Boktipset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Boktipset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Boktipset

Jag tänkte tipsa om en bok som kan stilla fiskeabstinensen och dessutom lära ut ett och annat. Boken som jag har valt behandlar gäddfiske i och med att det är min favoritfisk men det finns ett antal böcker om hur man bäst lurar andra fiskarter också. Den som är intresserad av lax och öringsfiske har ett mycket stort antal böcker att välja med.

Boken som jag tänkte rekommendera är Northern pike and muskie Tackle and techniques for catching trophy pike and musky. Boken gavs ut 1992 och författare Dick Sternberg presenterar gädd- och musky-fiske omfattande. Boken är främst riktad till amerikanska och canadensiska fiskare men det finns massor med tips som alla som fiskar gädda kan ta till sig och ha nytta av.
    Boken behandlar allt från allmän information om gädda och musky till konkreta tips på hur man gör sin egen tafs eller förtynger en pullbait. Boken behandlar alla fiske tekniker såsom spinn/jerk, mete, fluga etc.
    De olika betestyperna presenteras mer ingående och författaren tipsar även hur man modifierar och förbättrar beten. De kapitlen som tilltalar mig mest i boken Techniques for special situations som behandlar hur man presenterar sitt bete bäst i olika situationer (exempelvis speed trolling) och var fisken står i olika vatten (strömmande vatten där vattenståndet skiftar t.ex.) samt hur man bäst fiskar under olika förhållande som kraftigt färgat vatten t.ex. Avslutningsvis så finns det något tips som alla som fiskar gädda kan ta till sig i Northern pike and muskie. Det bör noteras att boken är skriven på en lättförstålig engelska och att det finns massor med härliga bilder. Mitt slutomdöme blir att boken är bra och informativ. Boken finns på de större webbshoparna som adlibris och bokus.

Det skulle vara kul om andra fiskesnackare tipsade om god fiskelitteratur.

För att fyllapå på din bana med gäddfisket så får mitt tips bli "Så fångar du storgäddan" av Luis Rasmussen (är inte 100 på stavningen på Luis).

Mycket trevlig bok som beskriver metet efter gädda främst med mycket tips om hur du fiskar med dött bete på bästa sätt. Sen är det varvat med fiskeberättelser från hans fisken som till stor del bedrivs i väldigt små sjöar och dammar (med stora gäddor) och detta är för mig oerhört spännande och intressant läsning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 274 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg .art
    av .art