Karpodlare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karpodlare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karpodlare?

Hejsan alla.
    Den lokala fiskeklubben har ett vatten som de planerar att plantera in karp i. Papper har fåtts från länsstyrelsen för ansökningar om isläpp (dock fick de inget för gräskarp då de betraktas som "marodörer"...nåja...).
    Att fixa tillstånd för spegel- , fjäll- eller läderkarp verkade iaf inte vara svårt (omöjligt)... men en annan sak verkar vara det. Att hitta en karpodlare?

Någon som känner till en karpodling här i sverige? Det skulle vara roligast om man fick lite OLIKA arter men det är inget krav...
    Hur mycket behöver man plantera ut? Dammen är på nästan 4 ha.

Tacksam för allahanda tips som t.ex. restriktioner för fisket osv.

Ursprungligen postat av GäddJävel
    Hejsan alla.
    Den lokala fiskeklubben har ett vatten som de planerar att plantera in karp i. Papper har fåtts från länsstyrelsen för ansökningar om isläpp (dock fick de inget för gräskarp då de betraktas som "marodörer"...nåja...).
    Att fixa tillstånd för spegel- , fjäll- eller läderkarp verkade iaf inte vara svårt (omöjligt)... men en annan sak verkar vara det. Att hitta en karpodlare?

Någon som känner till en karpodling här i sverige? Det skulle vara roligast om man fick lite OLIKA arter men det är inget krav...
    Hur mycket behöver man plantera ut? Dammen är på nästan 4 ha.

Tacksam för allahanda tips som t.ex. restriktioner för fisket osv.
    Finns i Sunne i Värmland kolla länken.(nära Lesjöfors !!)

Jag mailade till Svenska karpklubben om lite info/hjälp men tyvärr hörde de aldrig av sig !? men de borde ha svar på dina frågor. Testa

Kommentera

Ahh... Tackar.

Tror att det kan vara samma som jag mailat till för jag hittade en sida hos hushållningssällskapet i värmland men den frågan är förmodligen ute och far än.
      Men jag ska ge dem en chans till. Tack så mycket som sagt.
      Hittade (då) bara en mailadress... som inte är samma som den de har på sidan... så, det funkar nog bättre nu.

Kommentera

Aneboda är Sveriges i särklass bästa karpodling. Kolla deras hemsida via denna länken: http://home.swipnet.se/eyvind/aaab.htm
        -----------

<"))))><

Kommentera

Tack Peter. deras sida har jag faktiskt kollat på men jag drog öronen åt mig när jag såg detta: "Sidan uppdaterades: 2001-04-12" Men de är alltså fortfarande aktiva?
          Får väl ringa och höra antar jag.

Tack igen.

Kommentera

Aneboda fungerar utan problem.
            Köpte ett gäng spegel och fjällkarpar av dom i höstas. Skickades till mig i ett paket som jag fick hämta på en terminal.Tänkte ha dom i mitt akvarium men
            gav upp efter några timmar när jag märkte att dom fick det för trångt. 3 utav 15 har jag kvar och dom ska släppas till sommarn. Hoppas inte alla jag släppte i blev gäddlunch på direkten.
            Tror inte folk fattar hur billigt det är att plantera fisk i en sjö. En 500g spegel
            kostar runt 50kr om man köper ett gäng. Dra ihop 10st karpnissar, lägg 1.000kr var och inom en vecka så har 200 karpar nytt hem. Man "måste" självklart få tillstånd för att få ha jävligt kul om 5 år!!!!

Kommentera

http://www.svenskakarpklubben.com/ hittar du nog nyttig info om det mesta gällande karp

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 127 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen
              av uditsen