spö för jiggning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö för jiggning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

OK, det kan jag förstå
    Jag var nog lite otydlig , kopierade för mycket text därför det blev otydligt, det där med billig rulle, bro och gummibands spö var ett litet skämt baserat på meningen att gilla att drilla fisk.

Om man vill drilla en borre får man själv ställa till så det blir fight annars kommer borren snällt med in...

Kommentera

dropshot med recoilrig, illex eller ams jiggar, 0,06mm flät i en färg som syns så är du hemma sen. Jag kör alltid med så lätta sänken som möjligt och extremt tunna linor. Detta gör att man fiskar mycket effektivare och med tunna linor håller man lättare kontakten med botten. spöt ska ha en bra ryggrad men det behöver inte vara någon hög kastvikt. Jag kör med -12g för att det blir mycket bättre känsla när man fiskar med lätta sänken. Glöm inte att ge slaklina när du kör dropshot för då sjunker jiggen sakta och det ger många hugg. viktigast av allt är att alltid ha TRE fingrar framför haspeln för då har du mycket bättre kontroll och du gör hårdare mothugg
      [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Har ett bft walker jig soft för borrar o gös. Kostar typ 800 på berras, klrt prisvärt. Relax kopyto 3L eller 4 m 10-15gr skalle är fint.
        Senast ändrad av MagnusN; 2012-12-17, 13:32.

Kommentera

Jag kör alltid med så lätta sänken som möjligt och extremt tunna linor. Detta gör att man fiskar mycket effektivare och med tunna linor håller man lättare kontakten med botten.
          Jag gör precis motsatsen, ett tyngre sänke som man vet blir stående på botten även om det skulle va lite strömt, tycker även det är enklare att att jigga när man är säker på att sänket står där man vill ha det.

Jag vill ha 20 gr sänken men självklart fungerar det med lättare också...

Kommentera

20-gramssänke till abborrjiggning skulle jag säga är onödigt tungt om vi inte pratar djupt vatten. Det är ju sällan det är särskilt strömt på platser där man fiskar borre, och en för tung jigg tycker jag försämrar betespresentationen.

Såhär nånting brukar jag köra:

0-3 meters djup = jiggskalle 5–10 gram
            3–6 meters djup = jiggskalle 15 gram
            6 meter och mer = 20 gram och uppåt

Sedan kan detta självklart varieras något beroende på vindförhållanden, jiggkroppens flytkraft, om fisken står bottennära eller pelagiskt osv. Tycker samma princip funkar bra även för dropshotfiske, men där kan man även lägga på några extra gram om man vill hålla betet konstant nära botten.

Kommentera

Hej Victor
              Har provat och äger en mängd olika spön (350-2000kr). Det som jag fastnat mest för är just Berkley Phazer. Enligt mig mycket spö för pengarna. Köpte tre på en gång för endast 1050 kr. Använder dock ett 8 fot upp till 20g. När jag fiskar från land använder jag alltid vadare. Det innebär att det blir betydligt fler platser som blir fiskbara, kanske kan du vada en en bit utanför träd och buskar i din sjö. När det gäller vikter på jiggar så instämmer jag så gott som helt med Barramundi. Det enda är att jag kör med 15gr ner till 8m. Men det är ju en smaksak.
              m v h
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
                När det gäller vikter på jiggar så instämmer jag så gott som helt med Barramundi. Det enda är att jag kör med 15gr ner till 8m. Men det är ju en smaksak.
                Vilken vikt man vill ha (på jigghuvudet) har ju också att göra med vilken kropp man använder.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Vilken vikt man vill ha (på jigghuvudet) har ju också att göra med vilken kropp man använder.
                  Det stämmer bra det. Lika viktigt är ju även krokstorleken. Måste ju bara säga att jag är jävligt nöjd över att man kan tex köpa 10gr skallar på 10/0 krokar. Förut va det omöjligt, ville man ha stora krokar så fanns det bara tunga skallar att välja på och tvärt om dvs lätta skallar på små krokar. Jag kör bland annat 15gr skallar på 1/0 krok vilket gör att man kan använda 5cm jiggar med bra resultat. Oftast kör jag med relax kopyto 6,2cm på 1/0-3/0 krok.

m v h
                  Bb
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

man ska ha så lätta sänken som möjligt oavsett vad andra säger, men sen beror det ju på hur skicklig man är och vilken utrustning man har jag kör nästan enbart med dropshot för det har varit överlägset bäst i alla lägen för mig. Kör man med jiggskalle så är det ännumer viktigt att välja rätt vikt
                    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art