Gädda-->Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda-->Abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda-->Abborre

Jag har en fundering kring Ekosystemet framförallt vattnet,

Där jag fiskar har vi extremt Gott om abborre och små fisk det bedrivs sportfisketurism för det goda abborrfisket
    Men det är ju nått som slår mig i tankarna, Om det finns gott om småfisk och som detta fall extremt med abborre borde det inte i regel finnas mycket gädda? och grov gädda framförallt ?
    Jag har fiskat i över 12 år i mitt hemmavatten och har märkt en minskning på antalet fångade gäddor men det har under dem senaste 3 åren börjat stiga i antal.
    Vilket är glädjande.
    Jag ägnar mycket tid till just gäddfisket. jag kör jerkbait och efter alla konstens regler.
    fiskar djupt, djupbranter,djupvasser, grynnor, och diverse som är bra enligt mig själv.
    topparna varje år slutar på en maxvikt runt 6 kg sällan får jag något större, största är 8 kg prick och 3 riktigt fina tappade fiskar.

Vad kan detta bero på ? är det bara jag som tycker det är märkligt att inte flera får större fiskar ? mycket kompisar som fiskar och som inte heller har något större att skryta med, vattnet är bra och klart och allt är bra då det genomförs vattenprover. Är det flera som undrar över samma problem kanske eller har någon fundering tips på bättre fiskelycka kan ju hjälpa.... eller finns det nån pest för just göddor som gör att dem minskar i antal som kräftpesten. Vore kul om någon kan dela sina tankar och funderingar kring samma ämne spred mina tankar fritt i detta Inlägg / SKITFISKE

Det är kanske just pga bristen på gädda som gör att det finns så mycket abborre i den sjön?
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Jo det är ju det som börjar snurra i skallen!

Kommentera

Kan va vattenkvalitén, Abborren är betydligt tåligare mot försurning en gäddan och sedan är mörten känsligare en gäddan, men om det finns mycket småborre är i alla fall krypen på botten vid liv vilket är ett positivt tecken..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 209 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art
        av .art