Är det OK att köpa grejor i butiker som säljer nät? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det OK att köpa grejor i butiker som säljer nät?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det OK att köpa grejor i butiker som säljer nät?

Att yrkesfiskare använder nät har jag egentligen inga synpunkter på, Frågan är om det fortfarande finns några sådana småskaliga yrkesfiskare. Jag gissar att de flesta näten säljs till fritidsfiskare. Deras nätfiske gillar jag inte. Men hur ska man förhålla sig till butiker som utan urskillning säljer sportfiskeprylar till den som vill ha sådana och nät och andra rovfiskeredskap till den som efterfrågar det? Ska man inte bry sig? Eller ska man på något vis känna sig medskyldig till näteländet när man gynnar en butik som profiterar på det? Kort sagt: Är det ok för en sportfiskare att handla i en butik som säljer nät?

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Att yrkesfiskare använder nät har jag egentligen inga synpunkter på, Frågan är om det fortfarande finns några sådana småskaliga yrkesfiskare. Jag gissar att de flesta näten säljs till fritidsfiskare. Deras nätfiske gillar jag inte. Men hur ska man förhålla sig till butiker som utan urskillning säljer sportfiskeprylar till den som vill ha sådana och nät och andra rovfiskeredskap till den som efterfrågar det? Ska man inte bry sig? Eller ska man på något vis känna sig medskyldig till näteländet när man gynnar en butik som profiterar på det? Kort sagt: Är det ok för en sportfiskare att handla i en butik som säljer nät?
    Det är väl upp till var och en men så länge det inte är olagligt att fiska med nät så ser jag det inte som ett problem att som sportfiskare handla sportfiskerelaterade produkter hos en butik som även råkar sälja nät.
    Att ta något form av "politiskt avstånd" från en sådan butik känns helt lönlöst. Då är det väl bättre att ifrågasätta butiksägaren om varför denne säljer nät och om de verkligen tjänar så enorma summor på det att de inte har råd att sluta sälja nät?!

Ta Lundgrens som ett exempel. De har ett väldigt unikt utbud av sportfiskerelaterade produkter men säljer även nät och har gjort så sedan butiken grundades. Jag bryr mig inte märkbart att det hänger lite nät innanför dörren och jag kan inte tänka mig att denna business omsätter i närheten av vad de sportfiskerelaterade produkterna gör. Dock handlar det om att tjäna pengar, precis som för alla andra företag.
    Ska jag sluta handla från Lundgrens pga detta? Nej, det tror jag inte...

Om du ska lägga en politisk/moralisk värdering i detta så kan man skjuta hur högt som helst. Hur ser arbetsmiljön/lönerna ut i den Kina-fabrik som masstillverkar alla beten/spön/kläder som du och jag använder i vårt sportfiske? Gissar att ABU, CWC, BIOS och alla andra stora tillverkare/grossister osv använder billig arbetskraft för att på så sätt få till billigare produkter = högre marginal = högre vinster!

Är det verkligen rätt att vi sportfiskare handlar dessa produkter? Ska vi känna oss medskyldiga till dåliga arbetsförhållanden i tredje världen när vi gynnar ett företag som profiterar på det?

Tunga grejer... :/

Kommentera

Varför skulle det inte vara OK?
      De som efterfrågar en viss typ av produkter kommer skaffa det ändå.
      Och ser hellre att de butiker som finns får finnas kvar än att bojkotta dom för att dom säljer något som man inte gillar.
      Det enda det kommer leda till är att det bara blir ett fåtal stora butiker kvar plus internetbutiker vilket knappast gynnar oss som konsumenter.

Ett bättre sätt att påverka än att skits i att köpa där är att bli en bra och togen kund och sedan framför du dina åsikter.
      För en bra kund som påpekar något har bra mycket större möjlighet att påverka än den som bojkottar för att du säljer en viss produkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
        Om du ska lägga en politisk/moralisk värdering i detta så kan man skjuta hur högt som helst. Hur ser arbetsmiljön/lönerna ut i den Kina-fabrik som masstillverkar alla beten/spön/kläder som du och jag använder i vårt sportfiske? Gissar att ABU, CWC, BIOS och alla andra stora tillverkare/grossister osv använder billig arbetskraft för att på så sätt få till billigare produkter = högre marginal = högre vinster!

Är det verkligen rätt att vi sportfiskare handlar dessa produkter? Ska vi känna oss medskyldiga till dåliga arbetsförhållanden i tredje världen när vi gynnar ett företag som profiterar på det?

