fortsätta när man fått all fisk man ska ta med sig hem"

slutar man fiska för att man inte utför C&R så är man husbehovsfiskare, slutar man för att man vill sluta, även om man kunde varit ute längre och utfört C&R så är man sportfiskare.
        Senast ändrad av daikai1; 2013-06-29, 15:22.

Kommentera

Så för att man sluta fiska när man tagit tillräckligt med fisk till midagen är det husbehovsfiske i dina ögon. Men tar jag en till o släpper i så är det sportfiske. För då har jag ju fiskat lite mer än vad som behövdes till middagen.
          Ja, enligt MIN definition är det då klockrent husbehovsfiske! Speciellt om man kallar det sportfiskesemester när man bokat en veckolång resa för att fiska och sen slutar fiska om man får det man behöver för att äta redan de första 5 minuterna. Men det finns inget i det här sammanhanget som är rätt eller fel, var och en har väl rätt att tycka vad man vill så varför fortsätta att älta att alla som inte tycker så har fel i tråd efter tråd?

Kommentera

• Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
            Jo, visst, men t.ex. jag har båt på en 30kärra och MINST 3mil till närmsta vatten med båtplats, så jag kan inte resonera som dig, att det bara är att dra ut någon timma för lite fiske.
            Och det är MÅNGA som sitter i liknande situation, att man måste åka någon timma för att få fiska.

Självklart!
            Det har jag full förståelse för, det är också därför jag inte kräver att andra ska sluta med C&R eller göra precis som jag gör. Jag har goda förutsättningar att fiska från båt och land. I varje stund hemma kan jag inom en halvtimme från jag bestämmer mig kasta första kastet från båt eller land i havet. Och det är jag väldigt glad för.
            Självklart skulle jag också fiska annorlunda om förutsättningar varit sämre för att komma ut.
            Det är också därför jag inte verkar för något förbud eller begränsningar. Det måsta vara upp till var och en hur man gör.

Men det är fortfarande intressant med Curts text.....utifrån mitt perspektiv.

Sen om andra vill kalla mig mat eller sportfiskare, det spelar mig egentligen ingen roll. För mig är det alldeles oavsett vad andra tycker en utmaning och sport att få t.ex. havsöringen att nappa, det går ofta många pass utan så mycket som en stöt i linan. Så skulle det bara handla om mat skulle det vara enklare och betydligt billigare att köpa färsk fisk i affären.

Kommentera

Det jag menade är att det är skillnad på att åka ut och fiska för nöjets skull och för att för att få mat på bordet.
              Åker man ut och fiskar och får tillräckligt med fisk för att mätta familjen (HÄR KOMMER SKILLNADEN) åker man hem = husbehovsfiskare, fortsätter man att fiska = sportfiskare.
              Du blandar ihiop begreppen. Det är naturligtvis för mitt nöjes skull som jag ger mig ut och fiskar istället för att köpa fisk i affären. Det finns inga andra rationella argument för att jag själv ska fånga fisken. Ekonomiskt är mitt fiske en sannskyldig katastrofkalkyl, särskilt om man jämför med vad utfallet skulle bli om jag jobbade de timmar jag ägnar åt fiske. Däremot begränsar jag mitt fiske på det sätt jag redogjort för, dvs jag slutar när jag fångat den fisk jag kan göra av med. Till dess att denna gräns är uppnådd släpper jag tillbaka oönskade fångster, fisk som inte håller måttet osv.

Mitt favoritfiske är kustspinn efter havsöring och det hör till undantagen att jag måste avbryta mina fisketurer för att åka hem och rensta fisk. När det någon gång händer är jag närmast euforisk.

Kommentera

• Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                Jag är väl inne på att det kanske är en oki definition. Jag kan gott förstå att man vill utnyttja fisketiden om man valt att åka på en dyr fiskeresa, ingen konstigt att det blir mer C&R vid såna tillfällen. När jag åker ut med båten i mina hemmavatten för några timmars fiske känns det däremot inget konstigt att avstå fortsatt fiske efter några drillningar. Jag kan ju snabbt komma ut om några dagar igen........

Trots det skulle det vara intressant att läsa hur Curt och hans kollega resonerar, kan ju vara så att man får någon ny infallsvinkel som ingen av oss tänkt på.....
                Här tangerar vi en faktor som numera påverkar ekvationen. Det finns vad vi skulle kunna kalla ett sportfiskeindustriellt komplex: tillverkare och återförsäljare av utrustning, guider, reseföretag, fiskekortsförsäljare mfl som tjänar pengar påatt vi fiskar. För dem är det av vikt att vi fiskar så mycket som möjligt (=konsumerar så mycket som möjligt av vad de säljer) och för dem skulle det antagligen vara katastrofalt om alla fiskade som jag gör. För att de ska göra en uthållig profit är C&R nödvändigt.

Kommentera

Jo, visst, men t.ex. jag har båt på en 30kärra och MINST 3mil till närmsta vatten med båtplats, så jag kan inte resonera som dig, att det bara är att dra ut någon timma för lite fiske.
                  Och det är MÅNGA som sitter i liknande situation, att man måste åka någon timma för att få fiska.

"Så om det tar en hel dag att få tex 5 borrar,avbryter fisket för att åka hem o grilla dom så är det inte sportfiske? Men om man hade fått 10st o slängt tillbaka 5 hade det varit sportfiske?"
                  Jo, det är sportfiske, för då har du ju inte fått mer. Det hade varit skillnad om du hade åkt ut 30min, få 5 fina matfiskar och åka hem igen, då är du ju bara ute efter maten.

Det är den skillnaden som jag anser är mellan husbehovsfiske och sportfiske, även om husbehovsfisket utförs med sportfiskeredskap så är det för att få mat på bordet, inte för rekreationen, varför skulle man annars åka 2h med bil ToR för att få fiska 30min?
                  Själv gör jag på samma sätt, dvs slutar när jag tagit upp vad jag behöver, även när jag, för att ta två exempel, fiskar på Gotland eller Åland. Det är skönt att sitta där och titta på havet och njuta en kopp kaffe när fångsten är bärgad. Fortsatt fiske skulle snarare förstöra upplevelsen för mig.

En gång åkte jag upp till Fårö (Digerhuvud) en julidag. Det var ett underbart väder. Ett femtiotal turister stod och viftade med sina kastspön utan att få något. Jag gjorde ett kast med min 50 grams gula maraboujigg, lät den sjunka till botten på ca 30 meter djup, krokade och lkandade en sjukilos torsk som jag snabbt avlivade och tog ur och sedan lade i den förtänksamt nog medhavda kylväskan, drack mitt kaffe och satt och njöt av solen ett tag och åkte sedan hem (på den sydöstra delen av huvudön). Då kände jag mig absolut som en sportfiskare (och en tämligen kompetent sådan eftersom jag var den enda som, såvitt jag kunde se, fick någon fisk). Att själva fiskandet kom att bestå av ett enda kast grämde mig nte ett dugg. Fortfarande idag, ca 20 år senare, betraktar jag den som en av mina bättre fisketurer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 087 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art