Baitrunnerfunktion = multirulle :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitrunnerfunktion = multirulle :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Baitrunnerfunktion = multirulle :)

Är det någon här som insett att en multi-rulle faktiskt har baitrunnerfunktion?
    Där kan ju frikopplingen av spolen också ställas in för olika motstånd.

Undrar om det mest är tradition som gett haspelrullen med baitrunner dess särställning?
    Iofs så kan man kanske få svårt lintrassel vid kraftiga drop backs, men en multi borde ju kasta längre...

Nån som orkar filosofera lite kring detta?
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

En haspelrulle har betydligt bättre utväxling mot en multirulle? Samt betydligt lättare att hantera till metet över lag, dock till karpen kan man ju undra. Linminnet gör väl sin del med?

Ursprungligen postat av grindpalm
    Är det någon här som insett att en multi-rulle faktiskt har baitrunnerfunktion?
    Där kan ju frikopplingen av spolen också ställas in för olika motstånd.

Undrar om det mest är tradition som gett haspelrullen med baitrunner dess särställning?
    Iofs så kan man kanske få svårt lintrassel vid kraftiga drop backs, men en multi borde ju kasta längre...

Nån som orkar filosofera lite kring detta?
    sigpic

Kommentera

Jo, det är ju sant, utväxlingen är inte i närheten.

Men tänk ändå vilka kast man skulle få till med 5 oz. sänke, tunn flätlina och en multirulle! Mot horisonten...

Kommentera

Jag tror att ni menar lina/vevvarv och inte utväxling, eller? En rulle med liten spole men med hög utväxling tar in linan saktare än en rulle med låg utväxling men med stor spole.

En multirulle i vanlig storlek (4000-6000) tar ~60cm per varv och en i 7000 storlek tar ~70 cm per varv. En vanlig haspel tar ~70cm per varv och uppemot ~80cm för dem rullarna med extra stor linkapacitet. För mindre fiskar passar multi bra, tycker jag (jag säger så med tanke på att dem simmar inte så fort och då hinner man veva, om fisken simmar mot fiskaren).

Jag har faktiskt bottenmetat flera gånger med multi och det har funkat bra. När man skall göra mothugg antigen vänder man rullen uppåt eller använder man sig av en lösning som håller ruller ovanpå spö i poden (men då går det inte att använda nappalarm). Jag fiskar efter den första metoden. Men för det mesta kör jag med glidande sänke. Antigen använder jag nappalarm eller sätter jag på knarrsignalen. Jag kör med rullar i 6000 och 7000 storlek.
        Senast ändrad av CDan; 2005-01-05, 15:34.
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Cool... nån som vågar testa lite ovanliga strategier!
          Men är det inte risk för lintrassel om trycket mot linan försvinner?
          Har du upplevt det som något problem?

Kommentera

När det gäller multi för det mesta, när jag vevar har jag linan mellan pekfinger och tummen. Detta bara för att ha linan sträckt. När jag bottenmetar använder jag superlina och 1,5-5 m monofil chockspets (detta mest för att kunna kasta bättre och för att stå emot slitage).

Allmänt kan jag säga att jag går många gånger mot strömmen, om du förstår vad jag menar.
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Jag menade vid tillfällen då man får en kraftig drop back och fisken simmar snabbt mot spöt. Då slaknar linan fort och det kan vara svårt att snabbt bli av med linöverskottet. Men det kanske du klarar genom att styra linan mellan fingrarna, själv tycker jag det skulle kännas stressigt och nervöst.

Kommentera

Ursprungligen postat av grindpalm
                Jag menade vid tillfällen då man får en kraftig drop back och fisken simmar snabbt mot spöt. Då slaknar linan fort och det kan vara svårt att snabbt bli av med linöverskottet. Men det kanske du klarar genom att styra linan mellan fingrarna, själv tycker jag det skulle kännas stressigt och nervöst.
                Jag menar likadant alltså att jag håller linan sträck med fingrarna. Det är inte lätt och ibland kan jag göra fel men för det mesta går att rätta till problemen direkt eller efter att jag vevar hem hela linan (alltså jag kastar på nytt på måfå och vevar med detsamma linan tillbaka i lung och ro för att den skall sätta sig rätt igen).

Jag har inte varit med om att inte hinna med att ta in linan, men det kan bero på att fiskarna som jag har fått var inte så stora för att dem skulle simma fort.
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
                  Jag tror att ni menar lina/vevvarv och inte utväxling, eller? En rulle med liten spole men med hög utväxling tar in linan saktare än en rulle med låg utväxling men med stor spole.

En multirulle i vanlig storlek (4000-6000) tar ~60cm per varv och en i 7000 storlek tar ~70 cm per varv. En vanlig haspel tar ~70cm per varv och uppemot ~80cm för dem rullarna med extra stor linkapacitet. För mindre fiskar passar multi bra, tycker jag (jag säger så med tanke på att dem simmar inte så fort och då hinner man veva, om fisken simmar mot fiskaren).

Tänk också på att samtliga Amb Classic/C/C3/C4/C5 kan utrustas med 6,3:1-drev. Det ger dem då en invevning på c:a 71 cm per vev-varv jämfört med "standard"-invevningen 62 cm.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
                    Tänk också på att samtliga Amb Classic/C/C3/C4/C5 kan utrustas med 6,3:1-drev. Det ger dem då en invevning på c:a 71 cm per vev-varv jämfört med "standard"-invevningen 62 cm.
                    Det är sant och egentligen kanske jag skall prova. Jag skall försöka köpa en sådan rulle, men vänstervevad i storlek 6000. När pengarna tillåter, vill jag säga.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 271 visningar