Ursprungligen postat av elanen
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bra knutar för "knytbara ståltafsar" ??
Collapse
X
-
Jag har använt denna utskällda ProLeader tafs i olika dimensioner i mer än 2års tid med stor glädje och jag har inga lojaliteter åt nåt håll i den här frågan.
Jag känner inte riktigt igen det trassel Ni beskriver.
Möjligen är jag mer noggrann än andra, men med en Uni knut och noggrannhet vid knytandet blir det inga spiraler.
Den gång jag råkat ut för "tårt-spiral" har jag dratt tafsen tre fyra gånger mellan fingrarna, och då har den blivit hyggligt rak igen.
När man funderar på hur den är uppbyggd, så är det defakto en "strumpa" av rostfri tråd spunnen kring dynemafiber. Om strumpan tvinnas utan att innanmätet gör det lär man antagligen få en hopplös spiral.
Om Ni nu hatar ProLeader, så är det ju aldrig för sent att ge upp!
Kommentera
-
Nämen, tafsen är ju rak efter man knutit. Sedan börjar knorret när den blivit sträckt. Värst är det ju när man sätter balansaren i öglan på pimpelspöet och spänner upp. Konstigt då att fler påstår att bara är att dra linan rak. Den är ju i konstant lite press hela tiden på pimpelspöet. Kanske är för att jag har tunn Pro Leader som den är jävlig. Får döpa den till Knorr Leader. Lika jävlig som nylonlinan Onyl. Den har nog försvunnit. Den linan var levande. Den anföll en i bland. Värst var det när den lindade in oss när vi pimplade. Så att man knappt kom loss. La man den på isen hoppade upp mot strupen. Den som propagerade för den var Peter på Fiskarnas Redskaps Handel. Vi döpte om honom till Peter Onyl.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenNämen, tafsen är ju rak efter man knutit. Sedan börjar knorret när den blivit sträckt. Värst är det ju när man sätter balansaren i öglan på pimpelspöet och spänner upp. Konstigt då att fler påstår att bara är att dra linan rak. Den är ju i konstant lite press hela tiden på pimpelspöet. Kanske är för att jag har tunn Pro Leader som den är jävlig. Får döpa den till Knorr Leader. Lika jävlig som nylonlinan Onyl. Den har nog försvunnit. Den linan var levande. Den anföll en i bland. Värst var det när den lindade in oss när vi pimplade. Så att man knappt kom loss. La man den på isen hoppade upp mot strupen. Den som propagerade för den var Peter på Fiskarnas Redskaps Handel. Vi döpte om honom till Peter Onyl.sigpic
Kommentera
-
Pro Leader fungerar helt OK, dock har den sina nackdelar. Men att den skulle knorra ihop sig har jag då aldrig upplevt. Skulle gärna vilja se hur din tafs ser ut Elanen. Har du ingen kamera? Ta en bild och lägg upp så får vi se vad du menar.
Det son är nackdelen med PL är att den inte tål gäddtänder så himla bra eftersom den inte är en renodlat stålvajer. Den slits ut väldigt snabbt efter några gäddor...
Flodebanan föreslog surflon, men testa också surfstrand. Den är utan coating och den bör man antingen tvinna eller använda clips till. Hittills har den fungerat klockrent för mig. Har faktiskt inte stött på några problem med den tafsen ännu...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenNämen, tafsen är ju rak efter man knutit. Sedan börjar knorret när den blivit sträckt. Värst är det ju när man sätter balansaren i öglan på pimpelspöet och spänner upp. Konstigt då att fler påstår att bara är att dra linan rak. Den är ju i konstant lite press hela tiden på pimpelspöet. Kanske är för att jag har tunn Pro Leader som den är jävlig. Får döpa den till Knorr Leader. Lika jävlig som nylonlinan Onyl. Den har nog försvunnit. Den linan var levande. Den anföll en i bland. Värst var det när den lindade in oss när vi pimplade. Så att man knappt kom loss. La man den på isen hoppade upp mot strupen. Den som propagerade för den var Peter på Fiskarnas Redskaps Handel. Vi döpte om honom till Peter Onyl.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenStizo, lagt upp Pro Leader knorr på vyer på fotalbumet. Så du kan se hur det ser ut. Den håller också på att gå av linan. Är inte gjort för några gäddor direkt.sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 293 visningar
1 gilla