hö i stockholm nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hö i stockholm nu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hö i stockholm nu?

jag har varit vid blockhusudden och fiskat gädda 2 söndagar i rad nu med 1 gädda som resultat,nu har jag börjat bli sugen på hö fisket vid djugårn, det blir nog hö fiske nästa helg lörda å sönda, kanalen 1dag och 1dag runt ön. nu är frågan vilka metoder bedrivs nu, det jag tänkt mest på e flötmete med räka/mask/nors/bläckfisk och spinnfiske i kanalen och spinn runt ön, vilka färger på dragen? och vilket bete till metet? samt teknik? måste ta min första sthlm öring nån gång. den måste inte blänka

tacksam för svar .......skitfiske............./alex

ingen?

ingen som vet nåt?, har ingen aning var man ska fiska nu, går det fisk i kanalen nu överhuvutaget?

Kommentera

Äsch va ni stockholmare är lata. Här i värmland får man fan i mig ge sig ut själv på vinst och förlust... ofta det senare...
      Om ingen här "vet" så kan det ju iaf betyda att det går fisk där... det är vad jag tror... men jag har en släng av obotlig optimism i mig när jag fiskar. Inget bompass i världen kan ta det ifrån mig... (tror jag)

Skitfiske

Kommentera

Alleex, fråga inte så mycket, kör på i stället ;o)) nämem allvarligt, kanalen brukar hålla Hö vintertid, gå dit och kolla hur andra gör.. nästan alla tas på flötmete räka. I övrigt går det att fiska ÖVERALLT efter Hö i Sthlm vintertid, med många metoder. De finns där. Kolla Stararnas sida vad det gäller ställen och metoder. De hugger i princip på allt. Drag, mask, räka, bläckfisk, spinnfluga. Det säkraste betet är mask eller nors i strömmande vatten. Mask stutsande efter botten eller flöte nors. Död eller levande nors spelar ingen roll. Det står garanterat flera öringar vid rosenbad, ghettot eller längre ner. Natito fick ju två på bläckis vid rosenbad häromdan...Få fiskare, men Hö är där, flera...Vad det gäller drag är junibacken bra, kasta vid skylten utåt snett åt höger och gör ofta vevstopp, veva ett par meter låt draget sjunka veva ett par m osv. det står ofta hö där...men de finns i princip överallt, rätt var det är så smäller det, även om det har varit helt dött innan...Skitfiske..

Kommentera

tack

tack hemi du ställer alltid upp med bra svar jag tar djugårn 1dag och city1dag, sen e det bara hoppas på öring

Kommentera

Jag skulle gärna slå ett slag för skeppsholmen! centralare än djurgårn och trevliga förhållanden för den som gillar att stå "närmare" vattnet än i exempelvis ghettot eller Rosenbad. ps. glöm inte kastellholmen så här års, ska själv dit imorrn
            size does matters!

Kommentera

Tipz från Trekroken memberz.......

Tjenna Alleex

Våra klubbmedlemmar har dragit en & en annan öring dom senaste månaderna i Stockholm city. Både bruna & blanka. Stora & små. På spinn & mete. Det mesta fungerar.

Tips på bra spinndrag

* Vicke / vicky alternativt spöket i olika färger
              * Sandgrävling. Svart/röd överlägsen. Går som skit men fångar fisk.
              * Olika replika kopior på Ludde brukar fungera. Värgen & DACA. Billigare än Luddedraget.

Tips på bete
              * Nors. Fångast med sänkhov vid stallbron. Metas med fördel på trekrok med endast halv fisk på.
              * Räka. Köp en påse på ica. Glöm inte tina upp dom dagen innan. Även räkan fiskas med fördel på trekrok. Tryck in 2 st krokar i betet & en blottad. 6:ans krok fungerar alldeles utmärkt.

Tips på Platser för mete
              Vid stängd lucka - Mete ovanför & nedanför Gettot brukar garanterat ge brun fisk mellan 2 - 4 kilo. Där räknas allt från nedre brovalvet upp till rosenbad & strömsborg. Metesdjup 2 - 3 meter.

Djurgården fungerar också bra vid stängd lucka. Meta med 2 meters djup & se till att komma ut en bit. Fiskar du vid Junibacken så fungerar det utmärkt att meta runtom hela udden. Hett tips är mellan bryggan & bojarna vid kanalens inlopp. I kanalen är det just nu en hel del is.

Skeppsholmen / Skeppsbron är ett annat hett tips. Bra hotspots är Kajkanten utanför nationalmuseumet, mitt på bron, samt Chapmans brygga. Meta med räka är mycke framgångsrikt här. Nors fungerar också.

Tips på platser för spinn
              Om luckan vid Gettot är öppen så rekomenderar jag spinnfiske strax ovanför luckan. Mindre vobblers fungerar också bra utanför strömsborg & Stadshuset.

Junibacken vid öppen lucka är hett. Som tidigare talare sa, stå vid 7 knops skylten & skicka draget rakt ut bara. Vattennivån är oftast ett par decimeter högre här om luckan är öppen & man löper mindre risk att få bottis.

Blockhusudden har varit fångstgivande plats för spinnfiske dom senaste veckorna. Fin sand & stenbotten gör det idealiskt för öringen att simma omkring kamoflerad. Långa kast med ytgående beten är ett hett tips då det är ganska långgrunt.

Finns hur mycke ställen som helst att fiska på. Och tusen olika metoder. Men det mesta fungerar om öringen är på humör. Men den är inte helt enkel & kroka. Se till & ha sylvassa krokar på dragen. Annars lär du surt tappa en & annan fisk.

Vi håller på uppdatera tips & råd på klubbens sida. Tyvärr hinns det inte med då undertecknad jobbar heltid. Men vi matar upp info sakta men säkert varje vecka. På sidan finner du en del tips & råd om du läser de olika fångstrapporterna.

Skitfiske på dig

Mvh Saimpan

Kommentera

Är ledig imorgon, Så det blir havsöring på Djurgårn. Vart där är säkrast för hugg?

Kommentera

tack

ja kan ju inte annat än tacka för otroliga svar jag får ta o prova mig fram.
                  med både blockis skepps och kastellholmen och "centrala"city.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                  14 svar
                  3 141 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uditsen
                  av uditsen