Lake Touren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lake Touren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bryggfiskaren
    Du har en liten poäng i och för sig men det är ju ändå någon som har skrivit inlägget och kanske tar det som ett påhopp!!! Ja menar om man skriver att det bara är ett "nicklöst guest slödder " så tog jag det iaf som ett personligt påhopp!!! Om det inte ska vara ett personligt påhopp ska det vara skrivet till en större grupp men i detta fallet tycker jag att det var skrivet mera till en person eller vad tycker du???

Adam Ludvigsson.

förstår hur du tänker, men dom "niclösa" utgör faktiskt en större grupp än dom enskilda individer som alla skriver under "samma" nic (d.v.s guest). då man omöjligt kan avgöra vem det är som skriver, även om det ibland kommer ett och annar intelligent guestinlägg, så får nog guestnicarna finna sig i att betraktas som en "grupp" och inte som individer. men du, adam, har ju nu brutit dig loss från den anonyma skaran och kan såludan förhoppningsvis ånjuta mer respekt. om inte annat så är jag övertygad att dina inlägg läses på ett mer seriöst sätt.

ha det
    //achilles
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Stitzo: Visst blir det 100 gäddor mindre om 100 gäddor klubbas... Men frågan är om du märker någon skillnad på om det finns 100 000 gäddor eller 99 900 (mycket vild chansnig har ingen aning om hur stor en gäddpopulation är). Som jag tidigare skrivit så handlar det om tävlingar (så vitt jag vet) som inte på något märkbart sätt försämmrar gäddbestånden.
      Sen är det upp till var och en att bestämma hurvida det är etiskt riktigt eller inte.
      Jag respekterar att vissa tycker det är fel att klubba gäddor i onödan, lika mycket som jag hoppas ni respekterar de som tävlar i lake touren!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rosa Magnum
        Nu är det ju inte nödvändigt att dra alla exempel till sin yttersta kant eller? Ursäktar om jag var otydlig med det jag menade, menade aldrig att alla C&k trollare skulle slunga sig över, det skulle ta ett tag. Alla nystartade tävlingar tar ett tag att få igång, i stort sett alla nystartade arragemang (oavsett sort) har svårt att dra folk de första åren..
        Skrev aldrig att "plank" iden var omöjlig, skrev att det var den enda metod jag trodde skulle kunna fungera. Långt ifrån omöjlig alltså.
        Anser fortfarande att du "sprayar på fel sida" (ute och cyckla fungerade ju inte=) när du påstår att det egentliga skälet till att vi tävlingstrollar är att vi gillar att döda fisk. Dödandet är inte det centrala... Tävlingsmomentet/Gemenskapen är det centrala, det är det folk är ute efter. Men som jag skrev innan kan man inte förvänta sig att trollarna skulle byta tävling direkt. Skulle de däremot se att det fungerade med C&R och att de tävlingarna var lika väl arrangerade/hade samma "känsla" som de andra. Då tror jag, inte alla , men många skulle gå över!
        Förstår vi varann nu?
        Även om det inte är det centrala,så verkar bonkandet vara en viktig del av tävlings kulturen.Annars skulle ni väl skrika på ändring vid tävlingarna.Tävlingsmoment och gemenskapen måste väl vara det samma,oberoende av om man klubbar allt man krokar eller kör C&R??Kanske är jag fel ute,men så ser det ut från mitt håll.

Är man som jag intresserad av att fiska efter stora gäddor,och inte hur många kilo jag kan få ihop i sopsäcken.Så är det "lite" irriterande att se en hög med klubbade storgäddor från ett hemmvatten.Även om det nu skulle vara så att det inte påverkar det totala beståndet nämnvärt,när ni kör en tävling.Så är jag ändå hyffsat säker på att beståndet av stor fisk påverkas negativt.Eftersom tävlingarna är återkommande så borde det ju innebära att det blir färre storgäddor i sjön.Det tar ju trots allt ca 10-15 år för en gädda att bli stor.
        Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
        Orson Welles

Kommentera

Tävlingsmomentet och gemenskapen behöver inte nödvändgitvis bli det samma. Arrangemanget kan vara sämre arrangerat, ha ett sämmre upplägg. Om endast ett fåtal team medverkar är det mycket svårt att få den där gemenskapen jag tor många är ute efter.
          Du har rätt i att inte särskilt många team skriker efter förändring, men det är inte heller särskilt många som skriker att det måste förbli som det är!

