Kan man gå ut på isen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man gå ut på isen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan man gå ut på isen?

Hej! Jag har nyss kommit på hur man postar nya ämnen

Men det jag undrar är om isen är tillräkligt tjock att pimpla på. Jag tänkte kanske dra iväg till en put and take sjö i helgen. Sjön är inte stor och det har varit kallt i ca 1,5-2 veckor. Jag kommer inte att åka själv för det varken vågar eller kan jag. Är det någon som har varit ute än? Tacksam för svar

Det beror helt på vart du bor.
    Här i Värmland är det en decimeter+ på alla sjöar jag kollat i alla fall
    Det räcker med 4-5cm för att den ska vara säker, om det är ren kärnis (dvs mörk, glasklar is, inte massa bullor och snö i)

Kommentera

Här i krokarna har isen börjat lägga sig. Åkersberga ligger på ungefär samma breddgrad som Kungsör. Som MrDejefors säger så är det viktigt att isen är av fin kvalitet när den är så tunn. Kom ihåg isdubbarna, de räddar liv! Miste en bowlingkamrat för några år sedan när han gick igenom isen. Det är inte värt att snåla på en hundring för att sedan inte kunna ta sig upp ifrån en isvak. Om du har flytoverall, på med den också.

Min kollega var ute på isarna igår och fick tre stycken fina bäckrödingar vid Drängsjön och även hans vän fick tre stycken imorse.

Kommentera

Jag bor ju i Kungsör (västmanland) men eftersom det är en sån lite sjö så borde det va is där. Det är inget strömt heller, det är ju en fördel En å som ligger där jag bor är det is på och den är mycket ström.

Kommentera

Här nere i halland så har vissa sjöar lagt sig halvt, kanske 2cm is, och sen kom denna jäkla snön, ca 20-30cm som isolerar så det inte fryser
          Hade det fått vara snöfritt i en vecka till så hade det varit perfekt

Kommentera

Hur blir isen om det först är cirka 3-4 centimeter sen kommer 30 cm snö ovanpå? byggs den på sakta då eller växer den inget alls eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av OlleB Visa inlägg
              Hur blir isen om det först är cirka 3-4 centimeter sen kommer 30 cm snö ovanpå? byggs den på sakta då eller växer den inget alls eller?
              Den byggs på, fast mycket saktare än om det varit snöfritt. Här har du en sida du kan testa hur mycket isen växer på, men ta det med en nypa salt!

Med 30 cm snö tror jag att det behövs ungefär 2-3 dygn per centimeter is som byggs på.

Kommentera

Hur tror ni det är i Unnen. Jag och en polare är sugna på att testa imorn.

Kommentera

Intressant tråd att följa! Är också sugen att testa Malmsjön (P&T) i Södertälje i helgen, men inte varit där än, och eftersom det snöat så galet mycket så undrar man hur tjock isen egentligen blivit där under... Hur ser det ut i andra sjöar söder om Stockholm?
                  Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Jag kommer aldrig att säga till någon att isen håller,har haft fiskepolare som drunknat pga.att andra har sagt isen håller,det finns livsfarliga vindbrunnar och strömmar så man har ingen aning var isen är bra eller dålig speciellt om det ligger lite snö.
                    Senast ändrad av LazziLax; 2012-12-08, 09:29.
                    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 964 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art