Sammanfattning av säsongen år 2012 (kanske någon bild?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sammanfattning av säsongen år 2012 (kanske någon bild?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sammanfattning av säsongen år 2012 (kanske någon bild?)

Hej
    Tänkte det kunde vara roligt att läsa om hur er säsong har varit år 2012!? (på öppet vatten dvs)

Själv så var det framför allt Gösfiske som stod på tapeten.
    Under fjolåret så testades vertikalfisket efter Gös för första gången så 2012 skulle bli det stora genombrottet för mig och mina fiskepolare med denna tekniken.
    I flera år har fokus legat på Gädda men detta året var det Gös som gällde inför säsongen.

Våren var extremt jäkla trög med Gösfisket, fick varken någon Gös, Abborre eller Gädda att skryta med.
    Årets första mål var att slå personbästa på Gös, fjolåret gav en på alldeles under kilot (jag vet, dåligt) så förhoppningarna var stora att öka på PBt ganska omg.
    När det längre fram på våren äntligen började lossna så slog jag mitt PB faktiskt på årets första fisk. 2,4kg löd nu mitt nya färska PB på.
    Jag och fiskepolaren började smida lite planer på att besöka en helt annan stad/vatten i jakt på större fisk så vi styrde kosan mot Storsjön utanför Sandviken.. Det är inte alls något vi ångrar idag.
    Första repan fick vi 40st gösar tillsammans och andra repan dit fick vi 27st gösar tillsammans. Jag lyckades inte slå mitt PB där nere (konstigt) men polaren fick en fin Gös på 4,1kg redan första kvällen där nere. Han landade även en handfull på mellan 3-4kg.
    Jag hade en grym fisk på som jag drillade länge men det visade sig vara en 100cm, smal gädda på drygt 5kg!
    Var dock grymt roligt på den lätta utrustningen!
    Andra repan dit ner fick polaren åxå en 5kg+ gädda på vertikalen!
    Här hemma gick det trögt.. Blev några små gösar för oss båda men inga stora.
    Jag fick kontakt med John.ohrberg här på forumet och drog ut en sväng med honom i hans hemmavatten, och vad händer då?
    Efter typ 15-20min fiske så klipper det på en fisk på min rejält nerblyade Nils Master = Nytt PB på Gös, 3,91kg!
    Lyckan var gjord!
    Efter det så blev det inge mer Gösfiske utan nu lades fokus om mot Gäddfisket istället!

Konstigt nog så var mitt PB på Gädda inget vidare heller inför säsongen... 7,5kg är helt enkelt för dåligt med tanke på hur många timmar jag har varit ute de senaste åren!
    Mina fiskepolare ståtar med grymma PBn.
    Martin 14,3kg (något år sedan)
    Mattias, 13,9kg (ifjol)
    Fia, 11,5kg (nu i sommar)
    HenkeW (jag), 7,5kg...

Vi har under hela säsongen pratat (och fiskat på) om ett ställe som vi trodde stenhårt på inför hösten gäddfiske då jag vet att Bla siken leker där i närheten..
    Tyvärr kunde inte Fia & Mattias vara med denna helgen det skulle fiskas där så jag och Martin var helt ensamma på vattnet en hel helg.
    Det var i mitten av Oktober, vattentempen var runt 7gr och lufttempen låg runt 0gr.
    På lördagen fick vi 18st gäddor där Martin drog en grymt bukfet Madame på 10,6kg på blott 107cm!
    Det blev givetvis stort jubel i båten då jag landade den i håven!
    Den såg i första anblicken inte skitstor ut men när den vred sig i håven så vi såg hur "hög/fet" den var då gissade vi lätt 10+ direkt!
    Det blev en grym dag med 18st gäddor och en topp på 10,6kg. Jag står dock fortfarande kvar med mitt PB på 7,5kg.
    På söndag så hade vi fiskat i samma område men några hundra meter längre uppströms.. Vi fiskade av samma brant moturs när jag tyckte vi skulle fiska av den medurs istället.. När vi närmar oss branten så säger jag till Martin att om jag får ett rejält hugg då vill jag ha det på mitt Edge Spö där jag fiskar med en JB samt grov Flätlina, det får absolut inte vara fel på materialet när drömfisken hugger!
    Och vad händer, får ett stenhårt hugg på mitt Edgespö!
    Fisken vägrar komma upp till ytan utan den stångar på bra nere i djupet!
    Ett tag har den t.o.m simmat förbi båten föröver och vi börjar misstänka att den är rejält stor!
    När den väl kommer upp mot båtkanten så får vi lite trubbel med paravan som sitter kvar men hon går smidigt in i håven tillslut.
    Ser direkt att det är ett nytt PB, men hur mycket väger den?
    Den är 110cm lång och i grymt bra kondition, ryggbred och med en välfylld mage!
    11,7kg stannar vågen på och jag jublar högt i båten!
    Några (många) snabba foton och ner med henne i vattnet igen.
    Efter en liten stund drar hon iväg i en mäktig virvel ner i djupet.
    Efter det så liksom tappade man fokus så det blev lite "lallande" bara ute på vattnet och vi kände oss bara allmänt nöjda med det vi hade gjort!
    Söndagen fick vi 10st Gäddor med min 11,7kg i topp.

