Hej jag har aldrig fiskat regnbåge från isen hur gör ni vilken utrustning har ni?? Agn räka eller? Tacksam för svar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Isfiske efter regnbåge
Collapse
X
-
Hejsan! Regnbågspimpling är jätte roligt, lagom stora och starka fiskar. Men jag använder mormyshka(hemmagjorda) agnar med majs,maggot,räka och fiskar med ett vanligt pimpelspö, det behöver ej vara mjukt för man känner när de naffsar. Gör ryck i spöt med lagom mellanrum. Jag tycker inte om att använda små haspelspön med haspelrulle,det är för bökigt. Fiska ca 20cm över botten det är där det finns mest fisk. Du behöver inte jaga dem som du gör när du fiskar abborre men sitt inte för länge vid samma hål. Ta reda på hur djup sjön är på vissa ställen, "djuprännor" är heta. Ser du blod vid ett hål så ta det hålet eller borra ett nytt vid samma ställe. Känner du att en fisk naffsar men inte tar betet ordentligt så kan du pröva det hålet lite senare, då brukar de vara mer hungriga. Fegisar kör med bottenmete, det funkar också men inte lika kul. Ha så kul och jag hoppas du fick reda på lite tips
-
Jag var ute och pimplade regnbåge igår. körde med en blänkare längst ner sen en upphängare ca 10 cm ovanför (krok med mask) Och alla sex fiskar jag fick tog på masken,. och jag knyckte inte med spöet. lät de mest hänga. Och de högg väldigt försiktigt.
Kommentera
-
Pimplade någon timme igår i Malmsjön efter båge o öring. Hade flera napp och fick en båge upp på en vanlig Fladen balanspirk, exakt den på bilden. Inge mask/maggot/räka på den, utan bara balanspirken. Ryckte i den till och från hela tiden, högg alla gångerna precis efter ett ryck.
Provade också blänke med räka på krok, det gav dock inget igår men borde funka också...Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
När vi har fiskat regnbåge på is har det mer eller mindre blivit mete av det hela. Små spön med haspelrulle (vilket jag personligen även föredrar till abborrpimpel) uppställda vid hålen, räka som agn, blänke som tyngd, och så sätta sig och vänta på att man ska se pill på spötoppen. Ganska så skoj! Eftersom detta i många sjöar är enda gången på året då naturligt agn är tillåtet känns det som att det här fisket nästan är osportsligt effektivt. Har inte dröjt länge förrän vi fått utdelning när vi varit ute i alla fall.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
-
Tjena! Kan nån som är vass på ekolod beskriva lite i detalj vad man ser på denna ekolodsbild?
...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-04, 20:12 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 965 visningar
1 gilla