Erfarenheter av Valloxen i Knista? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter av Valloxen i Knista?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenheter av Valloxen i Knista?

Go'kväll allihop.
    Är ny på forumet och hoppas att jag postar i rätt forumdel.

Jag är boende i Knivsta och precis fått för mig att jag ska återuppta en god gammal hobby i form av fiske. Eftersom jag bor alldeles i närheten av sjön Valloxen så känns det som ett bra alternativ.

Då jag ännu inte har någon båt, så har jag bara fiskat från bryggorna vid badplatsen och i viken alldeles nedanför, samt vid bryggan i närheten av brukhundsklubben. Mitt resultat efter sammanlagt 4-5 besök är en liten abborrstackare samt en sänkt radiostyrd båt innehållandes en kräfta. Båda på jigg.

Trasiga leksaken i all ära, men hade nog hoppats mer på en gädda, eller några fler borrar.

Det jag nu undrar är om det finns några Vallox-veteraner här på forumet som kan tipsa lite grand om sjön.
    *Finns det några bättre platser att kasta på från land?
    *Hur ser fisket ut med båt? (känns dumt att köpabåt om fisket är lika uselt överallt)
    *Hur är pimpelfisket/var på sjön finns bra pimpelfiske?
    *Endast en del av Valloxen har fritt fiske, men finns det fiskekort att köpa för andra delar av sjön?

Vore väldigt tacksam om jag kunde få svar på mina frågor. Eller ännu bättre, om det finns något båtägande knivsta-fiskare som har lust att ta med mig på en tur och visa var fisken finns? Jag lovar stå för fika och kanske en hutt - om man gillar sådant.

Mvh
    JahKob

Välkommen ska man väl börja med att säga!

Är själv uppväxt i knivsta och fiskat där lite som yngre från land och även trollat. Sen har jag inte varit där förrän nu för en vecka sedan. Det bästa fisket är på andra sidan bron, mot brunnby, utan tvekan. Att kasta från land har jag själv bara gjort från pepparn/särsta och även vid bron, fått mindre gäddor på sin höjd.

Båt är överlägset, men det jag hört om fiskevattnet är så att det är tre familjer som äger sjömark, och det är bara dom som har "rätt" till den sidan sjön. Har kontakter inom kommunen så ska kolla upp hur det egentligen ligger till då det är väldigt mycket vatten där. Vi trollade iaf på brunnby-sidan sist och det blev 5 gäddor med en topp på 3,3kg, överlägset bäst resultat ger drag som är klassiska röd/vit.

Vinterfisket har jag dessvärre inte koll på alls men det är inte omöjligt att jag provar i vinter om jag får tid över =).

Men får du möjlighet så fiska i Mälaren, betydligt roligare och chansen att få större fisk är mycket större. Men det vore kul att nöta på valloxen och se om det finns någon gammal sak där =).

Lycka till!

Kommentera

Valloxen...bara namnet får det att klappa till ordentligt i högernäven, fick en hel del grov fin abborre där förr vid pimpelfiske...
      ...för dryga trettio år sen...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        Valloxen...bara namnet får det att klappa till ordentligt i högernäven, fick en hel del grov fin abborre där förr vid pimpelfiske...
        ...för dryga trettio år sen...
        Har hört att grova borrar finns kvar dock inget jag själv sett. Mer än en ~5hk som polaren fick. Men det är väl inte så stort härinne .

Kommentera

Fiske i Valloxen

Ursprungligen postat av Thomas.L Visa inlägg
          Har hört att grova borrar finns kvar dock inget jag själv sett. Mer än en ~5hk som polaren fick. Men det är väl inte så stort härinne .
          Tjenare! Jag fiskar ganska mycket i Valloxen och jag tycker att sjön är väldigt bra. Det går bra att fiska från land men då är chansen på abborre störst men vissa dagar är det bra med gädda från land. Vi har som mest fått två gäddor på ett kort pass men med båt går det att få betydligt mer än så. Men har hört det inte ska finna så mycket gös även om dem finns. Det är dybåtten på de flesta ställena och det gillar ju inte fisken så mycket så det gäller att hitta djupkanter med sten o så. Snart blir det ismete, hittills har vi bara fått en gädda men ska ut och nöta mer
          Vi kanske ses på isen då! Men Valloxen tycker jag att ni ska nöta på och hitta era favoritställen.
          Skitfiske på er!
          http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

Fishing for life!

Kommentera

Vi drog ett par pass i höstas och fick upp en kort och fet på 5,7kg. Men inga borrar och inga gösar. Tanken är att prova ismeta men kommer gå ut på praktik om två veckor som är i södertälje så vet inte om jag kommer ha tid. Får gärna uppdatera om du får något större/ovanligt!

Skitfiske!

Kommentera

Jag fick också en kort och fet gädda men hur lång var den du fick på 5,7kg?
              Skitfiske!
              //Allroundfiskarn
              http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

Fishing for life!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar