Jag redogör bara för fakta...angående större befogenheter än polis, det är vad poliser själv sagt till mig. Det gäller vid genomsökande av tex fartyg, där om jag fattat det rätt polis behöver tillstånd...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rätt att beslagta utrustning?
Collapse
X
-
Håler med föregående talare, sluta drömma. SÅ stora möjligheter har man inte. Och genomsöka utrymmen... visst, till en viss gräns. Men är utrymmet låst måste vi tillkalla polis. Detta gör ju att möjligheterna minskar något... för är man mitt i skogen i värmland (som jag är) och polistätheten är nästan noll... hur lätt är det då att få dit en snut för att undersöka en misstänkt tjuvfiskare??? :-(
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AndreasSom jag tidigare skrivit så är jag ingen juridikexpert, men den allmänna rättigheten att få fasthålla någon, måste väl stå i relation till brottet? Detta såg jag på nyheterna för något år sedan eller två, då någon privat, kvarhållit en snattare. Bråk uppkom och det slutade med att privatpolisen var lite (ganska ) för hårdhänt mot snattaren, i relation till vilket brott det handlade om. Polisen i inslaget poängterade att man inte ska göra så som hobbypolis, eftersom det kan vara farligt både för skurken och hobbypolisen.
Tror inte fängelse finns i straffskalan för snatterier. När snatteriet blir så dyrt att det kan leda till fängelse är det egentligen stöld.
Kommentera
-
Inte ens en polisman får genomsöka en bil utan beslut ifrån åklagare eller om det finns allvarliga misstanka om grovt brott. EOF
Fisketillsynsmans rätt att beslagta utrustning och att kvarhålla person på platsen tills polis anländer kan jag köpa.
Men som markägare eller annan privatperson så är det väl så att dom inte kan göra ett skit?
Ang rätt för envarsgripande så har man rätt att göra det så länge det gällande brottet ger minst två års fängelse i lagboken.
Spöfiske ger?
Kommentera
-
Kjell.Silbersky
Ursprungligen postat av AardwolfInte ens en polisman får genomsöka en bil utan beslut ifrån åklagare eller om det finns allvarliga misstanka om grovt brott. EOF
Fisketillsynsmans rätt att beslagta utrustning och att kvarhålla person på platsen tills polis anländer kan jag köpa.
Men som markägare eller annan privatperson så är det väl så att dom inte kan göra ett skit?
Ang rätt för envarsgripande så har man rätt att göra det så länge det gällande brottet ger minst två års fängelse i lagboken.
Spöfiske ger?
Kommentera
-
Hmm... är på jobbet nu men har en del papper och paragrafer hemma återkommer..annars en story irl...Gamla tillsynaren Kerry J, sthlms ström...beslagtog 100 utrustningar, en kille kände han inte igen vid rättegång 1,5 år senare. Alla andra 99 blev dömda, INGEN fick tillbaks redskapen...enligt den sjöpolis som hade hand om fallen...
Kommentera
-
Här är en länk till Länsstyrelsens förordning angående tillsyningsman
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 084 visningar
1 gilla
|