hur kommer man över tappad fångst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur kommer man över tappad fångst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hur kommer man över tappad fångst?

det var mitt livs fångst jag hade på kroken för två dagar sen. kan inte släppa tanken av att jag faktiskt tappade den. det var en lax på dryga 10 kg. min första lax, och den tappar jag. åh vad besviken, ledsen och förbannad jag var. fick kämpa länge med den. den tog på en wobbler. kan inte släppa tanken om den. herre gud vilken fisk! nu till det tråkiga. jag tappade den vid fötterna på mig! linan gick av. den hade nöts på alla stenar i vattnet. skulle precis gå ner för att ta tag i den. så sliter den sig. hur fan kommer man över något sådant? jag har tänkt konstant på det sen jag tappade den. -jävligt ledsen min-

Jag förstår vad du känner. Jag har också tappat fiskar och det sitter kvar i huvudet sen flera år tillbaka. Man kommer inte över det så lätt men efter ett tag blir man mer inriktad på att ta en ny stor fisk. Det är en del av fisket,det är inte kul om det går bra HELA tiden,man måste ha lite svårt ibland. De fiskar jag kommer ihåg som sitter kvar i huvudet var ej 10kg laxar, det är typ abborrar som man verkligen har velat fått upp en dålig fiskedag. Men men livet går vidare...

Kommentera

För att svara på den här kniviga frågan gör man bäst i att konsultera Sir Izaak Walton. I hans bok Den fulländade fiskaren, utgiven år 1653, kan man läsa nedanstående dialog.

Piscator. "Där högg en fisk igen! Aj aj, den slet sönder mina don! Där gick halva linan och en bra krok."

Venator. "Och en god laxöring gick ni också miste om."

Piscator. "Visst inte! Öringen har jag inte förlorat. Ni bör minnas att man inte kan förlora vad man aldrig haft."

Se det som extra motivation att försöka igen istället! Fisken är inte landad förrens den är landad. Ingen större skillnad mot att fisken redan i vattnet ratat ditt drag pga felaktig betespresentation/teknik. Och det händer hela tiden.

Fast det ska erkännas att jag också brukar älta tappade fiskar! Det suger!
      Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Visst är det tråkigt att tappa fisk men se det som en lärdom, nästa gång så låter Du inte laxen mala runt bland stenrna så länge och då nöts inte linan av, som ordspråket säger man lär sig av sina misstag!

Du gjorde ju bevisligen allt rätt eftersom laxen högg och Du drillade in den ända till land, så långt allt väl men nästa gång tar du in den lite snabbare och är så försiktig det går för att undvika stenarna som skadar linan. Så länge Du gjort allting rätt och Din utrustning är i trim så inte den orsakar förlusten som tex ovässade krokar, gamla knutar på tafsar och beteslås, slitna och dåliga hakar mm. då har Du ingen orsak att anklaga Dig själv för tappad fisk det är en del av fisket att man inte få upp alla då skulle det inte vara samma sport och Du skulle inte känna den glädjekick som man gör när man väl får upp den där stora fisken ;-)

Så sluta gräma Dig för den tappade laxen och fokusera på nästa istället och då gör Du inte om den missen och får upp den på land, men räkna ändå med några tappade fiskar för varje fångad speciellt med så kämpastark och svårflörtad fisk som lax!

Kommentera

Håller med Simon helt och fullt. Och känner stor sympati för dig.

Man kommer aldrig att glömma "den där stora man tappade". Men så småningom, så övergår besvikelsen till att bli en fiske historia man gärna berättar vid kaffe elden. Och du kommer så smångom att ha landat andra stora Laxar. Så att just den här firren bleknar rätt mycket i åtanke.

Ett gott nytt fiske år på dig!
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Man glömmer aldrig stora tappade fiskar. Det är tyvärr något man stundtals drabbas av. Det man bör göra är att ta lärdom av de misstag man gör för att försöka öka sina chanser till att landa den nästa gång.

Kommentera

fan, trodde aldrig att jag skulle få någon lax där. var riktat efter gädda. visst har man väl sett nån enstaka video på ett par grabbar som har fått silver färgade laxar där men den jag fick var en sådan http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date
              den hade blivit min fetaste fångst någonsin

Kommentera

Man glömmer aldrig...

EDIT; Gäller såklart bara riktigt stora fiskar.
                Senast ändrad av Flodebanan; 2012-12-30, 11:28.
                sigpic

Kommentera

hur gör man känslan mildare? någon som vill ta med mig på en tur med garanterad fångst?

Kommentera

de enda som fungerar för mig är att intala mig själv att den va inte så stor och fånga en ny fisk som är större än den tappade. Det enda som mildrar det hela är att sätta PB men känslan över den tappade finns alltid kvar.

Nästan som att bli ovän med en nära vän, det går att reparera men känslan och minnerna finns alltid kvar =D
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla