Ursprungligen postat av xaphod
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Storslokens hemsida
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av DanneDärav att det krävs att vi för en normal dialog och inte kallar andra som inte förespråkar c&r för idioter, dumhuvuden och idioter. Det är ofta en sådan jargon fiskare möts när de kör c&k och någon ivrig C&R-förespråkare minsann ska berätta hur illa funtad han är i pallet.
Samtidigt sitter det en förening någonstans och arramgerar en gäddbonkartävling. Man bonkar en del gädda som definitivt inte påverkar populationen. Sedan säljer man fångsten till förmån till biotopinsatser och gäddorna åtnjuts på matbordet.
Dessa personer kallas för idioter, knäpphuvuuden etc. Hum.... Det är rätt sätt att bilda opinion
Tyvärr rinner nog känslorna till när det förekommer en del osmakliga bilder av gäddor upphängda på olika sätt eller annat som visar att man inte har nån respekt för fisken.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG?Självklart vinner man inte på att nedvärdera folk som inte tycker som en själv. Då får man som regel motsatt effekt.
Tyvärr rinner nog känslorna till när det förekommer en del osmakliga bilder av gäddor upphängda på olika sätt eller annat som visar att man inte har nån respekt för fisken.
Kan inte tycka att en fisk som hänger är osmakligt eller att en hög med gäddor är det heller. Hur ska man annars hantera en fångst?
(Ingen kritik till dig KG? utan en frågeställning till/om de som det berör)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG?Som jag har skrivit vid flera tillfällen så tycker jag att dålig C&R är värre än döda fisken direkt. Däremot finns det mängder av exempel, främst kanske inom karpfisket, där fisken klarar många återfångster.
Anledningen till att jag tycker man ska släppa tillbaka större fisk är många, ofta (men inte alltid) smakar en större fisk sämre än en mindre. När det gäller gäddor så är stora gäddor väldigt duktiga på att äta upp mindre gäddor vilket kan gynna exempelvis bestånd av harr och öring. Dessutom är en stor fisk väldigt rolig att fånga, tar man bort toppfiskarna sjunker sportfiskevärdet snabbt. Det kan ta många år innan ett bestånd återhämtar sig efter ett kraftigt uttag av stor fisk. Har sett många exempel på där mindre sjöar med stor abborre blivit mer eller mindre utfiskade på större fisk.
(Ok, nu tar jag på mig veganglasögonen och tittar på ditt inlägg! Som vegan har jag förresten aldrig fiskat heller och tycker inte det ser roligt ut - framförallt inte för fisken.)
Du säger själv att fisken plågas om man gör C&R på fel sätt. Varför ska man då göra C&R och riskera att den plågas? Bättre är då att införa fiskeförbud.
Så KG?, nu tar jag av mig veganglasögonen och undrar om du äter gädda?
Vänligen /xaphodSmaken är som baken...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av xaphodSorry KG?, jag missade argumentet, gjorde en editering som du nog inte sett, så här ska det vara:
(Ok, nu tar jag på mig veganglasögonen och tittar på ditt inlägg! Som vegan har jag förresten aldrig fiskat heller och tycker inte det ser roligt ut - framförallt inte för fisken.)
Du säger själv att fisken plågas om man gör C&R på fel sätt. Varför ska man då göra C&R och riskera att den plågas? Bättre är då att införa fiskeförbud.
Så KG?, nu tar jag av mig veganglasögonen och undrar om du äter gädda?
Vänligen /xaphod
Kommentera
-
Ursprungligen postat av DanneHur visar man då respekt för en död fisk? Stora gäddor visas upp för allmänheten (ökat gäddintresse som följd?), fisken säljs för att hamna på matbordet.
Kan inte tycka att en fisk som hänger är osmakligt eller att en hög med gäddor är det heller. Hur ska man annars hantera en fångst?
(Ingen kritik till dig KG? utan en frågeställning till/om de som det berör)
Själv försöker jag undvika att kritisera folk för gäddbonkning, däremot kan jag bli irriterad på de som kommer med uppenbart påhittade skäl till avlivningen av fisken.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av DanneHur visar man då respekt för en död fisk? Kan inte tycka att en fisk som hänger är osmakligt eller att en hög med gäddor är det heller. Hur ska man annars hantera en fångst?Smaken är som baken...
Kommentera
-
Kommentera
-
Men är inte det väsentliga varför man bonkar?..själv har jag bonkat tidigare i min ungdom..men numera eftersom gäddorna gett mig så mycket glädje har jag svårt att döda dem. Menar att de handlar om man tar tillrätta fångsten. Käka?..helt ok. Någon man känner som gärna äter en gädda? helt ok. Själv tycker jag att det är oetiskt att döda fisk man inte använder. Eventuell försäljning åker naturligtvis helt bort. Ska jag inte äta fisken färsk ser jag ingen anledning att bonka. Ok, har kört en hel del levande bete, men då har jag använt dem. Fö, ett tankeexpriment,om alla storgäddor i Lödde Å skulle ha bonkats...skulle möjligheten att få en stor ökat eller minskats? Rent allmänt tycker jag att vi sportfiskare ska hålla rent bakom vår egen rygg för att trovärdigt kunna kritisera avarter inom yrkesfisket...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 011 visningar
1 gilla
|