Ungefär så kan jag sammanfatta mitt år 2012.
    Blev många gösar på 2st repor i Storsjön. (67st)
    Jag lyckades få ett "skapligt" PB på gös här hemma. (3,91kg)
    Säsongen avslutades med ett nytt riktigt bra PB på Gädda! (11,7kg)

Jag är nöjd !
    Bifogar några bilder på min Gös samt Martins och min Gädda.

mvh/ Henke
    (sorry om det blev en jäkligt lång text)
    Bifogade filer
    Senast ändrad av HenkeW; 2012-12-09, 09:32.

Härligt Henke!
    Jag är glad för din skull!

Nu ska jag sammanfatta mitt 2012: SKIT!

Kommentera

vill inte ens sammanfatta, en dålig säsong mest spolierad av alldeles åt pipan för höga vattenflöden största delen av säsongen i mina hemmavatten...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Mitt fiskeår 2012

I år började jag fiska tidigt i våras. Har fiskat mycket tidigare i mitt 20 åriga liv, dock aldrig seriöst. Typ meta med ett enkelt bambuspö min farsa tillverkade till mig när jag var runt 5. Men aldrig seriösare än så.

Jag och två polare började året med att åka ut med båt på Värtan för att dra lite löja. Tanken var att meta gädda. Jag hade då ett gammalt spinnspö anno 1990 eller nåt. Med en abumatic-rulle. Fick även det av farsan under min uppväxt.
        Grabbarna hånade mig för både spö och rulle. De hade lite seriösare haspelgrejer.. Nåväl tänkte jag, det funkar säkert. Det gjorde det inte, mina kast blev inte mer än 10-15 meter och jag fick inte en ända löja. Rullen hade behövts pensioneras eller iallafall renoverats.

Lite senare var jag på en butik med fiskeprylar och såg att de sålde ut abu cardinalspö med rulle riktigt billigt. Så jag köpte ett sådant och ett par abu klassiker.

Samma dag så gick jag ner till havet för att testa nya spöt. Stod och nötte nästan en hel dag och tillslut small det till i spöt. Första fisken på drag någonsin! En aborre satt i andra änden och jag började få upp ögonen för att fiska med drag. Det funkade ju! Ett par kast senare small det på även inne vid strandkanten, denna gången en gädda. Första gäddan jag någonsin tagit. Detta var ju såklart en liten snipa. Men för mig var det den största fisken jag någonsin tagit! Nu var jag fast i fisket.

Hela sommaren fiskade jag med samma spö och fick inte några fler gäddor dessvärre, även om det var det jag ville ha. Drog däremot en grym mängd aborre.

I slutet på augusti kände jag efter massa nördande på detta forum, youtube och webb-butiker att jag ville satsa mer på gädda. Det var ju det som var enligt mig roligast att få. Sagt och gjort. Gick in på tradera och budade hem ett Trabucco haspelspö. 20-80 gram. Gick därefter till sportfiskeboden och kom hem med en Okuma Raw 2 rulle med flätlina. Samt diverse swimbaits, real eal och svartzonker mcmy/mcmio. Gissa om jag var nöjd?! Nu skulle ju större gäddorna vilja komma upp!

I september så fiskade jag i princip 4 gånger i veckan. Dock ville ingen gädda komma upp förrän jag satte på en real eal i 20cm och fiskade den längst med vassen. Då small det till i grejerna! Dock var det en mycket liten gädda. Men spöt kändes grymt och humöret var på topp. Ut med ett nytt kast, då smällde det till igen! Denna gången en lite större snipa (Eller en liten gädda.) Kändes helt klart som att vinden hade vänt, nu hade jag helt plötsligt fått upp 2 stycken på en dag.

