Havsöringfiske i helgen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringfiske i helgen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
    Har själv bara fiskat nån gång utanför Åvaån. Annars är det en vik på Muskö och en på Blidö och ett par platser på Torö som brukar vara bra att meta på. Kan väl nämna Berga örlogsbas ,förr va det militärt område där så vi vart ivägkörda var och varannan gång. Men nu tror jag att det är okej. Sen får man ju inte glömma Gålö, där finns ett par riktigt heta platser, tyvärr är det ju rätt mycket folk där på helgerna så där rekommenderas fiske på vardagarna. Baggenstäket har alltid varit hett, har i och för sig inte fiskat där på många år. Det va några ställen vi brukar meta på. Ska förresten prova ett för mig nytt ställe där jag vet att andra haft bra resultat. Sen är det ju så att när man fiskar från land den här årstiden så hinner man ju inte med att åka runt på så många ställen utan det blir att man får gå och nöta. kanske inte det mest effektiva alla gånger. Då är det viktigt att man verkligen försöker komma ut när det är rätt förhållanden, förresten komma ut så mycket som möjligt.

Skulle tro att den där mannen som nuförtiden bara går på jakt, han kan få fisk i en vattenpöl om han vill. Har för mig att han drog 37 öringar på ett pass, visserligen tror jag att han hade flytring men vill påstå att det är fan i mig oslagbart. Har fiskat en hel del med honom genom åren, men det är det många som gjort.

Nu vart det lite mycket, när det gäller isfisket så visst Åva ,Vinåker, Berga, Blidö först och främst.
    m v h
    Bb
    Haha ja då har vi definitivt en gemensam bekant, tror inte han hade nån flytring, han har flyt nog ändå!, möjligen ett par gamla vadare men ingen övrig lyx förutom gott om tid......
    Hur många gånger har man inte blivit totalt utfiskad av honom, dock han privat guidade min första öringstur i skärgården, han fick ingen själv.... men jag fick tre första gången och den största (och första) vägde 6,6 kilo knallblank en riktig praktöring!
    Bästa hälsningar!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Nu på vintern fiskar vi öring mest från land. Och en metod som räddat fisketuren många gånger är hederligt flötmete med räka. Vi har alltid ett extra spö tacklat för mete med oss. Ibland när inte spinn gett något så har man kunnat få flera stycken på räka. Viktigt är att välja ett ställe som man av erfarenhet vet brukar hålla öring.
      m v h
      Bb
      Oxå min erfarenhet även efter timmar av resultatlöst fiske med drag ink. vevstopp (oerhört viktigt!) inte ett pet, inte en följare, totalt dött. Flera öringar på räka inom kort tid på exakt samma ställe. Fö har det visat sig att den vanligt förekommande teorin att öringen simmar runt till flera liknande ställen hela tiden sökande efter föda inte stämmer. Helt ologiskt fö. Tvärtom visar undersökningar (Kameror utplacerade!) att de är ofta där hela tiden typ 30-40 öringar passerar kameran medans alla tror att de inte är där och väntar på att de ska komma. De hugger bara inte hela tiden, har huggperoder...Mycket tydligt när man VET att de är där och sett dem..

Fö en lite upplysning..enligt undersökningar och erfarenhet samlas/klumpar i hopp sig strömmingen vintertid i Sthlms skärgård, börjar redan på senhösten för att vintertid stå i typ 15-20 "små" stimm. MEN..Huvuddelen att strömmingen i skärgården står i tre stora stimm ofta på 30 m djup med perfekta förhållanden varje stim på 10-15 TUSEN ton... Nynäshamnsstimmet har ju tidigare för flera år sedan svårt skattats av trålare (enorma fångster) men ett storstimm står inomskärs.Inner/mellan skärgård, treåringar.Oåtkommliga för trålarna..
      Senast ändrad av Hemi; 2012-12-05, 19:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
        Oxå min erfarenhet även efter timmar av resultatlöst fiske med drag ink. vevstopp (oerhört viktigt!) inte ett pet, inte en följare, totalt dött. Flera öringar på räka inom kort tid på exakt samma ställe. Fö har det visat sig att den vanligt förekommande teorin att öringen simmar runt till flera liknande ställen hela tiden sökande efter föda inte stämmer. Helt ologiskt fö. Tvärtom visar undersökningar (Kameror utplacerade!) att de är ofta där hela tiden typ 30-40 öringar passerar kameran medans alla tror att de inte är där och väntar på att de ska komma. De hugger bara inte hela tiden, har huggperoder...Mycket tydligt när man VET att de är där och sett dem..

