Rätt att beslagta utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rätt att beslagta utrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Aardwolf, tror du har helt rätt. Vad det gäller redskapen, om jag fattat det rätt, auktion, stålarna tillbaks till stadskassan.

Kommentera

Hur i h.e går detta ihop då.

Olaga fiske ger max 6 månaders fängelse. Men ändå så kan en tillsynsman kvarhålla en tjuvfiskare på platsen?

Kommentera

Jo, det är sant. Aldrig bra att vara kriminell, men om du tjuvfiskar och hamnar i fängelse, då lär det vara för att du trålar i Vänern utan tillstånd och inte för att du kanske glömt köpa eller inte visste om att man behövde fiskekort, eller helt enkelt struntade i allt.

Kommentera

Beträffande beslagtagen utrustning eller varor.

I samband med en fällande dom fastställes även om utrustningen skall anses förverkad. I så fall tillfaller den Staten annars återfås den när domen vunnit laga kraft. Staten förättar regelbundet auktioner av beslagtaget och förverkat material. Köpesummorna tillfaller statskassan. Vid ringa brott brukar inte beslag vara regel men kan naturligtvis förekomma. Vid upprepad, grov eller på annat sätt hänsynslös förseelse är beslag vanligt.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det där med att beslagta bilen låter mycket överdrivet, de brukar ju som regel inte ens beslagta bilen från rattfyllerister, och det är aningen mer befogat om man säger så...
            Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

o ni som säger att bira e gött o ha ute me båten. tänk på att de e olagligt att va full ute på vattne också.... fast snusa kan ni ju alltid göra. usch för de
              //Me

Kommentera

ska man snusa istället för att drick öl lr?? Tycker att det är överdrivet att beslagta folk utrustning om man fiskat på ett ställe där fiskeförbund råder om man ej vet om det. jag skulle aldrig lämna ifrån mig min utrustning iaf hehe

Kommentera

Enligt mitt papper från länstyrelsen så får jag ta egendom i beslag enligt 47 § första stycket fiskelagen, samt att utföra undersökning av fiskeredskap, fisksump samt få tillträde till fartyg där fisk och utrustning för fisket förvaras, men därimot kan jag ej begära att få titta i bilen eller stängda väskor på land.
                  Jag har aldrig haft problem med att tillkalla polisen, de har alltid kommit men det kan ta lite tid därimot.
                  När sen åklagaren lägger ner på grund av bristande bevis eller att det inte är något brott eller av någon annan orsak (de vill gärna lägga ner såna här utredningar) överklaga till till överåklagaren. Det har alltid hjälpt oss, fallet har då tagits upp på nytt och de skyldiga har blivet dömda till dagsböter.
                  Tumlaren
                  trolling är livet

Kommentera

Etuna Alex, det är din skyldighet att ta redan på regler innan du börjar fiska, ditt svepskäl är fö standard...alla kör med det. Rätten hör det varje gång.

Fisketillsynsområde; Fiskevatten inom Stockhoms stad, TDA-kortets vatten, havsöringsåar med fredningsområden inom Stockholms län

Befogenheter för Fisketillsynsman Sthlms län; "att enligt 34§ fiskelagen(1993:787) få tillträde till fartyg, fordon, områden,anläggningar,byggnader,lokaler och andra utrymmen där fisk och utrustning förvaras eller hanteras för att där göra undersökningar och ta de prover som behövs samt enligt 47§ samma lag ta egendom i beslag"

Kommentera

Det där låter lite som att det är riktat till yrkesfiskare, och där är straffen ganska höga om de blir dömda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art