Varje år kommer ju nya storgäddor, alla startar ju inte på "noll", varje år blir ju några av de vanliga gäddorna "storgäddor" så de blir ju inte färre så sett, nya tillkommer ju.
          Däremot stryker ju några med på lake tour tävlingarna, men hur vanligt är det egentligen med återfångster i de större sjöarna? Visst kan det hände, men särsklit sannorlikt känns det inte. Så frågan är ju vad om beståndet blir såpass förändrat så att det märks.
          Förstår vad du menar när du säger att det känns illa att se döda storgäddor, det smärtar i ärlighetens namn lite i mina ögon också. Men jag brukar trösta mig själv med att de "inte spelar någon roll" i det stora hela i mina sjöar. Annars fiskar alltid C&R när det inte är tävling!

Känns som att vi börjar förstå varann bättre, det är bra det. Mycket större sannorlikhet att vi kan förändra något om vi enar oss, eller ja inte har vi var osams men...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rosa Magnum
            Tävlingsmomentet och gemenskapen behöver inte nödvändgitvis bli det samma. Arrangemanget kan vara sämre arrangerat, ha ett sämmre upplägg. Om endast ett fåtal team medverkar är det mycket svårt att få den där gemenskapen jag tor många är ute efter.
            Du har rätt i att inte särskilt många team skriker efter förändring, men det är inte heller särskilt många som skriker att det måste förbli som det är!

Varje år kommer ju nya storgäddor, alla startar ju inte på "noll", varje år blir ju några av de vanliga gäddorna "storgäddor" så de blir ju inte färre så sett, nya tillkommer ju.
            Däremot stryker ju några med på lake tour tävlingarna, men hur vanligt är det egentligen med återfångster i de större sjöarna? Visst kan det hände, men särsklit sannorlikt känns det inte. Så frågan är ju vad om beståndet blir såpass förändrat så att det märks.
            Förstår vad du menar när du säger att det känns illa att se döda storgäddor, det smärtar i ärlighetens namn lite i mina ögon också. Men jag brukar trösta mig själv med att de "inte spelar någon roll" i det stora hela i mina sjöar. Annars fiskar alltid C&R när det inte är tävling!

Känns som att vi börjar förstå varann bättre, det är bra det. Mycket större sannorlikhet att vi kan förändra något om vi enar oss, eller ja inte har vi var osams men...
            Nej självklart förutsätter det att det är tävlingar av samma kvalitet på arrangemang,och antalet deltagande team.Och då kan det ju inte finnas någon anledning för bonkande,om det inte är så att det är en del av tjusningen med tävlandet eller??

När det gäller återfångster så börjar det bli vanligt,även på större sjöar typ vättern.Så tar man upp ett antal stora gäddor varje år,så minskar nog det beståndet,så att det blir mindre chans att ta en drömfisk i den sjön.Jag kör inte alltid C&R,utan tar gärna hem en matfisk ibland.Men ser ingen anledning till att tulla på betåndet av trofe-fisk.

Är absolut inte ute efter att bli osams,men jag gillar verkligen inte KÖTT-TROLLING.Har däremot inget illa att säga om trollingfiske som metod.
            Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
            Orson Welles

Kommentera

Det finns ett gammalt fint engelskt uttryck som säger "Pike thrive on neglect". Det är det nog fler av oss som kan intyga. Om inte annat K... som ju fiskar i ett vatten som numera har ett extremt hårt fisketryck (Gamlebyviken).

Att bonkande påverkar bestånd negativt kanske inte Svärdsson eller de andra gubbarna på Sötvattenlaboratoriet har belagt empiriskt, men erfarenhetsmässigt finns det otaliga exempel på bra gäddbestånd som förstörts pga för hårt fisketryck och då särskilt att gädda slaktats i stor mängd. Exakt hur hållbara bestånden i Fryken och Glasfjorden är vet jag inte, och antagligen vet inte trollintävlingsarrangörerna det heller. Är det värt att ta risken?

Vätter är en hyfsat stor sjö. Efter uppmärksammade fångster av storgädda kring millenieskiftet har fångsterna dalat kraftigt. Och det i Vättern, Sveriges näststörsta sjö...

I stockholmstrakten kan exemplen göras hur många som helst...Edsviken, Utöfladerna, Järnafjärden, Tullgarnsviken...

Jag orkar inte klanka på folk längre, ni gör som ni vill, det är era FVO och era tävlingar. Men tänk er för innan ni sabbar bestånden. De är inte lätta att bygga upp igen.

Lycka till med skapandet av C&R-klasser! SGK kan säkert skänka priser till prisbordet (och antagligen kan en del av de riktigt intressanta aktörerna på redskapsmarknaden tänka sig detsamma)
              Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius
                Det finns ett gammalt fint engelskt uttryck som säger "Pike thrive on neglect". Det är det nog fler av oss som kan intyga. Om inte annat K... som ju fiskar i ett vatten som numera har ett extremt hårt fisketryck (Gamlebyviken).

