Olof lanserar tumgreppet för gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olof lanserar tumgreppet för gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Olof lanserar tumgreppet för gädda

för er som inte redan har upptäckt detta utomordentliga sätt att avkroka en gädda på.

Många kanske inte frivilligt sätter in fingrar i käften på gäddan, men just vid dess nedre läppspets har den väldigt små tänder. Genom att hålla här och lyfta fisken en aning så gapar gäddan naturligt genom sin egen vikt. Lätt sedan att ta bort krokarna med en tång med högerhanden. För att skydda handen kan man dra ned tröjan lite nedanför tummen alt. använda en handske.

Till skillnad från gälgreppet där man oftast behöver vara två för att kroka av fisken, en hand som håller i gälen och en som öppnar upp gapen genom att lyfta på överläppen (= två händer) och en annan person som krokar av.

Detta grepp är perfekt om man är ute själv, även annars också för den delen.
    Man behöver inte ens lyfta gäddan överbord, räcker med att huvudet är ovanför ytan.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Olof; 2005-01-13, 12:44.

Skaffa en sån här så blir det ändå bättre

Kommentera

Fortsätter nog med gälgrepp, käftöppnare och kroklossare. Känns lite fegare.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Mesigt han använder ju tröja som skydd för fingarna

Kommentera

Ööööh. Nej tack!!! Vad händer ifall gäddan sparkar till när du tar "tumgrepp"

Nej det är nog fortfarande enklare att köra gälgrepp... Ta upp gäddan med gälgreppet och kroka av med den andra handen. När man håller en gädda med gälgreppet så öppnas gäddans mun automatiskt, alltså inga problem!

Kommentera

Nje fortsätter nog med gälgreppet är inte tillräckligt modig för att stoppa in fingrarna i käften
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

1. Håller med Stizo, lite skönt att tappa in handen i munnen.

2. När du har lyft in 10 gäddor blir väl tummen helt söndersliten? För det finns väl ingen normal person som krnglar med hanskar och sådant, blir aldrig tid för det

3. Fungerar bara till Smågäddor?

Kommentera

när man håller gäddan i gälgrepp så öppnas ju munnen lite halvt, tillräckligt mycket för att man ska komma åt med tången. det såg faktiskt rättså ballt ut det där men jag fortsätter nog också med gälgrepp/lipgrip.

Kommentera

jadu på en liten herre på kilot eller däromkring, visst visst... men ALDRIG att jag skulle in tummen på en madam på 5+ nejdu! lipgrip eller håv för min del gälgreppet gillar jag inte heller, inte sen jag fick mitt långfinger slajsat av en elak gumma...
                  Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Jo tack, provade på en 1 kilos förra sommaren. Minns fortfarande hur ont det gjorde, höll på att bli ett "halva tummen grepp" om du förstår vad jag menar . Gäddan började sprattla och där satt min tumme, som i ett skruvstäd. Gälgreppet går också att misslyckas med om man inte är van, håven slår allt!
                    Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art