Information om böldgäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Information om böldgäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av xaphod
    Länken funkar inte. Är det bara mitt Internet som är trasigt?
    Nä, funkar inte för mig heller
    MINST 5 KG!

Kommentera

Visst har jag själv också fått gäddor med ärr men är mycket tveksam till att det är sarcomen som är orsaken. Om jag har fel repar sig gäddan ovanligt bra efter "kött-kratrarna".
      länken funkar bra för mig.. den tar bara väldigt lång tid på sig att ladda.
      eller får ni fram ett felmeddelande?

Kommentera

Länken tog väldigt lång tid att ladda. Efter typ 20 minuter kom det upp ett meddelande. "Dokumentet innehåller ingen data" Så, nope, den funkade inte för mig heller...

Kommentera

Ursprungligen postat av Linus
          Är du säker på att det är "böldgäddor" du menar..an det vara något annat virus?

Vad jag förstått så är det inget farligt för fisken, de flesta repar sig och det smittar bara under leken (då det iof borde smitta en hel del med tanke på hur slampiga gäddhonor är..)

Förr i tiden tog jag upp och grävde ner böldgäddor (för att undvika ev. smitta till andra arter (läs fåglar))
          ...men sedan hörde jag ovanstående och slänger nu tillbaka dem i sjön

Jag ser det lite såhär (helt ovetenskapligt) med tanke på hur många gäddor som har bölder och hur lätt det smittar så borde det inte finnas några gäddor kvar om det var farligt för dem..

här måste jag gå in och tycka lite! för det första så gör man nog fel i att sätta sina egna helt ovetenskapliga funderingar över det som faktiskt välutbildade och insatta personer kommit fram till genom många experiment och en hel del erfarenhet. sålunda kan jag tycka det inte är så smart att sätta sig över det som t.ex Statens Veterinärmedicinska Anstalt rekomenderar. d.v.s att man ska DESTRUERA böldgäddor! någon måtta på gäddkramandet får det väl lov att vara. vi vet inte ngt om dom långtgående konsekvenserna av viruset, så se till att ta ert ansvar och gräv ner eller bränn böldgäddorna. dessutom så skriver dom att "I vissa fall verkar sjukdomen kunna läka" det betyder INTE att så sker i dom flesta fall. det betyder att i VISSA fall så läker bölden bort, men inte i dom flesta fall.

//achilles
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
            någon måtta på gäddkramandet får det väl lov att vara.
            //achilles
            Asså..jag skiter i gäddan, men vet du hur jobbigt det är att gräva ner 10 gäddor..världens grop asså

Nåväl..

Måste vi ta vårt ansvar? -Njaa
            Hade vi inte fiskat upp gäddan hade den väl simmat kvar i sjön? Det är ju inte vi fiskare som gör att sjukdomen sprids, utan andra faktorer som kanske miljöutsläpp.. i annat fall är det en helt naturlig sak som vi kanske inte ska lägga oss i alls utan låta mamma natur lösa...

Jag menar inte att vi, som du skriver, ska sätta oss över Statens Veterinärmedicinska Anstalt med egna erfarenheter som är helt ovetenskapliga, men tom deras utlåtande är ju lite dubbeltydigt ,

"Sjukdomen kan infektera en stor del av gäddorna i ett vattenområde, för att efter en tid helt försvinna. Gäddpopulationen återhämtar sig snabbt"

"Sjuka fiskar ska inte kastas tillbaka i vattnet utan tas upp på land för att destrueras"

Så det första påståendet gäller bara om vi manifesterar det andra påstståendet?..tror vi har mycket lite att säga till om i vattenbiologins värld.
            MINST 5 KG!

Kommentera

[QUOTE=ALQ]saxade detta från http://www.sva.se/ som är Statens Veterinärmedicinska Anstalt. en bra sida för övrigt!

Intressant artikel, ALQ!!

Min erfarenhet är att det tycks komma och gå från år till år. I mitten på 90-talet hade nästan varje gädda i Trosa mer eller mindre bölder. Nu är det bättre utan att fisket direkt har blivit sämre, gädda som stam tycks därmed inte påverkas av ett 'böld-utbrott'. Gäddan tycks heller inte direkt påverkas negativt av bölderna, utan är lika stark och stridbar som friska exemplar!

