Hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp!

På söndag blir det ismete premiär. Jag hade tänkt att pimpla upp lite abborre. Förra året när jag skulle göra detta så funkade det inte. Ögonen pluppade ut och en del började simma med buken uppåt. Det blir för dyrt för mitt studiebidrag att köpa mört varända gång. Så vad ska jag göra för inten detta skall inträffa igen? Det var kanske 4-5 där jag fiskade.
    Jag skall jobba den 22 december. Är det julafton då?

Mmm... jag fattade nog inte det där... ögonen pluppade ut t.ex.? Du ska inte göra som min son gjorde i somras. När vi stod och fiskade så utbröt han plötsligt: "ja dööööder den pappa". Jag vände mig mot honom och såg hur han försökte klämma ihjäl en abborre... hua... inget för etiska fiskare minsann.
    Nåja...

Vet inte varför det blev som det blrv för dig. Kan tänka mig att det blivit nåt tjall med simblåsan (uppånersimmandet) men ögonpluppandet kan jag inte hitta någon förklaring på... men det borde väl vara effektivt... ?
    Uppånerfiskar med utstående ögon riktigt signalerar att de är ett lättfångat byta... kanske något att ta efter?

Ja, det blev kanske inte så mycket vettigt skrivet av mig men, jag hade den ambitionen från början iaf...

Kommentera

Pimpla grunt så fixar abborrarna det.

Om du tar dem på djupet är tryckförändringen så stor att de blir "snurriga" och verkar halvdöda. Dock har jag testat att ta hem även sådana till en tunna och de brukar hämta sig efter ett tag.

/Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
        Pimpla grunt så fixar abborrarna det.

Om du tar dem på djupet är tryckförändringen så stor att de blir "snurriga" och verkar halvdöda. Dock har jag testat att ta hem även sådana till en tunna och de brukar hämta sig efter ett tag.

/Martin
        Ok låter som det är värt att testa. Jag har funderat på om det skulle hjälpa om man tog upp abborren långsamt?
        Jag skall jobba den 22 december. Är det julafton då?

Kommentera

Abborren har ingen tryckutjämningskanal, så du gör bäst i att pimpla grunt..Annars får du hålla på att fira fisk tills det blir mörkt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 274 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art