Havsöringfiske i helgen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringfiske i helgen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Helgen ska jag tillbringa med min käre Kerstin (jodå hon gillar att fiska, dock inte lika ofta som jag). Men nästa helg då j....r! blir det Öringfiske för hela slanten. Man får ju inte glömma bort att det blir måånga lediga dar under julhelgen så där blir det också "då j....r". Så länge inte isen ligger finns inga ursäkter, det är bara å gasa. Fast lite bekväm får man vara ibland.
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
      Helgen ska jag tillbringa med min käre Kerstin (jodå hon gillar att fiska, dock inte lika ofta som jag). Men nästa helg då j....r! blir det Öringfiske för hela slanten. Man får ju inte glömma bort att det blir måånga lediga dar under julhelgen så där blir det också "då j....r". Så länge inte isen ligger finns inga ursäkter, det är bara å gasa. Fast lite bekväm får man vara ibland.
      Bb
      Det låter sig ju sägas att det bara är att gasa men innan jag kan göra det måste jag skotta fram bilen under ungefär en meter snö och dessutom skotta nästan lika mycket som fallit/drivit i garageinfarten sedan gårdagens skotttningspass. Dessutom är de åländska stränder jag brukar fiska från närmast livsfarliga att försöka ta sig fram på som det ser ut just nu...

Kommentera

Hej.
        Kul o följa den här tråden. Ni kanske har sett Jakt&Fiske, när William och Jean Jältsten fiskar havsöring i Stockholms skärgård från land. Jag tror dom är på Utö. Någon som fiskar där o fått bra med öring? Jean använde sig av räkimitation, med kastdobb. Han fick en fin blänkare kring 2 kg. Jag är sugen på o testa där i vår. Alltid kul o prova nya fiskevatten. Någon som vet om fina vikar i närheten av Nynäshamn, där man kan vada i? Fiskar oftast kring Södertälje. Jag körde förbi Maren här i stan och såg en gubbe med böjt spö. Som tur var, hade jag tid o stanna till o se hela drillningen. Han hade ingen håv, men det finns en liten strand där, som han strandlandade öringen, den vägde lite över 7 kg, men brunfärgad tyvärr.
        Den tog just på räka, så det måste testas. Verkar vara effektivt om dom inte hugger på vanliga drag och flugor. Kan det vara lukten som lockar dom? Isåfall borde ju luktmedel med räkdoft funka bra, på vanliga örings drag. Någon som haft framgång med doftmedel?

Kommentera

Ursprungligen postat av erikschmidt Visa inlägg
          När ni metar efter havsöring, är det vanligt glidflöte-tackel som gäller? Hel räka? skalad?

mvh
          Instämmer med barabajare..vad det gäller flötet och kör oxå bara stjärten av räkan, delvis oskalad, sitter bättre då. Aldrig hel räka. En sak är att nappen ibland är oerhört försiktiga, gäller att vara observant och snabb med mothuggen vid minsta rörelse på flötet.

Kommentera

Sv: Havsöringfiske i helgen

På söndag ligger det ett flöte å guppar nånstans i Östersjön Tack för tipsen. Enkelkrok?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
              Hej.
              Kul o följa den här tråden. Ni kanske har sett Jakt&Fiske, när William och Jean Jältsten fiskar havsöring i Stockholms skärgård från land. Jag tror dom är på Utö. Någon som fiskar där o fått bra med öring? Jean använde sig av räkimitation, med kastdobb. Han fick en fin blänkare kring 2 kg. Jag är sugen på o testa där i vår. Alltid kul o prova nya fiskevatten. Någon som vet om fina vikar i närheten av Nynäshamn, där man kan vada i? Fiskar oftast kring Södertälje. Jag körde förbi Maren här i stan och såg en gubbe med böjt spö. Som tur var, hade jag tid o stanna till o se hela drillningen. Han hade ingen håv, men det finns en liten strand där, som han strandlandade öringen, den vägde lite över 7 kg, men brunfärgad tyvärr.
              Den tog just på räka, så det måste testas. Verkar vara effektivt om dom inte hugger på vanliga drag och flugor. Kan det vara lukten som lockar dom? Isåfall borde ju luktmedel med räkdoft funka bra, på vanliga örings drag. Någon som haft framgång med doftmedel?
              Provade sån här gulpspray på jiggarna. Men jag kunde inte känna någon speciell lukt dessutom fick jag känslan av att det rann av efter ett kast eftersom det va som vatten ungefär. Nu finns det en uppsjö av doftmedel med olika konsistenser/lukter och många användare, så nån funktion verkar det ju ha.

Bor man i Nynäs så måste man ju testa på Torö närmare bestämt på Örudden. Nu är det i o f s många kilometer att fiska av. Generellt brukar jag dela upp udden i 3 delar. Södra är den delen där dom surfar och som har öppet hav utanför sen är det västra med bukten och norra. Alla sidor är bra men vid olika tidpunkter på året. Sen är det en hel del tomter på vissa platser men det går att komma till på många ställen ändå. Många är dessutom sommarstugor så det ingen som kvider och gnäller eftersom dom inte är där.

Sen så har du Koholmen typ mittemot Oaxen . Där är det fiskbart typ 1-2 kilometer och om man tittar på sjökortet så ser man var öringen kan tänkas uppehålla sig. Där va det rätt länge sen ja va och fiskade men vi har haft flera bra fisken där. Tyvärr har jag sett på eniros kartor att man smällt upp en del hus där och hur det påverkar framkomligheten vet jag inte.

På Muskö finns fler bra ställen ,kolla in sjökortet efter stora och mindre vikar samt kanter/uddar . På en del platser blir det att gå en bit men vad gör det. Även innan du kommer ut på Muskö finns ett par bra ställen d v s innan tunneln. Jag vill inte gärna tala om exakta platser för lite måste man upptäcka själv om du förstår.

Hoppas att dessa tips kan vara till nytta.
              m v h
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Varför inte sätta en bit räka på kroken till draget?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Varför inte sätta en bit räka på kroken till draget?
                  Eller en liten upphängare med räka kanske ?

Kommentera

Ursprungligen postat av erikschmidt Visa inlägg
                    Eller en liten upphängare med räka kanske ?
                    Fast om man metar så kan man ju förbättra oddsen genom att köra med en massa spön...

Kommentera

Förstår inte, ironi? Anser du det vara "fusk" med upphängare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34