Det jag däremot har förundrats över, är att vi ofta får gäddor med rejäla, men läkta skador. Hittills har vi inte haft någon bra idé om hur den ursprungliga skadan uppstått, men läkta bölder låter mycket troligt.

Vi brukar heller inte vara selektiva och plocka upp böldgäddor bara för att de har bölder, utan alla exemplar hanteras varsamt och återsätts. Om sjukdomen går över styr och en insats behövs tycks det mer effektivt att ta fram ett vaccin eller penecilin eller motsvarande, än att be sportfiskare selektivt beta bort sjuka exemplar.

Lästa f.ö. för några år sedan att det finns en sötvattens-variant som heter Sarcomatos.

// Anders Krus
              Senast ändrad av krus; 2005-01-27, 12:57.
              Anders Krus - www.skargardsfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Linus
                Det är ju inte vi fiskare som gör att sjukdomen sprids, utan andra faktorer som kanske miljöutsläpp.. i annat fall är det en helt naturlig sak som vi kanske inte ska lägga oss i alls utan låta mamma natur lösa...
                Jag kände en gammal fiskar gubbe i Smålandsskärgård (född i slutet på 1800-talet)
                Vi disskuterade bölder vid ett tillfälle han sa att så länge han kunde minnas hade det funnits gäddor med bölder en del år många och andra nästan inga alls.
                Så det är definetivt inget nytt påfund.
                kalleh

Kommentera

då länken funkar bra för mig klistrar jag in det som sägs här.
                  kolla även in länken som nämns i artikeln.

Biologerna om någon borde veta vad gäddorna har att göra med eller hur?

Saxat ur Gefle Dagblad [02-06-30]

Ta upp de sjuka gäddorna
                  För två veckor sedan skrev jag om gäddor från Inre fjärden med fula svulster på kroppen. Flera läsare har hört av sig, bland andra Sebastian Hoogers i Gävle. Sebastian har sökt och funnit information på Internet från Institutionen för Biologi vid Åbo Akademi - www.abo.fi/fak/mnf/biol/index.htm - om vad det kan vara som drabbar gäddorna. Mycket tyder på att det handlar om Lymfosarcom. Det är en tumörsjukdom som förekommer bland gäddor. Lokalt kan sjukdomen vara mycket allmän. Tumörerna förekommer huvudsakligen på äldre, könsmogen fisk.
                  På huden hos angripna gäddor kan grågula eller blodiga svulster observeras. Svulsterna är relativt ytliga och höjer sig några millimeter över den omgivande normala vävnaden. Till omfattningen kan tumörerna variera mellan små obetydliga till stora omfattande svulster som täcker hela fisksidan. Partiet mellan ryggfenan och analregionen är oftast angripet.
                  Sjukdomsorsaken är okänd, men spridningen antyder att den skulle vara smittosam.
                  En sarcomgädda är inte farlig för människan och kan, trots sitt oaptitliga utseende, användas för matlagning. Om man fångar sjuka gäddor är det skäl att inte slänga dem tillbaka i vattnet då sjukdomen förefaller att vara smittosam. Lämpligen gräver man ner dem eller lägger dem i komposten.

Kommentera

Hejsan, jag tog kontakt med SVA direkt.
                    Då jag ville ha litet klargöranden. Jag hittade bara gamla artiklar som inte kunde nås via datorn. Nåja..

Anders Hellström tog sig tid och svarade, kopierat hit med tillstånd av honom.

Tack till Anders Hellström och SVA.

Btw, lägger till länken till Gyrodactylus salaris på SVA.
                    (http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=264)

Hej Stefan,
                    Under 70-talet gjorde Olle Ljungberg som var chef för dåvarande fiskavdelningen ett antal olika försök med lymfosarcom på gädda. Bland annat visade han att sjukdomen är överförbar mellan gäddor. Det vill säga att sjukdomen orsakas av en mikroorganism, i detta fall av ett virus.

