Avundsjuka inom sportfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avundsjuka inom sportfisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Avundsjuka inom sportfisket?

Jag är ganska frispråkig av mig och kommer vara så även här. Det finns många byfånar/infödingar där ute som måste inse att det har skett en enorm utveckling av det här fisket ( främst vertikal ) på senare år. I och med att tekniken har utvecklats och fler och fler utövar denna sorts teknik får man också räkna med att fler sportfiskare besöker "era" sjöar. Det är inte bara "er" sjö som det blir högre tryck i...
    Jag mottog ett mail för ett tag sen som löd följande:

"Grattis till en fin fisk! men snälla sluta nu och lägga ut bilder och skriv om varje fisketur på den aktuella sjön den tål inte det fisketrycket som ni skapat med er blogg! I söndags var det 7 el 8 trailerekipage där, området är som ni vet begränsat att fiska på. Vi har fiskat där i 10 år ser ett klart samband med era blogginlägg och det ökande fisketrycket. Så snälla sluta annars blir det som på "*****" med 10-15 trailar varje helg"

Avundsjukan lyser igenom så klart att man bara kan skratta. För det är avundsjuka det handlar om, jag personligen missunnar aldrig en annan person att fånga en stor fin fisk, oavsett om det är i mitt hemmavatten eller inte? Snarare tvärtom, jag glädjs andras lycka inom detta gemensamma intresse. Precis som många andra inom sportfisket ligger även vi lågt med vilka sjöar vi fiskar i, om någon lyckas lista ut vilken sjö vi är i på något av korten vi har på bloggen blir jag förvånad. Varje gång någon uttrycker sig i orden "vår sjö" eller "har fiskat i 10 år" blir jag lika förvånad över hur dessa människor verkar anse sig ha mer rätt att fiska i sjön än någon annan.
    Många inom "sportfisket" måste lära sig att bli mer ödmjuka och glädjas åt andras lyckofångster. Personligen har jag fiskat sedan jag var ca 10 år om man bortser från dom dagarna jag satt och metade med morfar på bryggan. Jag fångade min första 10+ gädda när jag var 13 år och har fiskat det mesta, från att meta ål till att trolla lax på Vättern ( vilken parallell det blev ) men anser mig ha hyfsad erfarenhet. Med detta vill jag inte måla upp mig själv på någon piedestal. Däremot har jag aldrig varit rädd för att ta med mig nytt folk ut på sjön och dela med mig av mina erfarenheter samt lära dom det jag kan i förhoppning om att han/hon ska få ett bättre fiske som ska glädja dom precis som mig. Med detta menar jag inte att man ska skicka ut koordinater och exakt hur / vad man ska fiska med men sluta för f*n häng läpp för andras framgång!
    Många ser det som att man "trängs" på sjön och alla bara sliter upp all fisk i sjön. Faktum är ju att alla är där på samma förutsättningar och vill göra precis samma sak som ni, fånga drömfisken. Se det istället som att ni är t.ex. 10, 15 båtar som delar samma intresse, åk fram och bjud på en kopp kaffe, snacka lite skit och dela era erfarenheter istället för att vara bittra.

Nu vet jag att det inte är just inom sportfiske detta uppstår men jämför man med t.ex. jakten så har jag aldrig sett maken på så mycket avundsjuka själar.
    Nyligen så postade fisheco.se ett kort inlägg om dennes framgång, och givetvis fanns det en bitterf***a där ute som var tvungen att häva ur sig ett och annat, jag kräks på sånt... Vad tycker ni?

Mvh Rikard @ fishseekers.se

Avundsjuka finns alltid min gode Rille.
    Jag håller med dig om din text!

Men, tror inte det är så mkt man kan göra, än att vara sig själv och säga vad man tycker. Precis som du gör nu.
    Jag har åsikter om väldigt mycket, och är precis som du, men har i vissa fall insett att endel bara är mindre begåvade (eller om det är jag som är?!).

Jag önskar dig iaf ett sablarns lycka till med fisket och livet! Så ses vi vad det lider!

Allt gott!

