Ny på dropshot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny på dropshot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny på dropshot

Tjena!

Är rätt ny på dropshotfisket och hade nu behövt lite råd,

Vilket spö tycker ni jag ska köra på?

Yasei Drop Shot http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...drop-shot.html

Yasei Red Drop Shot http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-shot-240.html

Har klämt och kännt på bägge och kan inte märka någon större skillnad mer än priset...
    Men handlaren säger att det vita är såååå mycket bättre, (säljkåt?)

Rulle.

Har en Shimano Catana 4000RB till haspelfisket och är jävligt nöjd med den, fattas bara fightingbroms...
    Har tänkt på en likadan fast i storlek 1000 http://www.beten.nu/se/art/catana-1000rb.php

Har även kännt på en Penn Fierce 2000 http://www.beten.nu/se/art/penn-fierce-2000.php
    Gillar dock inte frambroms...

Lina tänker jag köra Spiderwire Stealth Code Red 0,14 http://www.beten.nu/se/art/spiderwir...e-red-110m.php

Jigg och krok kör på lite dyrare för bättre kvalitet i gummi och skärpa på krok..
    Typ Gamakatsu, Kamasan osv. på krok, SPRO, Lunker City, Gunki, Illex osv. på jigg.

Sänke kvittar sätter man sig så försvinner sänket

Flourocarbon, kör 0,38 från FL till 10cm nedanför krok, ner till sänke kör jag omkring 0,25 för att sätter man sig så ja, ska den linan brista så man sparar sin dyra jigg

På utrustningsfronten kör jag just nu med ett jävligt styvt vertikalspö med tillhörande lågprofilare och nån sjaskig flätlina, ej optimalt jagvet och tro mig.. inte alls kul heller.

Hjälp mig nu, O stora fiskebröder!

God fortsättning och ett riktigt dåligt fiske till er!

Folke

Personligen tycker jag ds spö är ganska onödiga pengar.

Har du ett bra haspelspö redan så kör med det, själv vill jag ha relativt styva spön, blir bättre kontroll och säkrare mothugg en med gummibands spö...

Visst blir det roligare med en lite mindre rulle men även där lite utkastade pengar om du inte skall ha den till mer en DS

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Personligen tycker jag ds spö är ganska onödiga pengar.

Har du ett bra haspelspö redan så kör med det, själv vill jag ha relativt styva spön, blir bättre kontroll och säkrare mothugg en med gummibands spö...

Visst blir det roligare med en lite mindre rulle men även där lite utkastade pengar om du inte skall ha den till mer en DS
      Just nu kör jag ju med ett vertikalkit (Abu Garcia Black Max) men det står inget om betesvikt och så på det, inte ens längd men det är cirkus 1.90, som jag tycker är lagom, haspelspö har jag inget "lagom" har ett 6" RT 5-12 gram och ett 9" Abu Vendetta 15-40 gram så man kan säg att jag har ett perfekt regnbågsspö och ett alltiallo (gädda) spö, men jag tycker det ena är lite väl klent och det andra lite väl grovt och spinnspöet är ju jobbigare att hantera i DS syfte,

Har du något tips på ett lagom spö som även kan användas till annat? Gärna 7-8" och kast vikt omkring 5-30 gram.

Folke

Kommentera

Visst funkar det att fiska ds med ett vanligt haspelspö, men det är stor skillnad jämfört med ett spö avsett för metoden. Mjuk topp ger betydligt bättre kontroll över jiggen. Mitt ds-spö är 8 fot, kastvikt 7-28g. Funkar bra till både abborre och gös. Kör en frambromsad 2500-rulle och tycker att det är en utmärkt storlek för spölängden. Vilket du ska välja är svårt, ska du fiska mycket ds kan det vara värt att lägga lite mer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik_n Visa inlägg
          Visst funkar det att fiska ds med ett vanligt haspelspö, men det är stor skillnad jämfört med ett spö avsett för metoden. Mjuk topp ger betydligt bättre kontroll över jiggen. Mitt ds-spö är 8 fot, kastvikt 7-28g. Funkar bra till både abborre och gös. Kör en frambromsad 2500-rulle och tycker att det är en utmärkt storlek för spölängden. Vilket du ska välja är svårt, ska du fiska mycket ds kan det vara värt att lägga lite mer.
          Kommer bli mycket DS för min del då jag tycker att det är en av dem roligaste fisketeknikerna, vilket av yasei spöna hade du valt? Och tips på en bra rulle, såg att shimano kommit med en ny rulle, med frambroms, bakbroms och fightingbroms, känns som att man nästan kan bli helt av med linbrott med en sån mackapär, dock var den dyr... Pengar växer ju inte på träd tyvärr

Folke

Kommentera

15-40
            Jag hade fortsatt med blackmax rullen och köpt ett lämpligt spinnspö för ändamålet, du får betydligt bättre kontroll med rullen på rätt sida.

själv kör jag med ett orenji - 40 gr och en mörrum 1601 har hur bra kontroll som helst, flyttar jag spötoppen 5 cm vill jag att jiggen skall röra sig 5 cm, det funkar inte med ett spagetti spö..

Skall du fiska mycket DS skall du självklart köpa ett riktigt bra spö till det fisket...

Kommentera

Jag har själv det vita Yasei-spöt för jiggfiske och är grymt nöjd, men blev lite intresserad av att se skillnaden mot den röda modellen. På Dogger ser man att den allmänna specifikationen är identisk:

.. men jag gav ganska snart upp mitt sökande efter att inte hittat mer än att Yasei Red är för "oerfarna fiskare" och ett "allround-spö".

Även om jag inte har någon erf av Red skulle jag ändå föreslå det dyrare spöt – kvalitet kostar. Särskilt om det blir mkt dropshot framöver.

Kommentera

Yasei Red Drop Shot 240 för 480kr är ju ett kap. Fan om man inte ska slå till på ett själv som reserv.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Skall du fiska mycket DS skall du självklart köpa ett riktigt bra spö till det fisket...
                  Kanske man ska ta och se sig runt efter ett lite mjukare spinnspö då

Ursprungligen postat av Skivsamlaren Visa inlägg
                  .. men jag gav ganska snart upp mitt sökande efter att inte hittat mer än att Yasei Red är för "oerfarna fiskare" och ett "allround-spö".
                  Ungefär samma som jag fått fram, med andra ord lite sämre kvalitet då..

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                  Yasei Red Drop Shot 240 för 480kr är ju ett kap. Fan om man inte ska slå till på ett själv som reserv.
                  Jo men vill man lägga dem pengarna på det eller vill man vänta och köpa det vita? Eller ett annat spö rent av, BFT och Savage Gear har ju med fina spön

Kommentera

Jag hade valt det vita, även om det röda säkert gör jobbet också. Den stora skillnaden mellan spöna är klingans material. Att säga att det funkar dåligt med ett "spaghetti-spö" håller jag inte med om alls. Min mening är att man definitivt får bättre kontroll över jiggen med den mjuka DS-toppen jämfört med ett vanligt spinnspö. Vad gäller rulle så fiskar jag med frambromsade haspelrullar. Säkert en smaksak och vanesak. Gillar storleken 2500 på 8' spön. Fisheco gjorde ett test på Drop Shot spön i nått av sina magasin förra året. Kolla där!

Edit: Hittade länken till testet, gå till sida 17.
                    Senast ändrad av Fredrik_n; 2013-01-09, 08:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 982 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art