Orsaken till att vi rekomenderar att man tar upp och destruerar gäddor som man fångat och som uppvisar sjukdomsymtom är naturligtvis smittskyddskäl. Alla individer som har sjukdomen och som uppvisar symtom utskiljer stora mängder av smittämnet. Att ta bort dom ur kretsloppet begränsar, om än lite, förutsättningarna för sjukdomsutbrottet i populationen. Ett annat skäl till att avliva dessa fiskar är djuretiskt. Ofta har de så grava skador att det är svårt att utesluta ett "lidande", och sådana djur bör åtgärdas. Kanske speciellt i fångstsammanhang (fasta, rörliga redskap), då själva fångandet och hanteringen i sig kan ge skador som medför ett "lidande" för en återsatt fisk.

Vår erfarenhet, genom rapporter från olika delar av landet, är att sjukdomen kan komma väldigt häftigt, ge en hög frekvens sjuka individer för att efter en eller två säsonger försvinna helt. Gäddbeståndet återhämtar sig relativt snabbt varefter det ibland händer att sjukdomen återkommer igen efter några år.

Det verkar utifrån de rapporter vi fått som insjuknandefrekvensen (morbiditeten) är ganska hög. Dödligheten i sjukdomen är svår att säga eftersom man har dålig koll på död fisk i ett naturvatten (mås- kråkfåglar, mink, andra fiskar etc). Enligt sport- och yrkesfiskare verkar det dock ta ordentligt på beståndet. Som med de flesta sjukdomar finns det individer som inte insjuknar (kanske haft sjukdomen tidigare, bättre immunstatus etc), vi har också noterat att det verkar som några individer spontant tillfrisknar. De ursprungliga skadorna avläker successivt och ersätts av ärrvävnad. I vilken frekvens detta förekommer vet vi i dagsläget ej.

Kan sportfiskare sprida sjukdomar på fisk mellan vattenområden med redskap, båtar etc?? Det är en intressant och viktig fråga. Ett generellt svar är att för att få sjukdom hos en individ räcker det normalt inte med ETT virus eller EN bakterie, det krävs 1000 tals. I dessa sammanhang talar man om en utspädningseffekt - tänk på alla akvariefiskar med olika typer av sjukdom som spolas ner i toaletter. Den mängd bakterier eller virus som fastnar på fiskredskap eller annan utrustning är normalt så liten att den inte räcker till för att orsaka sjukdom i ett nytt vattenområde. MEN det finns undantag vissa virus och parasiter (Gyrodactylus salaris) är så effektiva att orsaka sjukdom att det räcker med ett fåtal individer.

Våra erfarenheter från lymfosarcom på gädda är dock sådana att vi inte har sett något samband med sportfiske och sjukdomsutbrott.

Kommentera

Ursprungligen postat av esobus
                      Ett annat skäl till att avliva dessa fiskar är djuretiskt. Ofta har de så grava skador att det är svårt att utesluta ett "lidande", och sådana djur bör åtgärdas. [/i]
                      Jag vill inte verka elak, men jag tror att det rent djuretiska är för sportfiskarens egna samvetes skull. I min värd kan inte en fisk känna smärta eftersom de helt enkelt saknar de delar av hjärnan som behövs för det

En annan sak är ju att jag upplever böldgäddor som minst lika livfulla som deras friska kamrater...men kämpar man för livet så kanske man inte bryr sig om en finne som svider på halsen...

Ursprungligen postat av esobus
                      Våra erfarenheter från lymfosarcom på gädda är dock sådana att vi inte har sett något samband med sportfiske och sjukdomsutbrott.
                      [/i]
                      Det var ju skönt att vi inte får skulden för en gångs skull.

Eftersom det inte finns några specifika riktilinjer för hur man ska hantera böldgäddor tycker jag det är upp till var och en vad man vill göra med dem. Bölder eller ej så ska alla levande varelser behandlas med respekt

Tror man att fisken lider av det får man väl slå ihjäl den, men då tycker jag man ska va rätt säker på att den inte kan bli frisk.
                      Om vi dödar alla sjuka gäddor är det ju helt plötsligt vi sportfiskare som ur egoistisk moralhänsyn decimerar gäddbeståndet.
                      MINST 5 KG!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 098 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art