Tack och bock foppa, kändes faktiskt som att jag tog en poäng där om jag får säga det själv
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Storslokens hemsida
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av RasmusJon>> Jag kan gå med på det om jag får göra samma sak med dig efteråt, med tillägget att jag slår ihjäl dig. DEAL??
Edit: Sen kan ju någon komma med en utvärdering om vad som såg skonsammast ut
Haha bäst idag! ...
...eller vetefan , har hänt mkt roligt idag...blev t.ex "jagad" av farbror polisen för att jag inte hade något lyse på cykeln... men de gav upp efter ett tag =)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av grebgokzMissade att det var du som skrev den posten.
Jag tror nog att bilderna är från någon sjö där en fiskeklubb/förening eller något har anordnat någon form av fiskevårdsåtgärder för att få bort gäddorna (titta på de övriga bilderna). Antingen ett klubbvatten med inplanterad fisk eller någon ädelfisksjö där gäddorna har tagit över för mycket.
Inte ovanlig åtgärd i liknade vatten. I norge i en sjö som heter Eltsjön som ligger vid Trysil så fiskade de abborre med nät bara för att sjön höll på att bli förstörd.
Kan hända =)
ja det verkar troligt!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HemiDanne, det finns faktisk ganska mycket känt om gäddan, bara lösa teorier är det inte alltid, mycket av vad David Lundkvist skriver i inläggen på Storslokens sida stämmer ju.( Vad det gäller fiskets påverkan på bestånden) .Var och en som fiskat i vissa av Sthlm hårt fiskade sjöar kan konstatera att det fullständigt kryllar av smågäddor typ halvkilot. Dra upp "alla" stora gäddor och beståndet individmässigt exploderar... Ett ex, i en lite Sthlmssjö tog jag själv av 74 gäddor två över kilot, en i ofs på 5 kg..Skitfiske!
Om ett vatten är hårdfiskat minskar man möjligtvis kapitalet av fisk. Det krävs ett hårt riktat fiske för detta. Normalt sett tär du ju på kaptalet i alla led. Dvs du plockar bort stora som små. En procentuell del av de stora och en procentuell del av de små som står i proportion till kapitalet. Mao plockar man fisk i alla led. Vad som sker är att du minskar konkurrensen i sjön och du ger möjlighet till färre fiskar att kalasa på matbordet själva. Eftersom du också plockar bort i alla led (storleksmässigt) styr du ju inte heller hur storlekssammansättningen på fiskarna kommer att se ut. Du har istället möjliggort för x antal individer att kunna växa sig stora med mindre konkurrens. Således flera storgädor? Kanske, kanske inte. Det finns sidor av allt.
Nu funkar det inte riktigt så enkelt. Det handlar om biotoper och näringskedjor som påverkas på olika sätt. Men likaväl är det lika svårt att påstå att bara för att du klubbar visst mycket fisk kommer det bara genereras smågäddor. Så enkelt är det inte. Det ska i sådana fall till att du BARA plockar bort stora individer och låter de små vara kvar. Inomartskonkurrensen ökar och predationen/kannibalismen minskar. I detta fall styr man storleken till den mindre, teoretiskt. Men i hur många vatten fiskas det bara riktat efter stora individer och bara klubbar dessa?
Jag menar inte att det är rätt att klubba fisk för den sakens skull eller att man ska klubba all småfisk för att få större individer. Jag menar det finns många "sanningar" som starkt kan ifrågasättas. Sanningar, eller teorier som man kanske ska vara lite försiktiga med innan man gör dem till en verklig vetenskaplig sanning. Det limnologiska livet är komplext. Vi vet inget eller mycket litet om hur fisketrycket är uppe hos Storsloken etc. Innan vi vet detta är våra "sanningar" svåra att omvandla till vetenskap.
Ang storsloken.se anser jag det vara en humoristisk sida. De moralsika och / eller ekologiska värderingar som följde/följer i inlägget har inget med storsloken att göra. Mest en reflektion över debatten som helhet.Senast ändrad av Danne; 2005-01-20, 08:16.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JonNi catch & release vänner som inte anser att ni plågar gäddan kan väl ställa upp på ett test då.Ni tar en jättetugga över en rapala magnum sedan drar och sliter jag så att det tjuter lite i slirbromsen.Några minuter senare kan ni få avgöra om det gjorde lite ont.Eller om ni kände er totalt oberörd
Klart som korven gäddan plågas catchad som releasad.
Kommentera
-
guleböj
Det finns annat än fiskar som dör av slag mot huvudet. Nåja, mycket kan man lägga in i debatten men jag själv tycker inte det är intressant. Grundarna bakom hemsidan har iaf lyckats med en sak, nämligen;
att på kort tid få många beskökare till sidan.
att skapa ett j-a rabalder här.
Det värsta är väl att vissa tror Storsloks- tjommarna bryr sig av vad några osnutna fjortisar från "pepparkakeland" tycker...
Ett smart sätt att blåsa liv i ett gammalt ämne där de flesta redan har sin åsikt klar, nämligen för & emot Catch & Release.
Skönt att det inte var en seriös vegansida...
Kommentera
-
Nu hoppas man att alla förstår ironin på sidan. Tror inte alla gör det...
Ironi hit, ironi dit, verkar som det här med "ironi" har blivit någon poppis grej bland fiskare... Är det någonting nytt för folk??? Har läst flera kommentarer här på sidan om ironi flertalet gånger. Direkt när någon har sagt någonting någon reagerar på så skriver personen i fråga. -Jag var bara ironisk!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 011 visningar
1 gilla
|