Fiskade på hela september, oktober och till början på november utan att få någonting. Kände suget efter att börja med jerkbait, det verkade sjukt roligt.

Sååå, jag köpte mig ett jerkbait-set och diverse buster jerks. Provade det och började nöta för att lära mig hur man skulle få in gången. Att kasta med detta spö som bara är 6 fot jämfört med Trabuccospöt som är 9 fot var en stor omställning. Men lyckades till slut få in långa kast. Gången tog sig också för var dags nötande.

Drog på årets sista fiskerunda med en polare och testade att kasta ut en Buster Jerk Skitmörten i en liten öppning i vassen. Såg en gädda som följer efter, och tillslut hugger den. Jag gör mothugg, men försent. Gäddan har redan lossnat från kroken och vi drar vidare efter några försök att få den att hugga igen.

Fiskar vid en udde och där känner jag plötsligt att det är någonting som sitter på precis vid strandkanten. När fisken kommer närmare ser jag att den är felkrokad. När den väl kommer upp konstateras det att det är en Sik. Kul! Dock tråkigt att den var felkrokad.

Så, sammanställt har jag i år fått 3 gäddor upp på land/i båt. 2 tappade(nämde inte en av dem i texten, får någon en gädda med en spinnare som ser ut som en fisk i munnen i värtan skulle jag verkligen uppskatta om ni hörde av er) och en sjuhelsikes massa aborrar. Har blivit många tusenlappar fattigare men har haft sjukt många stunden fulla av glädje och lycka!

Skitfiske!

Kommentera

Kort o gott.
          April/Maj/juni var kul med bla nytt PB på gädda som fortfarande är ganska blekt i jämförelse med antal fisketimmar.
          Resten av året var skit med bara småfisk och FF, precis som det brukar vara runt Eskilstuna.

Kommentera

Mycket skojigt fiskeår måste jag säga. Har börjat fått kläm på vertikaljiggandet även om jag inte slog mitt pb på gös i år. Höstfisket efter gädda har varit grymt då jag slagit mitt pb från förra året på gädda två gånger och toppsviten har varit 10,5, 10,2, 9,5, 9,0, 8,8 , 8,5 och massor av gäddor mellan 6-8 kg. Mycket nöjd med året som varit och hoppas på ännu bättre fiske nästa år och att jag lär mig bemästra prickskytte på gös.

Kommentera

Våren hyfsat fiske mar-jun.
              Sommaren mera dåligt med vissa undantag.
              Hösten även detta år bästa fisket. 18st gäddor som topp ett pass i okt. Sista veckan innan kylan och vinter kom så hade jag två bra dagar på mitt hemmavatten.
              Räknar nu bara på gäddfisket i mitt hemmavatten.
              Haft några utflykter till andra ställen som varit mkt roliga.
              I näst kast så .....

Kommentera

Fisket var en katastrof i år. Har inte varit ute många gånger. Men de två gånger jag var med på trollingtävlingar hamnade vi på 7:e samt 4:e plats. Långt över förväntningar. Höjde mitt pb på lax från något kilo till 11,56. I övrigt var det en katastrof då det knappt inte blev några fiskepass alls. Dock lyckades käringen ett pass höja sitt pb på abborre från några hekto till 1,1 kg då var man lite stolt.

Hon är bättre än mig på nilabborre och gös så man får börja se upp lite.
                Senast ändrad av Fiskarn0383; 2012-12-07, 23:05.

Kommentera

Började helt okey med gäddfluga och don i mars-april några på 5-6 kg trögt somfan hela maj
                  sen juni - aug varierande men ändå bra medelvikt. Fick en på 8 och en 9+ i juni tror jag det var...
                  Trögt hela hösten med någon fisk på 5 kg osv...
                  Sen sista turen idag (mest produktiva timmen på hela året) då jag tog en på 6,9 på första kastet och en på 3+ några kast senare... Båda på 15cm shadjigg.
                  Kan inte jämföra med andra år då det är första året jag fiskar i 11.

Kommentera

Kul med några historier grabbar !
                    Ser gärna att fler skriver lite om hur ert fiske har varit !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art