Lake Touren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lake Touren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pimpelkungen
    Ja Kjelle. Om du bara plockar 10+ individer så minskar risken før en 15+. En tævling skattar dock ur alla storlekar. Sedan nær fanns en tævling som bara skattar 10+?
    Om man tar bort ett antal 10+ individer så blir väl chansen mindre att fånga en 15+,även om man oxå bonkar snipor???Varför skulle det bara hända om man tog bort 10+ fiskar??Vill verkligen höra din teori som du baserar det på.
    Har aldrig skrivit att det skulle finnas någon sådan tävling.
    Trodde i min ENFALD att det var skillnad på tusenbröder och 10+ gäddor.
    Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
    Orson Welles

Kommentera

Varfør då? Du tænker alldeles før statiskt. 10 kg kanske ær det maximala en fisk klarar av att væxa i den specifika sjøn. Konkurrensen ær før hård. Tar du bort några individer minskar konkurrensen och ett mindre fåtal fiskar har møjlighet att væxa sig større, ja kanske 15+.

Du talar matte, men glømmer bort biologiska aspekter.

Det ÆR skillnad på tusenbrøder och 10+ gæddor. Ændock finns det likheter som kan appliceras på varandra.

Sedan nær hade de pimpeltævlingar enbart på tusenbrødrabestånd?

Ursprungligen postat av K...
      Om man tar bort ett antal 10+ individer så blir väl chansen mindre att fånga en 15+,även om man oxå bonkar snipor???Varför skulle det bara hända om man tog bort 10+ fiskar??Vill verkligen höra din teori som du baserar det på.
      Har aldrig skrivit att det skulle finnas någon sådan tävling.
      Trodde i min ENFALD att det var skillnad på tusenbröder och 10+ gäddor.

Kommentera

Plockar du bara bort 10+ skapar du førvisso en lægre konkurrens. Logisk sett bør nackdelen væga større av att du minskar kannibalismen på mindre gæddor. Du skjuter beståndet åt en storlekssammansættning, dvs mindre fiskar genom att bara plocka stora individer. Plockar du i alla led så førændrar du inget mer æn att du minskar den totala konkurrensen. ( i grova drag)

Kommentera

Observera att jag generaliserar.
          Vi ska nog vara klara øver att det inte finns några vetenskapliga fakta utan det mesta rør sig om teoretiska hypoteser.
          Alldeles før många gør "enkla saker" till vetenkapliga och riktiga. En biotop ær mer komplex æn så.
          Det jag yttrar mig om ær førstås också bara hypoteser.
          Det jag ogillar mest ær (speciellt betræffande c&r-fanatiker) den grova generaliseringen och bristen på førståelse før den komplexa biotop gæddor lever i. Det finns många andra arter som ær mångt mycket mer likgiltliga som gæddor. En 7-hektosmørt har sannolikt på många håll en lika stor biologisk roll som en gædda.

Folk packar på andra om "riktigheter" som det inte finns någon som helt sanningsenlig fakta bakom. Løsa teorier som kan ifrågasættas på många sætt.

Avslutningsvis tror jag fortfarande på mina teorier

Kommentera

Ursprungligen postat av Pimpelkungen
            Varfør då? Du tænker alldeles før statiskt. 10 kg kanske ær det maximala en fisk klarar av att væxa i den specifika sjøn. Konkurrensen ær før hård. Tar du bort några individer minskar konkurrensen och ett mindre fåtal fiskar har møjlighet att væxa sig større, ja kanske 15+.

Du talar matte, men glømmer bort biologiska aspekter.

Det ÆR skillnad på tusenbrøder och 10+ gæddor. Ændock finns det likheter som kan appliceras på varandra.

Sedan nær hade de pimpeltævlingar enbart på tusenbrødrabestånd?
            Jag tror att ändå att det borde vara så att det blir mindre chans på trofè gädda,om man plockar bort många halvstora gäddor.Observera att detta är min teori,som jag varken har mattematiska eller biologiska bevis för,men det känns rätt logiskt för mig.Tror knappast att ett vatten innehåller så många 10+ gäddor,att det råder så hård konkurens att det hindrar dom att bli större.

Du får kalla mig precis vad du vill,enfaldig,C&R-fanatiker,mattematiker,kvittar vilket,tänker inte ge mig in i ett sådant replik byte.

Jag har inte sagt någonting om pimpeltävlingar.

Du påstår att jag försöker sälja mina teorier som sanningar,har aldrig sagt något sådant.Du verkar ju däremot göra det.
            Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
            Orson Welles

Kommentera

K... Jag skrev inget svar på din fråga om hur viktigt bonkandet var då jag ansåg att jag redan svarat på det. Läs mina gamla inlägg så ser du vart jag står i den frågan.
              Att sannorlikheten blir mindre att fånga en feting om man plockar bort en ar självklart, frågan är om den blir såpass mycket mindre att det märks?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rosa Magnum
                K... Jag skrev inget svar på din fråga om hur viktigt bonkandet var då jag ansåg att jag redan svarat på det. Läs mina gamla inlägg så ser du vart jag står i den frågan.
                Att sannorlikheten blir mindre att fånga en feting om man plockar bort en ar självklart, frågan är om den blir såpass mycket mindre att det märks?
                Ok,fast frågan gällde ju inte dig som person.Jag ville få pejl på den allmänna inställningen inom tävlingstrollingen,det var väl mer det vi disskuterade?Men jag nöjer mig med det som sagts tidigare,och tackar för ett intressant menings utbyte.Du vet ju vid det här laget vad jag tror och viseversa.Men ser man på dom vatten i Kanada där det är enbart C&R som gäller,så är ju fisket otroligt jämfört med vatten där man inte kör C&R.Det om något tyder ju på att C&R funkar.Fast scanner har säkert en helt annan förklaring på det,baserat på någon utredning från 1940-talet.
                Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

Orson Welles

Kommentera

Det är svårt att svara för alla Lake Tourare men jag tror inte att jag är ensammnen om mitt tyckande i alla fall. Kanske finns någon av dem här på FS som vill ge ett utalande?

Hoppas att vi kan se alternativa tävlingar till C&K inom en snar framtid. Mina inlägg har inte menats som konservativa inlägg som inneburit att den gammla stilen måste hållas kvar. (inte för att någon påståt det) Istället var det tänkt att det skulle öka förståelsen över dem som kör "Lake touren", att deras mål INTE är att fiska ur sjöarna, utan att ha en trevlig stund i gemenskapens och tävlingsmomentets anda. (inte någon som påståt det heller. kanske bara antytt lite försiktigt) Ville bara förtydliga detta.

Jepp det känns som att vi har ganska bra pejl på varandra nu. Tackar även jag för ett intressant meningsutbyte. Det var även härligt att se att vi klarade av att föra fram våra åsikter utan tråkiga personangrepp och liknande från någon av sidorna.

/Ha det gött.

Kommentera

att det klubbades 5 gäddor över 5 kilo förra året på sjön fryken är ju då knappast sant! Då denna debatt fortfarande är hyffsat seriös så kan du också försöka komma med seriös information mr frågvis!

Kommentera

Frågvis menade nog att det fångades 5 gädder över 5 på gäddfestivalen. Allt som allt strök nog fler gäddor med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 062 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art