Abborrpimpel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrpimpel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrpimpel?

Hej alla människor/finnar!

Jag ska ut och pimpla abborre i helgen. Jag har pimplat abborre några enstaka gånger. Men nu ska jag börja på riktigt. Har ni några tips på bra sätt att pimpla på(tekniker mm) och vilka beten som gäller, ja jag vet vertikalpirk med limkrok och balanspirk men ge mig namn på modeller,namn,vikt,färg,allt som ni vet. Spön har jag valt ut själv efter smak men om ni har något superspö så skriv det också. Vilket djup finns dem och vart på sjön. Skriv så snabbt ni kan för jag ska åka och handla fiskegrejer imorgon. God Jul

PS: Jag vet att det finns gamla trådar om ämnet så ni behöver inte anstränga er med att skriva det. Men jag vill ha svar på mina frågor som jag inte hittade Om ni ser några stavfel så ursäkta,min svenskalärare är ......

Hej!

3 stycken olika pimpelspön med olika hård hets grader tycker jag är vettigt. Delfin eller Normark Flipper är bra spön. Köp iaf. spön med spak kontroll av rullen. De med tum skruv uppe på rullen är inget jag rekommenderar.

Varför 3 st olika hårdhets grader undrar du kanske?

Jo, du bör ha vertikal pirkar, balans pirkar i 2 - 3 olika tyngder. Och kanske även några mini balansare eller mormyshkor i din arsenal för att möta alla situationer.

De senare fiskas på det spö som har den mjukaste och känsligaste toppen och på djup från straxt under isen ned till 2 - 3 m max.

De tyngre och medium tunga vertikal = 13 och 9 gram. Och balans pirkarna = 18 och 8 gram.

De lätta = runt 5 - 6 gram.

Bergman pirken liksom SM pirken i silver och koppar eller en kombination mellan dessa färger är gamla pålitliga vertikal pirkar.

Du behöver nödvändigtvis inte köpa de dyra Rapala och Nils Master balansarna. Det finns bra kopior nu mer.

En blå / silver och en "Parrot" färgad av var tyngd brukar räcka.

Normarks is fiske lina är bra. 0.18 duger gott till Abborren.

Balans pirkar, fiskas med en annorlunda spö föring än med en vertikal pirk. Med en balans pirk på linan så lyfter du spöt bestämt. För att sedan saktare flytta ner spöt till utgångs läget i knä höjd när du sitter eller straxt under knät. Detta, får balans pirken att simma runt i en cirkel innan den återvänder till stilla stående. Träna på detta i en vatten tunna eller bad kar om du har till gång till ett sådant?

Mormyskor, agnas med en maggot och fiskas med darrande spö rörelser, medan du sakta lyfter spöt upp och ned.

Du får söka Abborren på alla slags djup. Men utefter grynnor, sluttningar ut mot djupare vatten och i sund mellan öar och fast landet brukar vara produktiva ställen i allmänhet.

Ha spöna färdig laddade i hård papp tuber med lock eller plast dito. Då slipper du börja ditt fiske med att knyta på pirkarna. Och dessutom, så slipper du att krokarna fastnar i saker och ting under förvaring / transport.

OBS! Till balans pirkar och mormyskor kan du inte ha snapper lås då du i så fall inte får rätt gång på dem. De ska knytas direkt på linan.

Skit fiske!

P.s. Ska du även köpa en borr? Köp en med 150 - 160 mm skär. Mora och Rantanen är bra märken.

Glöm heller inte säkerhets utrustningen = isdubbar, räddnings lina, vissel pipa och halk broddar.
    Fiska heller aldrig ensam!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-26, 21:37.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar för svaret=) Jag har isborr den är 150 är inte det för stort? jag har den till regnbåge. Jag tänkte att det blir jobbigt att borra många hål med stor borr. Nu gör ju inte det något eftersom jag inte ska tävla men jag funderade bara. Jag har normarks mästarspö balans den är till för balanspirk. Förra veckan fick jag en nils master papegoj av min far jag är nästan rädd för att använda den. Bergmanpirk ska jag köpa för jag behöver större än vad jag har nu. Men jag undrar när jag ska använda mormyshka? I vilken situation? Vertikal är väl till för att få mycket fisk men smått offtast och balanspirkar till större abborrar. Sen undrar jag om man ska ha en limkrok under balanspirken eller orginalkroken jag tänker på nils master, den kroken är ganska lång jag har ej bytt till limkrok men har du det? tack för att du tog dig tid=)

Kommentera

Knyt på en tafs på 15-20cm med en liten mormyska i ändan under vertikalpilken och agna med en fluglarv eller en fjädermygglarv så har du ett tackel som garanterat fångar fisk. Ofta är det det enda som funkar när det är snö på isen och fisket är trögt. Enbart mormyska funkar också men är mycket långsammare att hantera om det är djupt. Pilkens storlek bestäms av djupet, men prova med en 50-60mm lång till att börja med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Simon=) Visa inlägg
          Tackar för svaret=) Jag har isborr den är 150 är inte det för stort? jag har den till regnbåge. Jag tänkte att det blir jobbigt att borra många hål med stor borr. Nu gör ju inte det något eftersom jag inte ska tävla men jag funderade bara. Jag har normarks mästarspö balans den är till för balanspirk. Förra veckan fick jag en nils master papegoj av min far jag är nästan rädd för att använda den. Bergmanpirk ska jag köpa för jag behöver större än vad jag har nu. Men jag undrar när jag ska använda mormyshka? I vilken situation? Vertikal är väl till för att få mycket fisk men smått offtast och balanspirkar till större abborrar. Sen undrar jag om man ska ha en limkrok under balanspirken eller orginalkroken jag tänker på nils master, den kroken är ganska lång jag har ej bytt till limkrok men har du det? tack för att du tog dig tid=)

Hej igen!

Varsågod.

Ja, litet tung rott kan det kanske bli? Men du får å andra sidan ett större ljus insläpp i hålet. Bra inte minst när snön ligger på isen eller grå dagar. Och du vet aldrig om en större Gädda klipper pirken heller?

Som jag skrev. När fisken står grunt ( från straxt under isen och 2 - 3 m ned ). Och när firren är litet trög. Då kan en mormyshka vara räddaren i nöden. Och det funkar även som Jester Burk skrev att ha den på en kort tafs under vertikal pirken.

Citat: Vertikal är väl till för att få mycket fisk men smått oftast och balans pirkar till större abborrar? #

Njae, det är en sanning med modifikation. Du kan få stor borre på vertikal pirk rätt ofta också.
          Dock är väl fångst procenten av stor Abborre något högre på balans. Jag har den personliga teorin att HUR du rör spöt? Är minst lika viktigt för ett lyckat fiske som valet av pirk.

Du behöver ingen betad krok under balansen. Jag har aldrig kört med annat än den tomma original, buk kroken. Fisken går på själva balansaren här och inte som med vertikal pirken på kroken med lys massa eller maggot på.

Det är dessutom sällan att man sätter bort pirkar över huvud taget.

Köp gärna en silver färgad mormyshka alternativt guld och en röd eller grön så är du i mål.

Köper du sedan mini balansare också? Ta dem i samma färger som de stora dito.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-27, 12:07.

Kommentera

Okej tack igen!

Kommentera

Varsågod.

Ha det så kul ute på isarna nu!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 132 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art