-du är vad du äter.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

-du är vad du äter....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• -du är vad du äter....

http://www.svt.se/ug/trots-forbud-i-...ion_ref_map=[]

Katastrof!
    Ut på tur, ALDRIG sur

Kommentera

Lyssna på den här vettja http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519

Kommentera

-min son som är snart 3 år äter INTE fisk!

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
          -min son som är snart 3 år äter INTE fisk!
          Klokt...mestadels inte heller gott...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

jag visste inte när jag såg länken att det gällde Rönnskärsverken....
            -jag har tidigare jobbat som Rörsvetsare åt ett Företag som återkommande då hade mycket jobb åt Rönnskärsverken, industrirör rostfritt, och när jag var på det företaget gav ALLA gamla gubbar mig ETT RÅD:
            -ber dom dig fara till Rönnskär: sjukskriv dig eller säg upp dig!,här hör ni varför!

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
                Jag hörde det här på radion för några veckor sedan och blev riktigt mörkrädd. Jag va helt ovetande om de här gifterna och att vår fisk från havet är så dålig att äta.
                Har fått mig att tänka vad man egentligen köper för fisk i affären. Haft tur och hittat lite viltfiskade jämtlandsrödingar i frysdiskarna. Det här får mig mer motiverad att ta några fler matfiskar från mina egna turer, det är ju så sällan man faktiskt har kvar någon fisk.
                Dock så har vi Becquerel problem i tjärnarna hemmavid, men sluta äta fisk kan man ju inte göra tycker jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av per-eric Visa inlägg
                  Jag hörde det här på radion för några veckor sedan och blev riktigt mörkrädd. Jag va helt ovetande om de här gifterna och att vår fisk från havet är så dålig att äta.
                  Har fått mig att tänka vad man egentligen köper för fisk i affären. Haft tur och hittat lite viltfiskade jämtlandsrödingar i frysdiskarna. Det här får mig mer motiverad att ta några fler matfiskar från mina egna turer, det är ju så sällan man faktiskt har kvar någon fisk.
                  Dock så har vi Becquerel problem i tjärnarna hemmavid, men sluta äta fisk kan man ju inte göra tycker jag.
                  Jag dom senaste åren noterat att många är som du, ovetande. Personligen anser jag kemikalier vara det största miljöhot vi har att kämpa mot. Undrar du vad kemikalier är kolla dessa trådar.

Det finns fler under samma kategori:

Men åter till länken om den farliga fisken:
                  Giftet samlas i de feta fiskarna, strömmingen och laxen, och när vi äter fisken följer giftet med. Forskarna varnar för att tusentals svenskar riskerar att drabbas av sjukdomar, barn kan få lägre intelligens och männen få försämrad fertilitet.
                  Om nu fisken är så giftig så att vi kan bli sjuka av att äta en liten fisk ! Barnen får sämre intelligens ! och vi män kan förlora vår fertilitet, alltså förmåga att få barn !

Om nu detta stämmer (vilket jag tror) är det så konstigt att vi inte har nån fisk som lax, strömming, sik mfl. Om jah kan drabbas av detta av att ät fisken, hur mår inte då fisken vars koncentration är ca: 50-100 ggr större. Om en man kan drabbas av infertilitet så borde detta innebära att fisken redan är det.

Och vilken fisk gör då nya fiskar ? Den vare ingen som tänkte på

Becquerel problemet kan du glömma, det är så överdrivet så det inte är sant och det är inte ens i samma problemområde som det övriga
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

varför glömma becquerelen?? gör inget om man är försiktig med det heller...fisk med 3-4-5 eller kanske 10 000bq/kg när gränsvärdet ligger runt 1500 är ju inte heller att rekommendera...

Hur mycket kan man äta?
                    Livsmedel som innehåller upp till 300 Bq/kg kan konsumeras i normal omfattning.
                    Livsmedel som innehåller 300-1 500 Bq/kg bör inte konsumeras oftare än någon gång i veckan.
                    Livsmedel med högre halter bör inte konsumeras mer än några gånger per år.
                    Livsmedel med halter över 10 000 Bq/kg bör man inte äta alls.
                    Senast ändrad av byggarn; 2012-11-25, 16:47.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 331 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art