Att bonkande påverkar bestånd negativt kanske inte Svärdsson eller de andra gubbarna på Sötvattenlaboratoriet har belagt empiriskt, men erfarenhetsmässigt finns det otaliga exempel på bra gäddbestånd som förstörts pga för hårt fisketryck och då särskilt att gädda slaktats i stor mängd. Exakt hur hållbara bestånden i Fryken och Glasfjorden är vet jag inte, och antagligen vet inte trollintävlingsarrangörerna det heller. Är det värt att ta risken?

Vätter är en hyfsat stor sjö. Efter uppmärksammade fångster av storgädda kring millenieskiftet har fångsterna dalat kraftigt. Och det i Vättern, Sveriges näststörsta sjö...

I stockholmstrakten kan exemplen göras hur många som helst...Edsviken, Utöfladerna, Järnafjärden, Tullgarnsviken...

Jag orkar inte klanka på folk längre, ni gör som ni vill, det är era FVO och era tävlingar. Men tänk er för innan ni sabbar bestånden. De är inte lätta att bygga upp igen.

Lycka till med skapandet av C&R-klasser! SGK kan säkert skänka priser till prisbordet (och antagligen kan en del av de riktigt intressanta aktörerna på redskapsmarknaden tänka sig detsamma)

Det fina är att i tex Fryken har inte fångsterna dalat. Det är väl mest runt 08 som gäddfisket är sabbat. Det är väl uppenbart det som bevisligen sabbar gäddbestånd är hårt tryck under lång tid oavsett C&R (Vättern)
                En fråga från en som bor vid ett osabbat vatten, varför är det inte lätt att bygga upp ett gäddbestånd igen ???

Kommentera

Vättern har blivit utsatt för ett ganska rejält bonkande sedan den blev "känd" en namnkunnig sportfiskare som figurerar mycket på nätet har bland annat bonkat en riktigt fin troféfisk på över 15 pannor därifrån.

Problemet med att bygga upp ett bra fiske igen är att det kan bli ont om lekfisk vilket gör att andra predatorer tar över den fullvuxna gäddans roll. Gäddan som art får svårt att hämta igen då tomrummet efter den ersatts av andra arter. Vad det gäller arv och genetiskt urval har jag aldeles för dålig koll för att säga något säkert, men det verkar inte vara någon bra idé att minska antalet lekfiskar.

Att Fryken fortfarande levererar är imponerande, det är antagligen ett otroligt bra vatten! Det är bara att gratulera till ett sådant och visst vore det synd att kvadda det?
                  Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius
                    Vättern har blivit utsatt för ett ganska rejält bonkande sedan den blev "känd" en namnkunnig sportfiskare som figurerar mycket på nätet har bland annat bonkat en riktigt fin troféfisk på över 15 pannor därifrån.

Problemet med att bygga upp ett bra fiske igen är att det kan bli ont om lekfisk vilket gör att andra predatorer tar över den fullvuxna gäddans roll. Gäddan som art får svårt att hämta igen då tomrummet efter den ersatts av andra arter. Vad det gäller arv och genetiskt urval har jag aldeles för dålig koll för att säga något säkert, men det verkar inte vara någon bra idé att minska antalet lekfiskar.

Att Fryken fortfarande levererar är imponerande, det är antagligen ett otroligt bra vatten! Det är bara att gratulera till ett sådant och visst vore det synd att kvadda det?

Vilken art kan ta gäddans plats i te x Fryken ? För lite lekfiskar, har inte gäddan ett enormt överskott. Skulle det vara som du säger borde det bli jävligt bra tillväxt på de återstående ynglen. Tycker du inte om den "namnkunnige" bara för att han klubbat en 15 kg ?
                    Att Fryken leverar är imponerande säger du, i år mördades, klubbades hela 5 gäddor över 5 kg på 5 mil sjö, men det visste du väl redan.

Kommentera

tycker som jag skrivit innan att det är lite tidigt att dömma en sjö (vättern i det här fallet) som sabbad efter bara några år. Pratar man med gammla gubbar (med många, många års erfarenhet) så snackar de ofta om att gäddfisket går i cykler. Alltså att några års bra fiske följs av några års sämmre fiske som följs av... Ni fattar. Så funger tex Rådjurspopulationer och mycket annat på land (antalet individer går kraftigt upp och ner) så det känns inte som någon omöjlighet att det skulle fungera så även under ytan.

Skulle det dock visa sig att någon sjö verkligen inte tål trycket en bonkartävling medför, då tycker jag att tävlingen skall läggas ner direkt!

Vet egentligen för lite bio***ogistk föra att utala mig i den den här frågan men gör ändock ett försök: Har svårt att tro att gäddan skulle kunna bli ut konkkurrerad/ha svårt att komma tillbaka, känns som att den är såpass nischad så att det näst intill alltid finns utrymme för den. Det är väl en av anlednigarna till att den är våran näst vanligast förekommande fisk. Men Jag kan ha fel...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 062 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art