Information om böldgäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Information om böldgäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Information om böldgäddor

saxade detta från http://www.sva.se/ som är Statens Veterinärmedicinska Anstalt. en bra sida för övrigt!

Lymfosarcom hos gädda (Esox lucius)
    Smittämne, förekomst och smittspridning
    Tumörer förekommer på alla djurarter. Orsaken till tumörer varierar allt från spontant uppkomna till inducerade av kemikalier eller virus.

Lymfosarcom är i Sverige påvisat endast på gädda (Esox lucius) i Östersjön, men har i Norge även sporadiskt påvisats på lax (Salmo salar). Sjukdomen kan infektera en stor del av gäddorna i ett vattenområde, för att efter en tid helt försvinna. Gäddpopulationen återhämtar sig snabbt. Tumören utgår från lymfoid vävnad och kan förekomma i många olika organ, tex. hud, njure, lever, muskulatur. Från denna typ av tumör har retrovirus påvisats och sjukdomen har också kunnat överföras experimentellt från fisk till fisk.

Symtom
    Tumörerna kan variera i utbredning och färg, men är ofta vita-gråvita med inslag av röda stråk och med en fuktig, köttig snittyta. Histologiskt ser man stora mängder odifferentierade lymfocyter. I vissa fall verkar sjukdomen kunna läka varvid hudformen av sjukdomen efterlämnar ärrbildningar.

Behandling, profylax och restriktioner
    Någon behandling mot sjukdomen finns inte.

Sjuka fiskar ska inte kastas tillbaka i vattnet utan tas upp på land för att destrueras. Sjukdomen är inte överförbar till människa, men sjuka gäddor bör beroende på försämrad köttkvalitet kastas.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Bra text ALQ.
    Saknades dock en bild så jag bifogar en över min enda böldgädda hittills.
    Bifogade filer
    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
      Bra text ALQ.
      just det! det finns en bild på BBRF med en böldgädda i fotoalbumet! det är för övrigt BBRF´s PB.
      Senast ändrad av ALQ; 2005-01-26, 18:19.
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
        Bra text ALQ.
        Ja och fin bild på ful fisk! Hoppas man slipper såna!
        Smaken är som baken...

Kommentera

Finns lite till att läsa här:

har säkert fått ett hundratal såna i gävlebukten tyvärr..
          scrolla ner till mitten av sidan.

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
            Sjukdomen kan infektera en stor del av gäddorna i ett vattenområde, för att efter en tid helt försvinna. Gäddpopulationen återhämtar sig snabbt.

I vissa fall verkar sjukdomen kunna läka varvid hudformen av sjukdomen efterlämnar ärrbildningar.

Sjuka fiskar ska inte kastas tillbaka i vattnet utan tas upp på land för att destrueras. Sjukdomen är inte överförbar till människa, men sjuka gäddor bör beroende på försämrad köttkvalitet kastas.
            Det verkar oklart hur många som återhämtar sig. Någon som sett en siffra på hur vanligt det är? Destruering ter sig drastiskt om fullständig återhämtning är vanligt eller så är det ordet i sig som dramatiserar förfarandet.

//K
            BJ@

Kommentera

Är du säker på att det är "böldgäddor" du menar..an det vara något annat virus?

Vad jag förstått så är det inget farligt för fisken, de flesta repar sig och det smittar bara under leken (då det iof borde smitta en hel del med tanke på hur slampiga gäddhonor är..)

Förr i tiden tog jag upp och grävde ner böldgäddor (för att undvika ev. smitta till andra arter (läs fåglar))
              ...men sedan hörde jag ovanstående och slänger nu tillbaka dem i sjön

Jag ser det lite såhär (helt ovetenskapligt) med tanke på hur många gäddor som har bölder och hur lätt det smittar så borde det inte finnas några gäddor kvar om det var farligt för dem..
              MINST 5 KG!

Kommentera

Konstigt nog av alla gäddor jag fått har jag aldrig fått en enda med ärr som tyder på att fisken har läkts från sjukdomen. Jag törs ganska säkert påstå att antingen har dom lymfosarcom eller inte. Men trots mängderna (utan att försöka låta skrytsam) kan jag ju ha fel..
                Om någon mot förmodan fått en sådan skulle det uppskattas om det lades upp en bild.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebastian
                  Konstigt nog av alla gäddor jag fått har jag aldrig fått en enda med ärr som tyder på att fisken har läkts från sjukdomen
                  Min erfarenhet är att många gäddor har ärr och andra skavanker såsom nyansskillnader i fjäll osv.. kan inte det även var läkta böldsår?

obs: säger inte att du har fel, gäddor ser ju olika ut i olika vatten
                  MINST 5 KG!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebastian
                    Finns lite till att läsa här:

har säkert fått ett hundratal såna i gävlebukten tyvärr..
                    scrolla ner till mitten av sidan.
                    Länken funkar inte. Är det bara mitt Internet som är trasigt?
                    Smaken är som baken...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 098 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art