Avundsjuka inom sportfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avundsjuka inom sportfisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

De kan ju lika gärna säga att det är avundsjuka som får folk att åka till en främmande fiskeplats bara för att de sett andra få fina fiskar där.

Både fel att tro sig äga ett vatten som att alla ska fiska på samma ställen. Även c&r innebär ju ett fisketryck och kända sportfiskeplatser drar även till sig matfiskare.
    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Klart det är värdelöst om man är van vid att fiska vid sin lilla sjö varje vecka och helt plötsligt så är den full med båtar, fiskar dock bara i havet så har inte riktigt det problemet.
      Hade aldrig talat om för någon om jag hittat en sjö med grymt bestånd i.
      -----------PB's!-----------
      Gädda 8,7 kg
      Harr 0,5 kg
      Abborre 0,8 kg
      Torsk 2,4 kg
      Havsöring 3,5 kg
      Näbbgädda
      Strömming
      Mört
      Skrabb

Kommentera

Herman, det du sa var att jag inte kan kalla mig sportfiskare för att jag använde ord som byfåne osv. Samt att jag delade med mig av alla fiskehotspots för att jag var sponsrad. Det var det enda jag kommenterade.

Hej Pera!
        Nej du får ursäkta mig men jag vet tyvärr inte vem du är och tyvärr inte heller vad du anser om bloggande. En utav dom videos jag postat kan jag hålla med om att så länge man känner vattnet mycket väl så kan man kanske ana om vart det är. Att ta för givet att det är en stor anledning till att fisketrycket har ökat på grund av en 10 sek lång videosekvens tycker jag dock är väldigt långsökt. Dessutom var inte det den enda sjö jag besökte i somras, långt ifrån. Jag nämner heller aldrig några namn och känner man sig inte träffad av ordet avundsjuk behöver man heller inte ta åt sig... Hoppas att du får ett lyckat fiskeavslut på året!

Mvh Rikard

Kommentera

inte avundsjuk

Valde och skriva ett inlägg på eran blogg för att gratulera er och inte för att jag var avundsjuk. Jag skrev också för att vänligt påpeka att vattnet ni bloggar om inte tål ett för högt fisketryck. Vi som fiskat där tidigare ser ett klart samband mellan ert bloggande och det ökande fisketrycket. Ni har självklart lika stor rätt att fiska där som vi och det enda jag bad om var att visa lite respekt. Sedan utan att svara på bloggen lägga ut mitt medelande på fiskesnack med rubriken "Avundsjuk sportfiskare" tycker jag är märkligt eller är det så att du gör allt för att få uppmärksamhet till din blogg? Om du inte tror att det du skriver om i bloggen påverkar eller gör folk nyfikna förstår jag inte syftet med att ha en blogg! Min förhoppning var att föra en sansad diskusion med dig på bloggen för att upplysa dig om problemet inte att bli "uthängd" som avundsjuk på Fiskesnack.
          Marcus

Kommentera

Ja du Rikard..
            Då har du ju misslyckats med vad du skrev då kl 17,16.
            Garanterar att en hel del känner igen sig på filmen, vet åtminstone tre ekipage som började fiska hårt där nere pga bloggen.
            Men du är inte den förste som sålt sig för en tröja och några paket jigg...

//Pera
            Senast ändrad av PEROITO; 2012-11-21, 23:35.

Kommentera

Nu i höst såg jag en äldre man ute och trolla i "mitt hemmavatten" en lite sjö där man inte ser någon fiska så ofta. Min första tanke var, 'hoppas han släpper tillbaka gäddorna' Träffade han senare på dagen då vi tog upp båten samtidigt, snackade lite om hur fisket har varit och han berättade att han tagit en 11 kg gädda för inte sålänge sedan. Jag var säker på att den var klubbad! När jag lastade ur båten frågade han 'är det där en återhämtnings säck? (karp säck)' Shockad att han ens visste vad det var svarade jag Ja. Och han blev glad att se mig använda en sådan. Gubben är ca 65 år, några dagar senare satt vi i samma båt! Någon avundsjuka var det inte tal om! Hur det ens går att vara avundsjuk inom fiske begriper jag inte, sist jag var avundsjuk var då klasskompisen hade fått sin första cykel före mig!

