spö för jiggning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö för jiggning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spö för jiggning

Tjena, jag skulle vilja börja jigga abborre,men jag har bara ett spö med kastvikt 12-27 gram. Därför så tänkte jag köpa ett nytt spö, som också gör det roligare att drilla borrarna med Jag har kollat på ett berkley phazer 3-15 g. Måste man ha ett superkänsligt ultraligtspö med 1-10 g för att kunna jigga? Vill inte ha ett alltför mjukt spö om en gädda skulle nappa. Kan tyvärr inte köpa ett för dyrt spö heller Så min fråga är alltså, är det spöet något att ha, om man skulle börja jigga, kommer inte bara att jigga kommer också fiska med spinnare och småvobblers Har ni något tips på andra billiga och bra spön så säger jag inte nej heller

Ni kan gärna slänga in några jiggtips också
    Senast ändrad av v1ct0r; 2012-12-15, 20:58.

det spöt kommer fungera utmärkt ha bara en stum flätlina så du känner huggen bra. tog en jigg borre på 1,42 kg på ett liknande spö i våras och det är helt sjukt roligt typ 5 cm blå/vita shad jiggar tycker jag är bra men det finns ju hur mycket olika jiggar somhelst så testa dig fram till den jig som funkar bäst i just dina vatten !!
    Senast ändrad av elitepiscari; 2012-12-15, 21:03.

Kommentera

en fråga jag glömde. Är det effektivt att jigga efter ädelfisk!

Kommentera

Regnbågen älskar jiggar! Man behöver inte ha ett spö till varje metod/art man fiskar. Har man ett ul-spö och ett spö med 15-40g kastvikt klarar man det mesta normala fisket!

Kommentera

Regnbågen älskar jiggar! Man behöver inte ha ett spö till varje metod/art man fiskar. Har man ett ul-spö och ett spö med 15-40g kastvikt klarar man det mesta normala fisket!
          Jag kör ett -40 gr till jiggning efter borre, personligen tycker jag ett lite styvare spö är att föredra, blir en ganska taskig gång på jiggarn om man använder ett gummibands-spö.

Jag vill jiggen skall svar snabbt på mina rörelser, helst röra sig ungefär lika mycket som spötoppen så man har koll på vad som händer i andra änden av linan.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Jag kör ett -40 gr till jiggning efter borre, personligen tycker jag ett lite styvare spö är att föredra, blir en ganska taskig gång på jiggarn om man använder ett gummibands-spö.

Jag vill jiggen skall svar snabbt på mina rörelser, helst röra sig ungefär lika mycket som spötoppen så man har koll på vad som händer i andra änden av linan.
            Är det inte svårt att märka huggen då??

Kommentera

Med en flätlina och ett stumt spö känner du utan problem vad som händer i andra ändan, personligen tycker jag det blir struligare med ett spö som viker sig för mycket, känslan blir inte lika bra och det blir ett litet elände med mothugg om spöet viker sig för minsta skitsak...

Jag har inga problem att känna när 1000 bröderna är där och naffsar trots mitt -40 gr spö

Kommentera

Rekommendera detta. Ett mkt bra jiggspö till mkt bra pris.
                Funkar även mkt bra till spinnare, drag och mindre wobblers.
                Senast ändrad av Korsdraget; 2012-12-15, 22:20.
                I näst kast så .....

Kommentera

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
                  http://www.dogger.se/sg-pro-jign-spi...60-c-1092.aspx

Rekommendera detta. Ett mkt bra jiggspö till mkt bra pris.
                  Funkar även mkt bra till spinnare, drag och mindre wobblers.
                  Hat ett likadant fast i 5-20gr. Riktigt skönt!

Kommentera

Ett litet tipps till TS från mig är att inte enbart låta jiggen studsa på botten utan även veva in som ett vanligt drag, och då även variera hastigheterna, ofta hugger dom större borrarna just när man ökar hastigheten,,,

Om man jiggar är det ganska små rörelser som gäller, tror max 10 cm med spötoppen kan va bra, blir till att jobba med handleden inte armen, annars kan det lätt bli som att pilka med jiggen vilket fungerar sämre..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art