Klart fiskarna lider lite av catch and release. Det ar ngt vi maste acceptera. Sluta fiska annars. Dock tror jag fiskarna valjer liv framfor dod. Nar det galler andras vatten osv sa tycker jag sa har: jag var ute med Jonas VJ guru pa abu och fiska i sommras. Han korde baten och drog en nio kilos gosta och en atta kilos gosta. Jag fick tva femmor. Jag hade skamts om jag tagit de tva stora. Jag gjorde nada bara slappte ner en jigg pa ratt djup. Efter ha fiskat pa Jonas vatten sager min etik mig. Ska jag fiska dar sjalv sa ringer jag honom och fragar om lov? dessutom har jag inte hittat vattnet sjalv sa da bloggar jag inte om det. Det storsta problemet med de flesta sportfiskare ar att de har sa svart att ge andra cred. Akte du rakmacka till din dromfisk och skriver om den pa natet sa ska du fan erkanna att det var rakmacka och ge CRED. Sjalv ar jag inte intesserad av rakmackor jag brinner for att hitta mina egna stallen och undrar alltid vad som finns bakom nasta udde osv. Till ngt helt annat men anda ngt som hanger ihop med denna debatt sa vill jag ge cred till zonker som gor sa sjukt fina beten men han saknar helt ego och kan saga att mb79 har gjort gummidelen av hans beten och hylla mb79 som sveriges gummikung. Det ar fan sa det ska funka helt generellt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Avundsjuka inom sportfisket?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jns Visa inläggJag är ganska frispråkig av mig och kommer vara så även här. Det finns många byfånar/infödingar där ute som måste inse att det har skett en enorm utveckling av det här fisket ( främst vertikal ) på senare år. I och med att tekniken har utvecklats och fler och fler utövar denna sorts teknik får man också räkna med att fler sportfiskare besöker "era" sjöar. Det är inte bara "er" sjö som det blir högre tryck i...
Jag mottog ett mail för ett tag sen som löd följande:
"Grattis till en fin fisk! men snälla sluta nu och lägga ut bilder och skriv om varje fisketur på den aktuella sjön den tål inte det fisketrycket som ni skapat med er blogg! I söndags var det 7 el 8 trailerekipage där, området är som ni vet begränsat att fiska på. Vi har fiskat där i 10 år ser ett klart samband med era blogginlägg och det ökande fisketrycket. Så snälla sluta annars blir det som på "*****" med 10-15 trailar varje helg"
Avundsjukan lyser igenom så klart att man bara kan skratta. För det är avundsjuka det handlar om, jag personligen missunnar aldrig en annan person att fånga en stor fin fisk, oavsett om det är i mitt hemmavatten eller inte? Snarare tvärtom, jag glädjs andras lycka inom detta gemensamma intresse. Precis som många andra inom sportfisket ligger även vi lågt med vilka sjöar vi fiskar i, om någon lyckas lista ut vilken sjö vi är i på något av korten vi har på bloggen blir jag förvånad. Varje gång någon uttrycker sig i orden "vår sjö" eller "har fiskat i 10 år" blir jag lika förvånad över hur dessa människor verkar anse sig ha mer rätt att fiska i sjön än någon annan.
Många inom "sportfisket" måste lära sig att bli mer ödmjuka och glädjas åt andras lyckofångster. Personligen har jag fiskat sedan jag var ca 10 år om man bortser från dom dagarna jag satt och metade med morfar på bryggan. Jag fångade min första 10+ gädda när jag var 13 år och har fiskat det mesta, från att meta ål till att trolla lax på Vättern ( vilken parallell det blev ) men anser mig ha hyfsad erfarenhet. Med detta vill jag inte måla upp mig själv på någon piedestal. Däremot har jag aldrig varit rädd för att ta med mig nytt folk ut på sjön och dela med mig av mina erfarenheter samt lära dom det jag kan i förhoppning om att han/hon ska få ett bättre fiske som ska glädja dom precis som mig. Med detta menar jag inte att man ska skicka ut koordinater och exakt hur / vad man ska fiska med men sluta för f*n häng läpp för andras framgång!
Många ser det som att man "trängs" på sjön och alla bara sliter upp all fisk i sjön. Faktum är ju att alla är där på samma förutsättningar och vill göra precis samma sak som ni, fånga drömfisken. Se det istället som att ni är t.ex. 10, 15 båtar som delar samma intresse, åk fram och bjud på en kopp kaffe, snacka lite skit och dela era erfarenheter istället för att vara bittra.
Nu vet jag att det inte är just inom sportfiske detta uppstår men jämför man med t.ex. jakten så har jag aldrig sett maken på så mycket avundsjuka själar.
Nyligen så postade fisheco.se ett kort inlägg om dennes framgång, och givetvis fanns det en bitterf***a där ute som var tvungen att häva ur sig ett och annat, jag kräks på sånt... Vad tycker ni?
Mvh Rikard @ fishseekers.se
Alla mynt har både framsida, baksida och kantsida. Skulle avundsjukan vara ett mynt då skulle det myntet ha minst tusen sidor....
År av fiske har lärt mig att den "Hot Spot", heta, hemliga fiskeplats som bara jag själv känner till den är min egen! Berättar jag om min "Hot Spot" i största förtroende för någon annan fiskare....då dröjer det inte längre än tills solen har gått ner innan min egen fiskeplats är hundra andra fiskares....
Nothing is forever!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2012-11-23, 16:11.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggÅr av fiske har lärt mig att den "Hot Spot", heta, hemliga fiskeplats som bara jag själv känner till den är min egen! Berättar jag om min "Hot Spot" i största förtroende för någon annan fiskare....då dröjer det inte längre än tills solen har gått ner innan min egen fiskeplats är hundra andra fiskares....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
2025-02-17, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 208 visningar
1 gilla
|