Ursäkta den nästintil oläsliga upplägget med konstiga särskrivnigar och knepiga stavfel.. Hoppas på överseende=)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lake Touren
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av bryggfiskarens kompisk... Enligt mina källor var beståndet av pelagiska gäddor bra förr året ... Förr förra året skrevs det att det var dåligt med pelagiska gäddor kvar, efter som att lake touren gått av stapeln där. Skulle ett helt nytt bestånd av gäddot utveckalts på ett år? Nä sannorlikare är nog att Yxningens formsvakca inte var någoit annat än en formsvacka... Att gäddfisket går i cykler är ett välkänt faktum utanför no kill fiskarnas fantasi värld.
Lake touren är fiskslakt, precis liuka mycket fiskslakt som STM, pimpel tävlingar, metar tävlingar (vissa). Att 100 tals människor samlas och har skit roligt några helger om året, är inte det värt ett dugg? Att då och då annordna fisketävlingar i sjöar som tål beskaffningen ser i alla fall jag som en ganska sund aktivitet. Under de tio år som fryken tävlingen arrangerats har fångsten varierat med ca 100 kg, Förutom för några år sedan, en topp på 900 kg.. (Vanligtvis liggger det runt 500) Destutom har sjön i fråga (fryken)släppt fler tior än någonsin de senaste åren... Att då påstå att gäddfestivalen är något sjön inte klarar av tycker jag känns konstigt.
INGEN jag pratat med är emot C&R klasser, så om alla ni som sysslesätter med att klaga istället skulle göra något är jag övertygad om att nu skulle få tillfället att arrangera sådana. Jag är lika överytgad om att inom en ganska snar tidsperiod kommer flera av "lake tour" tävlingarna att vara catch-and-release:iserad
Självklart skall folk få träffas och ha roligt,det gör jag och mina polare ofta utan att det går åt 500kg gädda.Men vi kanske har missat något,tror du att vi skulle ha roligare om vi fick döda????
Det är möjligt att Yxningen har hämtat sig.Men med dit resonemang så kan det väl lika gärna forfarande vara sämre,fast med en topp förra året??
Tror att det skulle vara svårt för mig att arrangera en C&R tävling(har inget eget vatten) och att ge sig in i en klubb typ borkhultarna,tror jag är dö fött.Dom bonkar ju all som går,när dom är klara med ett vatten arrenderar dom ett nytt.Kjelle Lundberg
Gädda allt annat är agn!
We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
Orson Welles
Kommentera
-
bryggfiskarens kompis
K... Hur ska man kunna förändra något med den inställningen?
Som jag tidigare skrev har jag då aldrig stött på någon somn varait "aktivt" emot en C&R klass. Har du överhuvud taget försökt att prata med föreningen som arrangerar tävlignen i yxningen? Klart man får räkna med visst motstånd i alla fall skeptism, men nog tror jag att om du drar i hopp ett gäng kompisar, jobbar i hopp en bra ide och presenterar den så skulle ni nog få göra ett försök att arrangera den.
Kanske en C&R tävling som en undertävlingen i den stora tävlingen, där ni kan visa folk att man kan ha roligt utan att släcka livslågan på 500 kg gädda. Det behöver du ingen egen sjö för att göra!
Nu behöver det kanske inte növändigtvis vara så i din lokala förening, men som det ser ut i min klubb (kilssportfiskeklubb) tror jag att en någorlunda vettig ide om en C&R klass skulle få genomföras.
Toppar och svackor i all ära, men finns det bestånd nog att skapa en topp, då kan det ju inte vara kraftigt decimerat. Vad jag försökte påvisa med exemplet i förra inlägget var att man kanske inte skulle dömma en sjö som "kraftigt decimerad" efter enbart ett års resultat...
Så länge tävlingarna sker i sjöar som klarar av dem så ser jag inget riktigt fel med dem, förutom möjligvis det etiska, vilket är upp till var och en att bestämma. Så länge folk vill fiska C&K och de gör det utan att pajja sjöar tycker jag att de ska få göra det. Vilket INTE innebär att jag har något emot att se att det finns alternativa C&R tävlingar att tillgå, för det finns intresse för det med, om än inte så stort, än...
/Rosa Magnum
Kommentera
-
Bryggfiskaren
Ursprungligen postat av ALQdessutom har jag svårt att se hur det kan vara ett "personligt" påhopp, när det var skrivet anonymt (dvs under "guest").
Adam Ludvigsson.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av bryggfiskarens kompisK... Hur ska man kunna förändra något med den inställningen?
Som jag tidigare skrev har jag då aldrig stött på någon somn varait "aktivt" emot en C&R klass. Har du överhuvud taget försökt att prata med föreningen som arrangerar tävlignen i yxningen? Klart man får räkna med visst motstånd i alla fall skeptism, men nog tror jag att om du drar i hopp ett gäng kompisar, jobbar i hopp en bra ide och presenterar den så skulle ni nog få göra ett försök att arrangera den.
Kanske en C&R tävling som en undertävlingen i den stora tävlingen, där ni kan visa folk att man kan ha roligt utan att släcka livslågan på 500 kg gädda. Det behöver du ingen egen sjö för att göra!
Nu behöver det kanske inte növändigtvis vara så i din lokala förening, men som det ser ut i min klubb (kilssportfiskeklubb) tror jag att en någorlunda vettig ide om en C&R klass skulle få genomföras.
Toppar och svackor i all ära, men finns det bestånd nog att skapa en topp, då kan det ju inte vara kraftigt decimerat. Vad jag försökte påvisa med exemplet i förra inlägget var att man kanske inte skulle dömma en sjö som "kraftigt decimerad" efter enbart ett års resultat...
Så länge tävlingarna sker i sjöar som klarar av dem så ser jag inget riktigt fel med dem, förutom möjligvis det etiska, vilket är upp till var och en att bestämma. Så länge folk vill fiska C&K och de gör det utan att pajja sjöar tycker jag att de ska få göra det. Vilket INTE innebär att jag har något emot att se att det finns alternativa C&R tävlingar att tillgå, för det finns intresse för det med, om än inte så stort, än...
/Rosa Magnum
Man kanske inte skall kalla en sjö för fullt återhämtad efter ett års resultat?
Varför är det då så att det inte finns större intresse för C&R tävlingar bland tävlings-trollare,beror det på att dom är beroende av döda momentet i tävlingen??Det borde väl vara lika kul att vinna en tävling utan att behöva slå fisk hårt i huvudet??Finns ju massor av tävlingar där folk har kul utan att slå någon i huvudet(boxning undantaget).
Nicklöst guest slödder kommentaren var inte riktad till dig personligen,utan till fenomenet att när det är dax för hårda ord,så dyker det upp en massa guest inlägg.Kjelle Lundberg
Gädda allt annat är agn!
We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
Orson Welles
Kommentera
-
Rosa Magnum
Anlednigen till att så många tävlingsfiskare fiskar C&K är för att det är det enda som finns för tillfället. Att arrangera större C&R trolling tävlingar har debaterats förut här (sök på lake tour, Gäddfestival eller nått sånt). I stort handlar det om de praktiska problemen. För det första är oftast prisbordet stort och risken för fisk övervägande. För det andra är kontrollbåtar uteslutna då sjöarna är för stora och ekipagen för många, samt att det är nästintill omäjligt att lägga till vid en trollingbåt när paravaner och djuprigga är ute.
Det enda som skulle kunna fungera (vad jag vet) är att man tar kort på fisken
mot ett tidigare bestämt föremål (mätbräda). Dock kvarstår att det på vissa av dessa tävlingar handlar om 100 tals ekipage, väldigt mycket jobb. En vanlig tävling i sig är mycket jobb och kräver extremt mycket idellt jobb, att då kräva att tävlingslednigen ska hinna med att arragnera C&R klasser är trångsynt. För att klara av att hålla sådana klasser behövs (oftast) nytt blod in i tävlingslednigen.