//Klas
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Måste nog säga att jag förstår båda parter

Men inget att hänga läpp över eller ens ta sig tiden till att kommentera som denna gjort.
      Dem flesta strävar åt ett o samma håll dvs C&R så drömdisken fins där för oss andra att få

- - - Uppdaterad - - -

*drömmfisk och finns*
      Ursäkta mitt polska ursprung, kan bli lite stavfel titt som tätt
      Ut på tur, ALDRIG sur

Kommentera

Allt har kanske inte enbart med avundssjuka att göra. Jag kan ha full förståelse för att man kan bli uppgiven och bitter i fall där man har haft sitt smultronställe för sig själv, eller i en mindre krets, för att sedan genom exponering på olika vis, får trängas. Jag tänker på Blekinges gäddor som knappt ingen fiskade efter för 15-20 år sedan och de som gjorde det var förmodligen jättenöjda med att ha arkipleagen för sig själva. Nu är det kölapp till vikarna som gäller.
        Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Jag vill inte säga att du gör fel som visar dina fiskeplatser men vet med facit i ryggen hur det kan gå när man är öppen med vart man fiskar och får stor fisk. Den som inte tror att ett stort fisketryck kan förstöra beståndet av stor fisk i ett vatten är bara dum. Personen som skrivit mailet visar ingen som helst avundsjuka och det är förunderligt att vissa använder det ordet varje gång någon försöker få ett vatten att fortsätta producera stora fiskar. Samma sak gäller när någon beklagar sig över att se en monsterfisk ihjälslagen, då ska alltid någon besserwisser kasta ur sig ordet "avundsjuk".

Som sagt, att dela med sig är en positiv egenskap, men så även att försöka skydda beståndet i sitt favoritvatten.
          Så jag håller med KaggeBagge om att båda parter har delvis rätt. Men försök att sluta använda ordet avundsjuka för lättvindigt, det är skillnad på att vilja försöka skydda något och att vara avundsjuk.

Kommentera

jag håller nog helt med dig, dom allra flesta kör väl också C&R så jag ser inte problemet.
            en annan sak jag tycker är ännu löjligare är folk som aldrig någonsin talar om var dom tar en fisk, eller ljuger om det, hur tänkte man då?

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Jag vill inte säga att du gör fel som visar dina fiskeplatser men vet med facit i ryggen hur det kan gå när man är öppen med vart man fiskar och får stor fisk. Den som inte tror att ett stort fisketryck kan förstöra beståndet av stor fisk i ett vatten är bara dum. Personen som skrivit mailet visar ingen som helst avundsjuka och det är förunderligt att vissa använder det ordet varje gång någon försöker få ett vatten att fortsätta producera stora fiskar. Samma sak gäller när någon beklagar sig över att se en monsterfisk ihjälslagen, då ska alltid någon besserwisser kasta ur sig ordet "avundsjuk".

Som sagt, att dela med sig är en positiv egenskap, men så även att försöka skydda beståndet i sitt favoritvatten.
              Så jag håller med KaggeBagge om att båda parter har delvis rätt. Men försök att sluta använda ordet avundsjuka för lättvindigt, det är skillnad på att vilja försöka skydda något och att vara avundsjuk.
              Min mening är absolut inte att försöka framstå som någon besserwisser, det tycker jag texten förklarar. Jag skriver också att man ska absolut inte behöver dela ut koordinater för att dela med sig av erfarenheter, just för att slippa trampa någon på tårna. Det beskrivs ju också att vi gör just detta, jag kan bara tala för mig själv när jag säger att vi är mycket noga med att man ej ska kunna utvisa från kort osv vart någonstans vi är.

Kommentera

Här uppe har vi det så bra att det finns utländska gäng som läser bloggar och fångstrapporter och åker dit och slår ihjäl precis all fisk de fångar. Det tycker jag är skitkul.....

Har ingenting med avundsjuka att göra när man vill ha ett lågt fisketryck där man själv fiskar.

Kommentera

Hittar inte nått som har med avundsjuka och göra i det där, bara en person som är orolig för sitt hemvatten.

Hittar man ett fint vatten som är i ett område där folk fiskar kontinuerligt, tycker jag att det är rent ut sagt respektlöst och inte respektera vad de som bor där har för åsikter. Inte skulle jag vilja ha högt fiske tryck i en fin sjö som man själv fiskar i och en massa båtpimplare som kommer dit och mer eller mindre tömmer sjön. Visst C&R i all ära men vad kan du ge för garantier att alla som googlar fram din blogg just utövar C&R.

