Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Upprop Mot Sportfiske Som Bedrivs Med Syfte Att återutsätta Fisk

På hemsidan "Upprop mot sportfiske som bedrivs med syfte att återutsätta fisk" skriver flugfiskekändisen Kenneth Boström och den tidigare chefen för Mörrums kronolaxfiske, Curt Johansson bl.a. citat;” Under senare år har allt fler sportfiskare börjat med att regelmässigt återutsätta merparten, eller all fångad fisk, alltså även sådan som är fångstlovlig och lämplig som föda (catch & release). Många upplever detta som ett tillfredsställande av egna lustar utan hänsyn till att fisken i onödan utsätts för obehag eller smärta. Fiska aldrig med syftet att återutsätta. Att onödigt tillfoga någon smärta eller annan form av obehag är per definition en grym handling. Att fiska enbart för att tillfredsställa sin egen njutning, samtidigt som fisken upplever smärta eller annan form av obehag, faller sålunda under begreppet grymhet.
    Fiska alltid med syftet att använda fångsten för egen konsumtion.Detta får dock endast ske i den omfattning som det aktuella fiskevattnet tål att beskattas (ta av räntan, ej av kapitalet). Avbryt fisket när behovet av matfisk tillgodosetts.
    Återutsätt fångad fisk enligt gällande fiskeregler och då fisken bedöms som mindre duglig som föda. Fisket skall inriktas på att sådan fångst i möjligaste mån undviks. Exempel på lokala fiskeregler är minimimått och maximimått, antal lovliga fiskar under viss tidsperiod samt fiskeförbud, helt eller artvis, för kortare eller längre tid”. Fiskesnackare - fritt fram att tycka till...

Har precis själv läst uppropet och bakgrundsmaterialet http://www.cinclusc.com/upprop/brev.htm och kan konstatera att det är mycket intressant. Boström/ Johansson analyserar och drar slutsatser kring c&r. Innan man uttalar sig om detta bör man läsa hela materialet. Ovanstående "utdrag" ger inte hela bilden av herrarnas resonemang...
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
      Har precis själv läst uppropet och bakgrundsmaterialet http://www.cinclusc.com/upprop/brev.htm och kan konstatera att det är mycket intressant. Boström/ Johansson analyserar och drar slutsatser kring c&r. Innan man uttalar sig om detta bör man läsa hela materialet. Ovanstående "utdrag" ger inte hela bilden av herrarnas resonemang...
      Det skulle vara intressant att veta vad syftet med uppropet är. Att förstöra en mycket trevlig förströelse för dem som fiskar annat än prickfisk och har "fri" tillgång till mörumsån? Den här mannen gör härigenom en stor del av Sveriges sportfiskare en björntjänst. Ska alla som finner stort nöje och avkoppling i att meta mört, brax, id mm karpfiskar tvingas sluta fiska nu? Det är givet att man vara försiktig om fisken, visa hänsyn och respekt, var varsam och snabb vid landning och avkrokning osv. Men steget därifrån till upphöra med C&R av etiska skäl är långt och ologisk.

Nu har jag uttalat mig utan att läsa hela sörjan, trots att jag inte fick det för Jan O ;-) , men jag tror att detta står sig ändå.

Kommentera

Kanske man skall göra moteld direkt?

Kommentera

Jag tänker mig följande scenario:

Jag tar bilen ett par mil för att komma ut till båten, väl där lastar jag båten med utrustning och hakar på den medhavda motorn. Iväg bär det till favoiritgrynnan där jag drar iväg ett perfekt kast som resulterar i ett omedelbart hugg. Jippie! hugg i första kastet En kanonfin öring på 3,5 kilo, vilken underbar känsla! Nu är det bara att packa ihop allting, åka till bryggan, lasta bilen med motor och övrig utrustning, av med overallen och sen köra ett par mil hem... väl hemma undrar katten varför jag redan e hemma..
          - Jo, jag kör ju inte catch and release och tar heller inte mer än jag ska äta...

size does matters!

Kommentera

Men du är då en komplett naturmänniska enligt uppropet!
            Grattis.

Kommentera

Ursprungligen postat av pikehunter
              Jag tänker mig följande scenario:

Jag tar bilen ett par mil för att komma ut till båten, väl där lastar jag båten med utrustning och hakar på den medhavda motorn. Iväg bär det till favoiritgrynnan där jag drar iväg ett perfekt kast som resulterar i ett omedelbart hugg. Jippie! hugg i första kastet En kanonfin öring på 3,5 kilo, vilken underbar känsla! Nu är det bara att packa ihop allting, åka till bryggan, lasta bilen med motor och övrig utrustning, av med overallen och sen köra ett par mil hem... väl hemma undrar katten varför jag redan e hemma..
              - Jo, jag kör ju inte catch and release och tar heller inte mer än jag ska äta...

Hehe! Jätteroligt...

Jag undrar vad fisken skulle säga ifall dem kunde prata...

Fråga fisken. Vill du leva eller vill du dö efter att jag har plågat dig???

Undrar vad fisken skulle svara.

Kommentera

Jaha, då kan väl alla karpmetare ta och packa ihop sina saker då...
                [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

Det här är ju helt klart en trend som kommer. Det har vi inte minst sett på det här forumet. Frågan drivs inte på något vis av veganer utan det är sportfiskare som av för mig obegripliga anledningar vill förbjuda C&R. Jag tycker att det är mycket konstigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
                    Hehe! Jätteroligt...

Jag undrar vad fisken skulle säga ifall dem kunde prata...

Fråga fisken. Vill du leva eller vill du dö efter att jag har plågat dig???

Undrar vad fisken skulle svara.
                    Vad tror du fisken skulle svara om du frågade:

Vill du jag ska plåga dig lite och sedan släppa tillbaka dig och sen drar jag hem???

Tror att man får lägga in ett mer moral, etiskt perspektiv i en sådan här diskussion.

/cobol

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 951 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art