Lake Touren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lake Touren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Stjärnorna vid Biologiskt var inte alls meningen... Vet inte vad jag har lyckats med=)

Kommentera

Ursprungligen postat av Rosa Magnum
      tycker som jag skrivit innan att det är lite tidigt att dömma en sjö (vättern i det här fallet) som sabbad efter bara några år. Pratar man med gammla gubbar (med många, många års erfarenhet) så snackar de ofta om att gäddfisket går i cykler. Alltså att några års bra fiske följs av några års sämmre fiske som följs av... Ni fattar. Så funger tex Rådjurspopulationer och mycket annat på land (antalet individer går kraftigt upp och ner) så det känns inte som någon omöjlighet att det skulle fungera så även under ytan.

Skulle det dock visa sig att någon sjö verkligen inte tål trycket en bonkartävling medför, då tycker jag att tävlingen skall läggas ner direkt!

Vet egentligen för lite bio***ogistk föra att utala mig i den den här frågan men gör ändock ett försök: Har svårt att tro att gäddan skulle kunna bli ut konkkurrerad/ha svårt att komma tillbaka, känns som att den är såpass nischad så att det näst intill alltid finns utrymme för den. Det är väl en av anlednigarna till att den är våran näst vanligast förekommande fisk. Men Jag kan ha fel...
      Det är väl snarare logiskt att några bra år följs av sämre om man bonkar stora gäddor,dom halv stora behöver väl det för att växa till sig??Vilket väl rimligtvis borde leda till att det blir svårare att fånga en riktig trofè-gädda.Alltså är ju C&R att fördra om man är gäddfiskare,med siktet på storfisk.Är man däremot ute efter en sopsäck med snipor så lär det kvitta.
      Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
      Orson Welles

Kommentera

Skulle det dock visa sig att någon sjö verkligen inte tål trycket en bonkartävling medför, då tycker jag att tävlingen skall läggas ner direkt!
        Eller så tillämpar man en försiktighetsprincip och genomför "bonkartävlingar" först efter att man förvissat sig om att vattnet tål det.

En annan men dock närbesläktad fråga: varför är tävlingsmomentet så viktigt i samband med "trollingträffar"? Är det helt uteslutet att genomföra dessa arrangemang utan att tävla?

Kommentera

K.. Lyssnar du på vad jag skriver?. Utesluter du helt teorin om att ett gäddbestånd skulle kunna ha naturliga upp och ner gångar, svackor och toppar...?

Dennis: Hur förvisar man sig om att en sjö klarar en bonkar tävling?
          Tor att trollingträffar utan trolling skulle ha ganska svårt att locka folk... Hur roligt är det att spela en hockeymatch vid middagsbordet?

Kommentera

Trivs bættre på bøljan blå med spøt i hand!

Kommentera

Det har jag ingen aning om. Möjligtvis skulle erfarenheter från andra vatten (eller samma vatten fast från annan tidpunkt) kunna utgöra underlag för intelligenta gissningar.

Tor att trollingträffar utan trolling skulle ha ganska svårt att locka folk... Hur roligt är det att spela en hockeymatch vid middagsbordet?
              Hoppsan, jag har visst uttryckt mig lite otydligt. Vad jag undrade var om och i så fall varför själva tävlandet anses så viktigt? Går det inte att träffas och fiska tillsammans utan att vid dagens slut summera poäng och utse en vinnare? Är tävlandet ett nödvändigt villkor för att samla folk?
              OBS: Ovanstående är en ren fråga. Inga insinuationer eller andra retoriska tricks är avsedda.

Vad beträffar hockeymatcher så finner jag dom tämligen ointressanta oavsett platsen dom genomförs på.

Kommentera

Hur roligt är det att spela en hockeymatch vid middagsbordet?
                Ok det här blir OT men jag kan inte låta bli...

Jag tillhör den "lilla" skaran som fortfarande tycker att bordshockey är skitskoj!

Kommentera

K.. Lyssnar du på vad jag skriver?. Utesluter du helt teorin om att ett gäddbestånd skulle kunna ha naturliga upp och ner gångar, svackor och toppar...?

Självklart utesluter jag inte att din teori stämmer.Vad tror du om min teori,kanske inte lika attraktiv i dina ögon eller??Personligen tycker jag inte att den verkar mer osannolik än din,med gamla gubbar.Jag tror iaf,att om man bonkar ett antal 10+ gäddor varje år,så minskar chansen att få en 15+ betydligt.

Läser du vad jag skriver??Fick aldrig någon replik på mitt tidigare inlägg.Eller det kanske är bättre låta frågan om hur viktigt bonkandet egentligen är,inom trolling-tävlandet bero??
                  Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
                  Orson Welles

Kommentera

Likt abborrtævlingar (pimpeltævingar) ær det många gånger gynnsamt att pocka bort en beskærd del av individer før att ge utrymme før færre fiskar att kunna væxa sig stora. Dessa tævlingar, några hundra varje år, riktas ingen kritik mot. Har man hær ett egetintresse i att plocka bort individer før att få ett bestånd med færre och større individer?
                    Pimpeltævlingar fiskar också bort en liten del av de større individerna. I sin helhet dock gynnas populationen (ur fiskarens synvinkel).

Betræffande gæddpopulationer borde samma effekt kunna mærkas. Færre fiskar - mindre konkurrens - større fiskar. De som i sin enfald tror att man huvudsakligen bonkar stor fisk ær ute och cyklar. Likt pimpeltævlingen skattar man andelar av populationen och i individstorlek.....

Kommentera

Ja Kjelle. Om du bara plockar 10+ individer så minskar risken før en 15+. En tævling skattar dock ur alla storlekar. Sedan nær fanns en tævling som bara skattar 10+?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 062 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art