Kommentera

Tjena, går antagligen lite OT här men vad gör det om 100 år?

Kikade in på din blogg för första gången idag. Kan förstå folk om de nu blir avundsjuka. Du får, som det verkar, mycket fisk. Jag blir personligen inte avundsjuk på ditt fiske, kul för dig!

Jag stör mig på en helt annan sak, det är hur du redigerar in döskallar på dig själv. Brinnande döskallar, konstiga döskallar, någon stor döskalle i hela bilden. Herregud, sjukt töntigt enligt mig.

Lycka till med döskallarna!

Mvh, Jens

Edit: Här är vad jag menar: http://fishseekers.files.wordpress.c...11/skalle1.jpg
                Senast ändrad av Jempajens; 2012-11-22, 12:28.

Kommentera

jag blir lite avundsjuk då folk drar stor fisk. Är det fel i det?
                  Jag hiver dock inte ur mig elaka kommentarer pg a det faktum iofs....
                  Men nog måste ni andra å bli lite avundsjuk då någon i era trakter t ex drar en 10+ samtidigt som ni fiskade på en annan sjö, säkert bara nån mil bort och fick 4 slipsar på 12 timmar?

Kanske lite OT, men det är så många som vill framhäva att de inte är avundsjuka. Är avundsjuka en dödssynd, eller?
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                    Kanske lite OT, men det är så många som vill framhäva att de inte är avundsjuka. Är avundsjuka en dödssynd, eller?
                    Jupp; http://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_d%C3%B6dssynderna
                    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
                    -Ta med skräpet hem.
                    -Var ödmjuk.
                    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
                    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

En sak jag hänger upp mig på är fokuset på beten, spön och rullar bland de som använder sin blogg för att göra reklam för vissa produkter till pelagiskt vertikalfiske. En hen drös visar glatt upp de stora gösarna de får och talar glatt om vilket spö, rulle, beten, linor osv de använder. Inte heller verkar man fundera så mycket på de andra som fiskar i sjön hur det påverkar fisketrycket och hur folk upplever sina vatten bli överfiskade av folk som annars inte skulle fiska där. Man kör argumenten att: Ja men jag kör c&r så därför är jag sportfiskare och slipper allt ansvar. Många vatten tål inte denna exponering och bara för att en vill göra lite reklam och sälja prylar så behöver inte det ligga i vattnets och sportfiskarnas intresse. Så kan nog tycka det är lite egoistiskt. Bloggarna visar bara upp stora fiskar och vad de är fångade på, men var är texten om upplevelsen, vart är texten om teknik och taktik? Dela med er av era erfarenheter. Det verkar man vara väldigt rädd om vilket jag kan tycka är lite sniket. Unnar man nu folk att fånga fina fiskar vilket många av dessa säger så varför inte dela med sig av detta i sina bloggar och i fisketidningarnas artiklar, för där bjuder man minsann inte på några detaljer om ekolodsinställningar, båtteknik, taktik osv. Personligen försöker jag dela med mig av sådant för att jag vet att det vill folk läsa och lära sig samt även behöver till sitt fiske. För i ärlighetens namn är det ju inte jiggarna och vilken fiskeutrustning du kör som är receptet för ett lyckat verikalfiske. Lär sig folk mer lir de oftast mer medvetna med och kanske tänker på sportfisket på ett annat sätt än att skaffa mat.

Jag ska fortsätta att skriva mer om ekolodsinställningar osv i min blogg som nu varit väldigt inaktiv ett tag då det funnits andra saker i mitt liv som tagit upp tiden än fiske tyvärr. Jag gillar att dela med mig av sådant jag lär mig och tar till mig, varför hålla sånt hemligt lixom? Får folk denna kunskap så kan de testa det i sina vatten och märka att de visst håller fin fisk vilket många vatten gör istället för att åka till de vatten storfräsarna åker i för de vet de innehåller stor fisk. Fiskar man fel spelar det ingen roll vart man fiskar lixom.

Lite tankar bara, men de är kanske lite obekväma för en del så jag får nog snart höra att jag är avundsjuk
                      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 024 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art