Jag tror K.. fått det lite om bakfoten, vi tävlar inte för att det är kul att döda, vi dödar för att det för närvarande är enda sättet att täval! (jaja, värtan cup finns med det är itn e trolling!) Du är het ute och cycklar om du tror att döda momentet är det Centrala i insjö trollingen.
Förstår du vad jag menar? Vill du få gensvar hos trollingarrangörer om C&R så måste du nog byta ton, i alla fall som jag förstår det så finns det en gnutta hånfullhet i dina nuvarande inlägg...
Varför det inte finns mer intresse för C&R i almänhet vet jag inte, men intresset ökar hela tiden. Om C&R tävlingar börjar gå av stapeln tror jag att efter några år kommer även de att besökas av ett helt gäng trollare som har lika roligt, utan klubbandet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rosa MagnumAnlednigen till att så många tävlingsfiskare fiskar C&K är för att det är det enda som finns för tillfället. Att arrangera större C&R trolling tävlingar har debaterats förut här (sök på lake tour, Gäddfestival eller nått sånt). I stort handlar det om de praktiska problemen. För det första är oftast prisbordet stort och risken för fisk övervägande. För det andra är kontrollbåtar uteslutna då sjöarna är för stora och ekipagen för många, samt att det är nästintill omäjligt att lägga till vid en trollingbåt när paravaner och djuprigga är ute.
Det enda som skulle kunna fungera (vad jag vet) är att man tar kort på fisken
mot ett tidigare bestämt föremål (mätbräda). Dock kvarstår att det på vissa av dessa tävlingar handlar om 100 tals ekipage, väldigt mycket jobb. En vanlig tävling i sig är mycket jobb och kräver extremt mycket idellt jobb, att då kräva att tävlingslednigen ska hinna med att arragnera C&R klasser är trångsynt. För att klara av att hålla sådana klasser behövs (oftast) nytt blod in i tävlingslednigen.
Jag tror K.. fått det lite om bakfoten, vi tävlar inte för att det är kul att döda, vi dödar för att det för närvarande är enda sättet att täval! (jaja, värtan cup finns med det är itn e trolling!) Du är het ute och cycklar om du tror att döda momentet är det Centrala i insjö trollingen.
Förstår du vad jag menar? Vill du få gensvar hos trollingarrangörer om C&R så måste du nog byta ton, i alla fall som jag förstår det så finns det en gnutta hånfullhet i dina nuvarande inlägg...
Varför det inte finns mer intresse för C&R i almänhet vet jag inte, men intresset ökar hela tiden. Om C&R tävlingar börjar gå av stapeln tror jag att efter några år kommer även de att besökas av ett helt gäng trollare som har lika roligt, utan klubbandet.Kjelle Lundberg
Gädda allt annat är agn!
Orson Welles
Kommentera
-
Rosa Magnum
Nu är det ju inte nödvändigt att dra alla exempel till sin yttersta kant eller? Ursäktar om jag var otydlig med det jag menade, menade aldrig att alla C&k trollare skulle slunga sig över, det skulle ta ett tag. Alla nystartade tävlingar tar ett tag att få igång, i stort sett alla nystartade arragemang (oavsett sort) har svårt att dra folk de första åren..
Skrev aldrig att "plank" iden var omöjlig, skrev att det var den enda metod jag trodde skulle kunna fungera. Långt ifrån omöjlig alltså.
Anser fortfarande att du "sprayar på fel sida" (ute och cyckla fungerade ju inte=) när du påstår att det egentliga skälet till att vi tävlingstrollar är att vi gillar att döda fisk. Dödandet är inte det centrala... Tävlingsmomentet/Gemenskapen är det centrala, det är det folk är ute efter. Men som jag skrev innan kan man inte förvänta sig att trollarna skulle byta tävling direkt. Skulle de däremot se att det fungerade med C&R och att de tävlingarna var lika väl arrangerade/hade samma "känsla" som de andra. Då tror jag, inte alla , men många skulle gå över!
Förstår vi varann nu?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 062 visningar
1 gilla
|