Ny studie i England säger att fiskar inte känner smärta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny studie i England säger att fiskar inte känner smärta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny studie i England säger att fiskar inte känner smärta

Här är en artikel angående detta

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...=feeds-newsxml

Tills för inte så himla länge sedan opererade man spädbarn utan bedövning.

Jag har svårt att tro på den undersökningen. Skulle vara intressant hur stor undersökningen var och hur den utfördes.

/Henrik

Ursprungligen postat av Jonas-87 Visa inlägg
    Här är en artikel angående detta

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...=feeds-newsxml

Kommentera

På gymnasiet hade jag en biologilärarinna som inte klippte gräset på sin radhustomt eftersom hon var övertygad om att växter inte bara kände smärta utan rentav hade ett utvecklat själsliv. Detta gällde dock, tydligen, inte svampar som hon gärna plockade och tillagade.

Vad gäller fiskarna är en fråga som är relevant i sammanhanget om det skulle vara en evolutionär för- eller nackdel för dem att känna smärta. Själv kan jag frysa så att det gör ont. Med tanke på vilka betingelser fiskar, åtminstone på våra breddgrader, tvingas leva, hoppas jag att de inte i detta avseende fungerar på samma sätt.

Kommentera

Lite funderingar: Tror ni det är av smärta eller bara rent praktiskt betingat (eller kanske smak?) att gäddan föredrar mört i stället för abborre som måltid? Abborren kan tänkas vara jobbig och göra ont att svälja med tanke på dess ryggfena.

Kommentera

Jag tror inte ett dugg på den studien. Lixom varför skulle alla andra känna saker utom fiskar. Blir en fisk krokad och kämpar för livet känner de ingen smärta människan är likadan. Adrenalinet gör att man fokuserar på andra saker än smärtan ex att överleva.

Kommentera

Varför är det så mycket mindre kamp om man får en fisk med krokar djupt sittande än det är om en liten krok sitter ytterst i mungipan? Borde nog ha med smärta att göra.Om man tex fiskar ädelfisk med bottenmete och betet har svalts är det i stort sett bara att veva in fisken. Men skulle du få samma fisk på en fluga+kastkula då blir det fight.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
              Lite funderingar: Tror ni det är av smärta eller bara rent praktiskt betingat (eller kanske smak?) att gäddan föredrar mört i stället för abborre som måltid? Abborren kan tänkas vara jobbig och göra ont att svälja med tanke på dess ryggfena.
              Om gäddan föredrar mört eller abborre, finns inga som helst bevis för heller. Vet att på den tiden man jerkfiskade i mälaren så gav abborrrfärgade beten mest gädda. Tror mer att den präglas efter vad som de finns mest av helt enkelt. P&T pölarna får man nog bäst med regnbågs imitation, havet strömming osv osv.

Om fisken känner smärta eller inte är väl ganska orelevant ur en fiskares perspektiv. Hur skulle detta hjälpa oss ? Vi kan hantera fisken hur vi vill för den känner inget iaf.

Finns väl inga djur som inte känner smärta, en enkel organism som masken kringlar sig knappast runt kroken för att den har lärt sig att göra så om nått punkterar skinnet. Problemet är väl att fiskarna kanske inte registrerar smärtan på samma sätt som vi människor. Sätt en trekrok i en levande mört vad händer då ?

Ganska kul och vetenskapligt test "In their experiments, reported in the scientific journal Fish and Fisheries, researchers inserted needles into the jaws of rainbow trout." finns ställen på människokroppen med som inte registrerar smärta lika bra som andra ställen. Om du vill prova, släpp en hammare med 1-2mm pigg på hälen sen testa samma sak på din vänstra pungkula. Kan man då ganska enkelt dra slutsatsen att män inte knappt känner nån smärta om man skippar kul testet
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                Jag kan inte hitta studien men i den kom man fram till att större gädda (vet inte definitionen på storlek) föredrar att äta abborre framför just mört.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                  Om fisken känner smärta eller inte är väl ganska orelevant ur en fiskares perspektiv.
                  Det håller jag med dig om, jag själv fiskar för nöjes skull och om nu det skulle visa sig att dom känner smärta så skulle det inte göra nån skillnad för mig. Vi är ju högst upp på näringskedjan.

Kommentera

Har också hört att fiskar inte känner någon smärta pga att dom inte har utvecklade sinnen för att kunna känna smärta.

Ska vara chocken utav att krokad, avkrokad, drillad, upptagen,vägd, tillbaka släppt och dom skador som uppstår vid allt detta som gör att flertalet till slut dör.

Ett sår eller dyligt på en fisk ska dom tydligen inte känna utav på samma sätt som en människa gör.

Är i alla fall vad jag hört och läst mig till
                    Senast ändrad av Jonken; 2013-01-15, 16:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 132 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art