Storslokens hemsida - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storslokens hemsida

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ConZec
    Hur kan du tycka att det är kul när djur dödas för nöjes skull? Inte humor i mina ögon.

Utan att ha någon synpunkt på denna sida eller C&R i allmänhet men med den inställning du har borde du nog sluta med fisket. Börja med något som inte innefattar dödandet av några djur.

Fiske är födoinsamling. Det är det det grundläggande handlar om. Att vi idag inte behöver behålla fisken vi fångar för vår överlevnad är en annan femma men kärnan i fiske är att döda ett djur för att få mat. Om det får dig att må dåligt borde du skaffa en annan hobby.

Kommentera

Ursprungligen postat av ConZec
      Ja sidan får ju stå för dem. Alla får ju tycka vad de vill.
      Att jag plågar fiskarna när jag fiskar står jag för. Men jag drar inte upp en massa fisk för att göra mig rolig över när de ligger klubbade i stora högar.

Alla kan ju inte tycka lika =)

Plåga men inte klubba ???

Känns som det börjar spåra ur ......

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz
        Utan att ha någon synpunkt på denna sida eller C&R i allmänhet men med den inställning du har borde du nog sluta med fisket. Börja med något som inte innefattar dödandet av några djur.

Fiske är födoinsamling. Det är det det grundläggande handlar om. Att vi idag inte behöver behålla fisken vi fångar för vår överlevnad är en annan femma men kärnan i fiske är att döda ett djur för att få mat. Om det får dig att må dåligt borde du skaffa en annan hobby.

Detta skrev jag ovan, "Visst är C&R hysterin kanske lite väl överdirven..kan inte se felet i att ta upp en firre och käka ibland... men att döda för dödandets skull... "

Jag tror knappast att sportfiskarna i sverige fiskar för att samla mat? Jag påstår inte att du menar det heller, men fiske är ingen födoinsamling i dagens sverige, förutom för yrkesfiskarna. Har man råd med utrsutning för 1000-tals kronor har man råd med mat.

För övrigt äter jag kött, ägg osv och står för det. Om fisken tas omhand och äts så får man dra upp hur mkt gädda man vill. Inte vet jag, de kanske har gäddkalas? =)

Ni måste hålla med om att det inte är speciellt kul att se gäddor ligga uppkastade och överkörda på vägen...mört med för den delen!

Kanske skulle tillägga att humorn på sidan är skön! Speciellt Syster storsloken
        Senast ändrad av ConZec; 2005-01-19, 13:21.

Kommentera

humor :P klart dom inte åker ut varje dag och bonkar gädda. hoppas jag :P
          my precious....

Kommentera

Tycker att den är en riktig fjantsida. Varför just gädda. Kan dom i stället inte ta laxfisk i stället. Uppåt landet är det ju kutym att en död gädda är en bra gädda. Så det är ju ingen nyhet. Att dom sen försöker larva till sig gör ju bara saken ännu dummare. Att många går på grejen gör ju inte saken bättre. Käka fisk är nåt helt annat eller släppa den tillbaks. Tycker att det fortfarande är för mycket byfåne stämpel på deras hemsida.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Elanen, även fast jag själv tycker att det är en kul sida så måste jag medge att det ligger en hel del i vad du säger...

Kommentera

Ordning & Reda BBRF... att fisken skulle plågas mindre av att släppas tillbaka än att "bonkas" beror väl på i vilket skick fisken är efter hanteringen? Allting är relativt...

Kommentera

Det minst plågsamma för fisken måste väl vara att inte födas ens?

Kommentera

Mycket intelligent skrivet. Tog lång tid att komma på förstår jag?

Kommentera

Sidan äger! Så skönt med lite humor i en annars så infekterad debatt om catch & release inom gäddfisket! Det finns så mycket ovetenskapligt och lösa teorier inom gäddfiske och dess biologi som görs till sanningar och etiskt tyckande. Den absolut, i min mening, största anledningen tll att släppa tillbaks en gädda är för att kunna fånga den igen. Den enskilda individens värde för vattnet och biotopen tror jag starkt överdrivs. Exempelvis kan ett utfiskat bestånd bilda större individer. Mindre konkurrens etc som leder till det andra. Det finns så mycket "vetenskapligt" som bara grundar sig på lösa teorier och eget etiskt tyckande. Man ska vara mycket försiktigt med att gå emot andras värderingar utan saklig grund. (inget med storsloken.se att göra). Att det finns biotoper där man ska akta sig för catch & Kill är givet, memn de är tämligen lätträkneliga. Det må vara hänt eller inte hänt att ett vatten blir sämre om du BARA plockar bort större individer. I regel plockar man ju bort i alla led. Storlekssammansättningen på gäddorna kvarstår ju dock! För inte är vi så jäkla duktiga på att bara få 10-kilosgäddor att hugga, definitivt inte semesterfiskaren. Att man ifrågasätter andra männsikors etiska syn på livet kan jag förstå, men man ska vara försiktig med att skapa vetenskapliga fakta och kalla andra idioter. För egen del iodkar jag c&r för att om möjligt en dag kanske kunna fånga samma gädda igen - mycket större. C&r stör biotopen mindre. Ett storskaligt riktat fiske efter grov gädda är sannolikt något helt annat. Ett sådant fiske bedrivs dock bara i ett fåtal lokaler.
                      Senast ändrad av Danne; 2005-01-19, 20:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 181 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art