Rätt att beslagta utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rätt att beslagta utrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag redogör bara för fakta...angående större befogenheter än polis, det är vad poliser själv sagt till mig. Det gäller vid genomsökande av tex fartyg, där om jag fattat det rätt polis behöver tillstånd...

Kommentera

Håler med föregående talare, sluta drömma. SÅ stora möjligheter har man inte. Och genomsöka utrymmen... visst, till en viss gräns. Men är utrymmet låst måste vi tillkalla polis. Detta gör ju att möjligheterna minskar något... för är man mitt i skogen i värmland (som jag är) och polistätheten är nästan noll... hur lätt är det då att få dit en snut för att undersöka en misstänkt tjuvfiskare??? :-(

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas
        Som jag tidigare skrivit så är jag ingen juridikexpert, men den allmänna rättigheten att få fasthålla någon, måste väl stå i relation till brottet? Detta såg jag på nyheterna för något år sedan eller två, då någon privat, kvarhållit en snattare. Bråk uppkom och det slutade med att privatpolisen var lite (ganska ) för hårdhänt mot snattaren, i relation till vilket brott det handlade om. Polisen i inslaget poängterade att man inte ska göra så som hobbypolis, eftersom det kan vara farligt både för skurken och hobbypolisen.
        Man har rätt att göra "envars gripande" på personer som på bar gärning (dvs du har sett honom begå brottet och inte tappat honom ur sikte från det brottet begicks och du griper honom) begått ett brott varpå fängelse finns i straffskalan.

Tror inte fängelse finns i straffskalan för snatterier. När snatteriet blir så dyrt att det kan leda till fängelse är det egentligen stöld.

Kommentera

Det är många som tror här och antar..vad det gäller alla medborgares rätt att ingripa vid brott stämmer det..men det handlade om fisketillsynares befogenheter..

Kommentera

Inte ens en polisman får genomsöka en bil utan beslut ifrån åklagare eller om det finns allvarliga misstanka om grovt brott. EOF

Fisketillsynsmans rätt att beslagta utrustning och att kvarhålla person på platsen tills polis anländer kan jag köpa.

Men som markägare eller annan privatperson så är det väl så att dom inte kan göra ett skit?

Ang rätt för envarsgripande så har man rätt att göra det så länge det gällande brottet ger minst två års fängelse i lagboken.

Spöfiske ger?

Kommentera

Ursprungligen postat av Aardwolf
              Inte ens en polisman får genomsöka en bil utan beslut ifrån åklagare eller om det finns allvarliga misstanka om grovt brott. EOF

Fisketillsynsmans rätt att beslagta utrustning och att kvarhålla person på platsen tills polis anländer kan jag köpa.

Men som markägare eller annan privatperson så är det väl så att dom inte kan göra ett skit?

Ang rätt för envarsgripande så har man rätt att göra det så länge det gällande brottet ger minst två års fängelse i lagboken.

Spöfiske ger?
              Det finns två begrepp i FIFS olaga fiske och olovligt fiske, bägge kan ge fängelse. Som markägare,privat person etc kan du ingripa vid olaga fiske dvs om någon ryckfiskar odyl. Olovligt fiske kan ju bara tillsyningsmannen veta om eftersom en privatperson ej kan kräva att få se fiskekort. Vad gäller tillsyningsmannens rätt att beslagta, är den mycket effektiv (även i Värmland). Är brottet bevittnat/säkerställt eg inget jobb för åklagare går det till tinget.Läggs det ned får personen i fråga vänta länge innan byråkratin är klar och sakerna återlämnas då tillsammans med en fet lapp "brott kan ej styrkas". Borde få de flesta normalt funtade människor att skämmas.

Kommentera

Hmm... är på jobbet nu men har en del papper och paragrafer hemma återkommer..annars en story irl...Gamla tillsynaren Kerry J, sthlms ström...beslagtog 100 utrustningar, en kille kände han inte igen vid rättegång 1,5 år senare. Alla andra 99 blev dömda, INGEN fick tillbaks redskapen...enligt den sjöpolis som hade hand om fallen...

Kommentera

när jag va ute i sjön uttran. där fiskade o så hade man glömt fiskekortet i bilen. o vi hade knappt fiskat så kommer dom fram o säger ifall vi inte slutar fiska så tar vi all er utrustning och båt. tyckte de va grymt överdrivet.
                  //Me

Kommentera

Hunders, säkert i det ditt fall..de ville väl markera..antar att du inte glömmer det nästa gång? ,o)

Kommentera

Här är en länk till Länsstyrelsens förordning angående tillsyningsman

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art