Fö en lite upplysning..enligt undersökningar och erfarenhet samlas/klumpar i hopp sig strömmingen vintertid i Sthlms skärgård, börjar redan på senhösten för att vintertid stå i typ 15-20 "små" stimm. MEN..Huvuddelen att strömmingen i skärgården står i tre stora stimm ofta på 30 m djup med perfekta förhållanden varje stim på 10-15 TUSEN ton... Nynäshamnsstimmet har ju tidigare för flera år sedan svårt skattats av trålare (enorma fångster) men ett storstimm står inomskärs.Inner/mellan skärgård, treåringar.Oåtkommliga för trålarna..
        I en vik där vi fiskar finns ett berg som vi bukar klättra upp på. Vid ett flertal tillfällen har vi sett Öringar (stim) som sakta simmat runt i viken hela fiskepasset. Så jag drar samma slutsats. Fisken finns där hela tiden och nappar vid "huggperioder". Något som är intressant är ju varför dom vissa gånger bara vill ha räka och andra gånger tar dom på både spinn och räka och ibland bara spinn.
        Och ibland inte alls, även fast man vet att dom är där och att man fiskat från gryning till skymning.
        m v h
        Bb
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Nog har jag vid några tillfällen sett både två och tre öringar simma förbi tillsammans, men stim... Jag inser att jag tydligen fiskar på alldeles fel ställen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
            Flera öringar på räka inom kort tid på exakt samma ställe.
            När ni metar efter havsöring, är det vanligt glidflöte-tackel som gäller? Hel räka? skalad?

mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av erikschmidt Visa inlägg
              När ni metar efter havsöring, är det vanligt glidflöte-tackel som gäller? Hel räka? skalad?

mvh
              Brukar köra glidflöte men eftersom man oftast fiskar där det är runt tre meter och att fisken går ytligt så är det inte nödvändigt. Brukar ställa in djupet mellan 1-1,5 meter Jag tar stjärten oskalad, polarn kör med skalad så det verkar kvitta, däremot så kör vi aldrig med hel räka.
              En annan bra grej är att köra med en flytande flätlina, jag tycker det är oslagbart. Vet inte hur många fiskar man missat p g a att nylonlinan sjunkit och lagt sig i bukter på botten och även fastnat i tång och annan bråte.

När det gäller det här med stim så är det ju inte alltid som dom innehåller massor med fisk ibland har vi sett några, ibland många ibland inga. Oavsett så har man ibland fått fisk och ibland inte. Men det verkar som om fisken tycker om vissa platser mer ( där av stimbildning)?

Den här viken som jag beskriver angränsar till Mysingen och till stora djup.Den håller fisk i princip hela säsongen (nov-maj). Dock ej varenda dag utan under vissa perioder. Vad som styr dessa perioder kan man ju bara spekulera om. Helt klart är ju att dom trivs där.
              m v h
              Bb
              Senast ändrad av Barabajare; 2012-12-06, 08:24.

Kommentera

Brukar köra glidflöte men eftersom man oftast fiskar där det är runt tre meter och att fisken går ytligt så är det inte nödvändigt. Brukar ställa in djupet mellan 1-1,5 meter Jag tar stjärten oskalad, polarn kör med skalad så det verkar kvitta, däremot så kör vi aldrig med hel räka.
                En annan bra grej är att köra med en flytande flätlina, jag tycker det är oslagbart. Vet inte hur många fiskar man missat p g a att nylonlinan sjunkit och lagt sig i bukter på botten och även fastnat i tång och annan bråte.

När det gäller det här med stim så är det ju inte alltid som dom innehåller massor med fisk ibland har vi sett några, ibland många ibland inga. Oavsett så har man ibland fått fisk och ibland inte. Men det verkar som om fisken tycker om vissa platser mer ( där av stimbildning)?

Den här viken som jag beskriver angränsar till Mysingen och till stora djup.Den håller fisk i princip hela säsongen (nov-maj). Dock ej varenda dag utan under vissa perioder. Vad som styr dessa perioder kan man ju bara spekulera om. Helt klart är ju att dom trivs där.
                m v h
                Bb
                Häftig upplevelse med dessa stim.
                http://www.silverbums.com

Kommentera

När det gäller det här med stim så är det ju inte alltid som dom innehåller massor med fisk ibland har vi sett några, ibland många ibland inga.
                  OK, då fattar jag. Sådana där stim med inga fiskar i ser jag ju rätt ofta (men jag brukar inte kalla dem för stim).

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    OK, då fattar jag. Sådana där stim med inga fiskar i ser jag ju rätt ofta (men jag brukar inte kalla dem för stim).
                    He he.
                    Det är väl det som kallas humor? Eller där fick du till det.

m v h
                    Bb

Kommentera

Kul att den här tråden - som jag startade mest för att få litet peppning inför vad som antagligen blev säsongens sista desperata försök att fånga en kustöring - utvecklat sig till en riktigt givande diskussion om öringfisket som sådant. Hoppas att den fortsätter för det är väl fler än jag som lider av abstinens nu i snöh*lvetet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 122 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen