Vad/Vem fick er att börja fiska? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad/Vem fick er att börja fiska?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad/Vem fick er att börja fiska?

Tja,

Vet inte om denna tråd redan finns (länka den gärna i sånafall ), men jag skulle gärna dela med mig om varför jag fastnade för fiske, samt höra varför ni gjorde det!

I alla fall, för mig började det när jag var liten, kanske 10-11 år, och min farsa tog med mig på en fisketur i en lokal sjö i Uppsala för fiske efter gädda och meta mört med billiga spön från Rusta eller liknande

Jag hade så kul den dagen att jag alltid ville åka tillbaka dit igen. Kommer ihåg att jag brukade släpa dit farsan (mot hans vilja) för att fiska, oberoende av väder. Nu när jag har blivit en aning äldre så drar jag med polarn istället, och vi kan inte snacka om annat än fiske, speciellt nu i den här årstiden!

Dela med er, ska bli kul att läsa om alla gamla rävars historier!
    Senast ändrad av feeskarn; 2013-01-17, 10:55.

Farsan drog med mig ut i skogen och så tog vi ner en liten Al(tror jag det var) och skalade den helt med morakniven och fäste en metrev i toppen, sedan åkte vi ut med båten och metade efter abborre, grymt roligt och använder fortfarande spöt idag när jag är i sommarstugan!
    Sedan så fick jag en amba från 50-talet av min mormors bror och då började jag med spinnfisket, sedan har det bara rullat på!
    -----------PB's!-----------
    Gädda 8,7 kg
    Harr 0,5 kg
    Abborre 0,8 kg
    Torsk 2,4 kg
    Havsöring 3,5 kg
    Näbbgädda
    Strömming
    Mört
    Skrabb

Kommentera

Pappa tog med mig ett par gånger i veckan när jag var runt tre år.
      Sen dess har det rullat på.
      Många av mina vänner och bekanta sen barndomen är sportfiskare, så det har aldrig varit problem att hålla intresset uppe även fast jag hade en annan hobby förut som tog hårt på fisketiden...

Kommentera

Fick ett juniorset från Abu (massivt glasfiberspö och Abumatic samt ett Toby) av föräldrarna när jag var ungefär 8 år gammal. Hade aldrig fiskat förut men det blev starten på ett intresse som följt med hela livet sedan dess. Minns än idag mitt absolut första kast någonsin med det där setet och hur Tobydraget flög iväg ut i vattnet en mulen höstkväll. Det tog rätt lång tid innan jag fick min första fisk (året efter, en mört på mete), men det gjorde inte intresset mindre. Och man kunde ju sitta och dagdrömma om fiske när man läste "fiskebibeln" Napp & Nytt samt några lösnummer av Fiskejournalen, bara en sån sak.
        Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Det är ingen speciell händelse som gav mig intresset för fiske utan jag växte upp med ett husbehovsfiske.

Mor och far byggde 1963 en stuga på ön där morsan föddes.
          Min uppväxt tillbringade jag så gott som hela somrarna där ute.
          Farsan fiskade alla dagar vi var där, gäddryssjor, nät, ålrev, gäddsaxer, meta abborre...alla tänkbara metoder så det gick ju inte att komma undan!
          Det enda han inte gjorde vara att använda kastspö.

Jag vet inte exakt hur gammal jag var när jag började fiska men det var nog i samband med att jag kunde hålla i ett metspö.
          När jag var runt 8 år fick jag två kastspö, ett för Fiske 1 och ett för Fiske 2, båda med var sin Cardinal 66.
          Ett används fortfarande ibland och ett hänger på väggen.

Mina barn (dotter och son) har nu på samma sätt under sin uppväxt "hjärntvättats" av mig till att fiska fast de är inga fanatiker.
          Liksom mig så har de metat sedan de kunde sitta.
          De slog samma mejselhammare i skallen på gädderna när de var så gamla att de orkade lyfta hammaren, fast vad de inte såg var att jag klippte till gäddan rejält före dom.
          De har alla år varit med att både sätta och vittja gäddsaxer.
          De fick egna spön och fiskelåda när de var 7 år.
          Idag är de 19 och 21, båda kan rensa fisk och tycker gäddbiffar är något av det bästa man kan ha på tallriken!

De vet nog inte vad C&R är, och det hade jag heller ingen aning om vad det var heller förrän jag hamnade på FS.
          Själv har jag nog en mer traditionell eller gammaldags syn på vad man gör med det man fångar.
          Ja ja, så länge man inte bryter lagar eller orsakar fisken onödigt lidande så får var och en bli salig i sin tro.

Skitfiske!

//Kenneth

Kommentera

Evolutionen... nej men nåt åt det hållet. Vi har ju jakt/fiske instinkten i oss, och om jag inte minns fel så stannade jag alltid vid broar och bryggor vid 5-6 års ålder för att försöka få en skymt av dessa befenade varelser. När man sen såg folk med "pinnar" och "trådar" så koppla man ihop det direkt, dessa djur bör inte lämnas ifred! Och resten är historia.
            sigpic
            www.fkpgear.com
            Fiskkonservator.se
            Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskkonservator Lubbe Visa inlägg

Evolutionen... nej men nåt åt det hållet. Vi har ju jakt/fiske instinkten i oss, och om jag inte minns fel så stannade jag alltid vid broar och bryggor vid 5-6 års ålder för att försöka få en skymt av dessa befenade varelser. När man sen såg folk med "pinnar" och "trådar" så koppla man ihop det direkt, dessa djur bör inte lämnas ifred! Och resten är historia.
              Haha så tänkte jag aldrig på det, intressant!

Kommentera

Först farsan när jag var så där 6 - 7 år. Då gick vi och metade i Brunnsviken i Haga parken i Stockholm b.la. Hade många trevliga stunder ihop med metspöt i hand. När jag fyllde 12 år fick jag min första spinn utrustning med en Abumatic 20, kapslad rulle. Därefter en haspel utrustning med en ABU 444 rulle och ett grönt Arjon spö. Det var grejor det! Vid 16 års ålder fick jag för mig, grymt inspirerad av Hans Lidmans böcker att pröva på flugfisket. Och sedan rullade det bara på.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det var min bästa kompis när jag gick i (tror jag) tvåan. jag följde med honom och hans föräldrar på en utflykt. Han hade ett eget kastspö och lyckades fånga en abborre på säkert två hekto. När jag kom hem babblade jag om det där tills pappa tog med mig ner i källarförrådet där han letade fram sin hapelutrustning (som samlat damm i några år). Den fick jag låna och när han märkte att mitt intresse höll i sig fick jag ett eget spö med en Abumatic (vilket var ett nerköp jämfört med haspelgrejorna) men jag nötte på med de grejorna något/några år ina jag köpte en egen haspelutrustning. 1965 (vill jag minnas att det var) hade mina föräldrar köpt en gammal kåk på Gotland och i stort sett alla mina skollov tillbringade jag där. Men han som satte bollen i rullning var min kompis Göran.

Kommentera

Fisket började runt 3-4 års åldern, med morfar i älven vid huset de bor. Fick följa med morfar med ett metspö som va jättelångt och tungt gjort på ett ungt träd med traditionell vit-röd flöte av kork. Morfar hade tagit med sig en hink som fisken vi fick skulle läggas i. Kommer fortfarande ihåg min första abborre liten rackare som sprattla som bara den. Skulle vara duktig och kroka av den som morfar. Vad händer då sticker mig på ryggfenan och gällocken. Då fick jag min första utbildning när det gäller fiske, håll fisken över gällocken och lossa kroken. Hinken fylldes med lite vatten och morfar la ner fiskarna där. Efter några mörtar och abborrar (vilka morfar fick ta loss) tyckte jag att de va roligare att se på fiskarna i hinken o pilla på dom.

Sen kom skräckscenariot, morfar skulle ta fiskarna och åka ut med båten och agna gädda det ville inte jag så jag försökte välta hinken så fiskarna blev fria men lyckades inte, morfar va snabbare. Fick behålla en abborre (det va tydligen den jag fick enligt morfar i en annan hink). Då va jag glad och efter den dagen har man alltid velat fiska. Gör det fortfarande när man kommer till mormor och morfar i finland riggar fiske grejerna och tar några kast och tänker på den första gången när man fiskade där.

Men rena sportfisket kom mycke senare med C&R och allt det där, men fisket började där
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla