Tasmanian Devil för havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tasmanian Devil för havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tasmanian Devil för havsöring?

Har letet på forumet men inte lyckats hitta något om detta. Är det någon som har testat TD för kustfiske efter havsöring? Kör man med lätta grejor bör den ju kasta ungefär som en kustwobbler i motsvarande vikt och gången i vattnet, särskilt hur den uppför sig vid spinnstopp, borde ju vara perfekt för öringspinn på grunda bottnar. Någon?

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Har letet på forumet men inte lyckats hitta något om detta. Är det någon som har testat TD för kustfiske efter havsöring? Kör man med lätta grejor bör den ju kasta ungefär som en kustwobbler i motsvarande vikt och gången i vattnet, särskilt hur den uppför sig vid spinnstopp, borde ju vara perfekt för öringspinn på grunda bottnar. Någon?
    Hej Herman Johnell;

Jag minns att sportfiskegrossisten Darts i Malmö för cirka 10 år sedan sålde ett drakeformat skeddrag med namnet Tasmanian Devil i lättviktsmodell som antagligen tillverkades i Australien....

Den som söker den finner! Jag sökte på olika fiskesiter och hittade följande inlägg på Fiske.nu och Planket när jag skrev Tasmanian Devil i sökrutan:

"(94803) 2002-04-19
    Skrev ju häromdagen att jag skulle spotta Murphy i ansiktet på torsdagen. Det gjorde jag också! På eftermiddagen hade solen värmt upp vattnet i min favoritvik till 5 grader och vi hade flera öringkontakter med följen och nafs. Högg gjorde de när de serverades lite mörkare färger, lila, koppar, rött i eftermiddagssolen. Det gällde att passa på när det blåste lite sjöbris - stiltjen höll på att sabba hela fisket. Bomber och tasmanian devil gick bättre än skeddrag och kustvobbler. Ingen stor, men de var silverblanka och stridbara. Härligt med öringfiske i en vardagstom skärgård - skitfiske till alla er som ska ut och trängas i helgen! Nu åker jag till Närke och lär ungarna fiska gädda i insjö...
    - Birger 10:13:34"

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

@Old Firehand

Tack! Det där låter ju lovande. Ungefär som jag tänkte. Då ska jag ta med några småj*vlar och testa själv i morgon...

Kommentera

Har själv haft framgångar med Cobra (ett annat märke men liknande).
        Bäst har det fungerat i strömmande vatten, man kan få ett ruskigt "häng" på dom.
        Min erfarenhet är att öringen hugger hårt och aggressivt på denna betestyp.
        Den böjda formen gör dock att dom inte kastar särskilt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
          Har själv haft framgångar med Cobra (ett annat märke men liknande).
          Bäst har det fungerat i strömmande vatten, man kan få ett ruskigt "häng" på dom.
          Min erfarenhet är att öringen hugger hårt och aggressivt på denna betestyp.
          Den böjda formen gör dock att dom inte kastar särskilt bra.
          Det är det där hänget jag är ute efter. Jag har ett gäng olika drag av den här typen (och kallar dem alla för Tasmanian Devil oavsett vem som tillverkat dem). Jag tror inte att det så mycket är den böjda formen som "vingarna" som påverkar kastegenskaperna och lyckligtvis så har jag en variant med mindre vingyta. Den borde funka. En ytterligare fördel, särskilt vid öringfiske, är att de här dragen glider upp på linan när man krokat en fisk vilket borde förbättra oddsen när man väl fått en havsöring på kroken. Det är alltid så himla nervöst när de hoppar och rister med ett 20-grams skeddrag eller något annat liknande i mungipan...

Kommentera

Inte ett hugg men det fick jag, å andra sidan, inte på något annat drag heller...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 209 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art