Tunga grejer... :/
        Bra att du tog upp just det. Naturligtvis så ska vi känna oss medskyldiga, oavsett vad det är vi köper, när vi handlar sjukt billigt på grund av att någon utnyttjar fattiga stackare, korrupta regimer och obefintliga miljölagstiftningar i andra länder. Det var inte helt fel när de fortfarande skruvade ihop de flesta rullarna vi använde här i landet även om vi då inte kunde ligga på samma konsumtionsnivå som vi tillåter oss att göra idag. Eller menar du att taskiga förhållande är OK så länge de råder någon annanstans? Knappast, va?

Kommentera

Om du funderar i dom banorna finns inte mycket kvar i butikerna du kan handa

Kineserna tycker det är för dyrt att tillverka hemma på grund av lönerna så snart får vi nog vänja oss vid att det står made in något afrikanskt land på våra fiskeprylar, Abu har redan börjat med American Samoa på vissa rullar.

Själv har jag ingen åsikt om dåliga löner bara dåliga material...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

Kineserna tycker det är för dyrt att tillverka hemma på grund av lönerna så snart får vi nog vänja oss vid att det står made in något afrikanskt land på våra fiskeprylar, Abu har redan börjat med American Samoa på vissa rullar.

Hmmm... jag tror att jag fortsätter att nöta på mina gamla cardinaler som är ihopskruvade i Sverige någon gång tidigt sjuttiotal (utom C4:orna som är Made in Japan). Själv är jag kanske litet udda men jag tycker faktiskt att man ska fundera och bry sig och inte bara tycka att allt är OK om man själv kan få bra grejor billigt.

Kommentera

Eller menar du att taskiga förhållande är OK så länge de råder någon annanstans? Knappast, va?
              Taskiga förhållanden är aldrig rätt. Det tycker väl ingen sunt tänkande människa? Det är dock den värld vi lever i och dilemmat är ju extremt svårt... vad händer om vi INTE konsumerar? Får dessa fabriksarbetare det bättre eller sämre då? Hur kan vi tillsammans förbättre för dessa människor? Jag tror inte bojkott är rätt väg att gå...

Jag personligen funderar inte särskilt mycket i de banorna för då skulle man precis som du säger inte kunna handla en enda pryl. Jag reflekterade över TS frågeställning gällande nät och drog en parallell till övriga (sportfiske)industrin.

Ingen åsikt var väl att ta i? Nog fan tycker du NÅGOT iaf!? Sen kanske du bryr dig mer om materialvalet än om lönerna men det är en annan sak...

Hmmm... jag tror att jag fortsätter att nöta på mina gamla cardinaler som är ihopskruvade i Sverige någon gång tidigt sjuttiotal (utom C4:orna som är Made in Japan). Själv är jag kanske litet udda men jag tycker faktiskt att man ska fundera och bry sig och inte bara tycka att allt är OK om man själv kan få bra grejor billigt.
              Det här är ju problemet om man nu ska göra ett statement och bli "trädkramare". Förstå mig rätt, jag tycker det är bra att människor tänker till men samtidigt är ju frågan om du gynnar de individer du tänker på när du vägrar köpa nytt och bara fiska med gamla "Made in Sweden"-grejer. Klart att de stora elefanterna tjänar mest på att du konsumerar men om du (och alla andra) slutar köpa prylar, vad händer då? Får dessa tredje världens industriarbetare någon lön/mat överhuvudtaget?
              Du får ju dessutom inte använda några nya, fräcka prylar och det i sig är ju sjukt tråkigt!

Kommentera

Mja,nu tror jag inte riktigt på det där tillväxttänket och att vägen till lycka går genom att hela tiden och till varje pris öka konsumtionen. Vem som helst som sätter sig och reflekterar över detta inser ganska snart att det är en i grunden ohållbar modell. Ungefär som kedjebrev. Därför är det en smula deprimerande att de som styr våra öden har satsat allt på det kortet.

Att de exploaterade arbetarna i tredje världen skulle få det ännu sämre om jag inte köper deras produkter är ett ihåligt argument. I vart fall inget försvar för fortsatt exploatering. Rättvisemärkta produkter finns i andra branscher och det kanske är rätt väg att gå? Fast ännu har jag inte sett någon rättvisemärkt fiskepryl.

Fast det jag ville diskutera var egentligen det där med butiker som säljer nät till kreti och pleti och om det är juste att köpa sina spinnare där.

Kommentera

Sorry om jag spårade ur grundfrågan!

Jag vidhåller vid min första åsikt. Bättre att ta diskussionen med butiken för att få till en förändring.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
                    Sorry om jag spårade ur grundfrågan!

Jag vidhåller vid min första åsikt. Bättre att ta diskussionen med butiken för att få till en förändring.
                    Ah, fast det är ju inte riktigt svar på frågan, eller hur? De är ju först om man kommit fram till att det inte är OK att handla hos nätsäljaren som man har anledning att agera. Om man sedan ska göra det enligt din modell, rösta med fötterna eller konstatera att det är fel men ändå fortsätta att handla där blir ju något man då får ta ställning till.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art