Lite mer respekt för folket som bor runt fiske vattnet, det är oftast vi fiskare som är gäster och ska ta hänsyn till lokalbefolkningen inte tvärt om. Om man nu inte drabbats av storhetsvansinne.

Behöver inte namnge sjöarna i bloggarna nämn området, respektera vad lokalbefolkningen tycker.
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
                    Jag är ganska frispråkig av mig och kommer vara så även här. Det finns många byfånar/infödingar där ute som måste inse att det har skett en enorm utveckling av det här fisket ( främst vertikal ) på senare år. I och med att tekniken har utvecklats och fler och fler utövar denna sorts teknik får man också räkna med att fler sportfiskare besöker "era" sjöar. Det är inte bara "er" sjö som det blir högre tryck i...
                    Jag mottog ett mail för ett tag sen som löd följande:

"Grattis till en fin fisk! men snälla sluta nu och lägga ut bilder och skriv om varje fisketur på den aktuella sjön den tål inte det fisketrycket som ni skapat med er blogg! I söndags var det 7 el 8 trailerekipage där, området är som ni vet begränsat att fiska på. Vi har fiskat där i 10 år ser ett klart samband med era blogginlägg och det ökande fisketrycket. Så snälla sluta annars blir det som på "*****" med 10-15 trailar varje helg"

Avundsjukan lyser igenom så klart att man bara kan skratta. För det är avundsjuka det handlar om, jag personligen missunnar aldrig en annan person att fånga en stor fin fisk, oavsett om det är i mitt hemmavatten eller inte? Snarare tvärtom, jag glädjs andras lycka inom detta gemensamma intresse. Precis som många andra inom sportfisket ligger även vi lågt med vilka sjöar vi fiskar i, om någon lyckas lista ut vilken sjö vi är i på något av korten vi har på bloggen blir jag förvånad. Varje gång någon uttrycker sig i orden "vår sjö" eller "har fiskat i 10 år" blir jag lika förvånad över hur dessa människor verkar anse sig ha mer rätt att fiska i sjön än någon annan.
                    Många inom "sportfisket" måste lära sig att bli mer ödmjuka och glädjas åt andras lyckofångster. Personligen har jag fiskat sedan jag var ca 10 år om man bortser från dom dagarna jag satt och metade med morfar på bryggan. Jag fångade min första 10+ gädda när jag var 13 år och har fiskat det mesta, från att meta ål till att trolla lax på Vättern ( vilken parallell det blev ) men anser mig ha hyfsad erfarenhet. Med detta vill jag inte måla upp mig själv på någon piedestal. Däremot har jag aldrig varit rädd för att ta med mig nytt folk ut på sjön och dela med mig av mina erfarenheter samt lära dom det jag kan i förhoppning om att han/hon ska få ett bättre fiske som ska glädja dom precis som mig. Med detta menar jag inte att man ska skicka ut koordinater och exakt hur / vad man ska fiska med men sluta för f*n häng läpp för andras framgång!
                    Många ser det som att man "trängs" på sjön och alla bara sliter upp all fisk i sjön. Faktum är ju att alla är där på samma förutsättningar och vill göra precis samma sak som ni, fånga drömfisken. Se det istället som att ni är t.ex. 10, 15 båtar som delar samma intresse, åk fram och bjud på en kopp kaffe, snacka lite skit och dela era erfarenheter istället för att vara bittra.

Nu vet jag att det inte är just inom sportfiske detta uppstår men jämför man med t.ex. jakten så har jag aldrig sett maken på så mycket avundsjuka själar.
                    Nyligen så postade fisheco.se ett kort inlägg om dennes framgång, och givetvis fanns det en bitterf***a där ute som var tvungen att häva ur sig ett och annat, jag kräks på sånt... Vad tycker ni?

Mvh Rikard @ fishseekers.se
                    På min tid kallade ingen som gjorde anspråk på att vara sportfiskare andra fiskare för byfånar/infödingar eller bitterf****r. Jag tycker inte att man ska göra det nu heller.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 952 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art